Micro-influencers, het succes voor een winnende marketingstrategie?

Stel je voor, je bent erg geïnteresseerd in de politiek. Je wilt hier graag meer over weten, dus je besluit het vakblad The Guardian te kopen. The Guardian wordt niet door iedereen gelezen. Het heeft een bepaald aantal lezers die allemaal even geïnteresseerd zijn in hetzelfde specifieke onderwerp: politiek. Vakbladen bieden authenticiteit en geloofwaardigheid. Twee kernbegrippen die ook centraal staan bij het nieuwe fenomeen ‘micro-influencers’. Micro-influencers zou je dus kunnen vergelijken met vakbladen. Vind je niet?

In mijn vorige artikel legde ik uit wie nou precies micro-influencers zijn. Nog even in het kort: micro-influencers hebben 5.000 tot 50.000 volgers op hun social mediakanalen. Op die kanalen delen zij hun interesses samen met hun volgers. Ze richten zich dus op een bepaalde niche. Wanneer bedrijven deze influencers inzetten bij de marketingcampagnes, kunnen er dus hoge resultaten geboekt worden. Het klinkt allemaal heel makkelijk, maar toch zijn er een aantal vragen rondom die zogenoemde ‘micro-influencer marketing’. Wanneer zet je micro-influencer marketing in en waar vind je ze nou eigenlijk?

Naamsbekendheid
Je kan micro-influencer marketing inzetten voor  diverse doelen. Het is een marketingactiviteit om bepaalde doelstellingen van je bedrijf te behalen. Naamsbekendheid is één van die redenen. Mensen worden bewuster van je bedrijf zodra ze het voorbij zien komen. En waar kan je dat beter doen dan op social media? En vooral als je micro-influencers hiervoor gaat inzetten. Micro-influencers hebben minder volgers dan mega-influencers, maar als start-up of lokaal bedrijf, zijn micro-influencers de uitkomst. Zij zijn namelijk betaalbare én geloofwaardige promotie. Wil je toch meer bereik? Dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om meerdere micro-influencers in te zetten.

Klantenbinding
Binding met je doelgroep is misschien wel één van de belangrijkste activiteiten binnen je bedrijf. Het is fijn als je een goede band met je (potentiële) klanten hebt. Micro-influencers staan erom bekend dat zij de interactie aangaan met hun publiek. Ze zijn erg betrokken en kunnen daarom potentiële klanten voor je bedrijf aanspreken. Zet je een micro-influencer in die zich richt op dezelfde doelgroep net als je bedrijf, dan kan er een binding met de doelgroep ontstaan.

Kwalitatieve content
Micro-influencers worden ook wel content creators genoemd. Zelf gaan ze aan de slag met hun content. Vaak zie je de mooiste foto’s en video’s voorbij komen. Het is hun passie en daarom stoppen ze er veel energie in. Dit levert kwalitatieve content op. Voor bedrijven kan dit een reden zijn om samen te werken met deze influencers. Je hoeft hierdoor geen ouderwetse en dure fotocampagnes meer op te zetten. Daarnaast kan deze content ook op de social mediakanalen van het bedrijf zelf geplaatst worden. Een win-winsituatie dus!

Merkimago
Soms zijn organisaties toe aan een imagoboost. Het merkimago bestaat uit de som van communicatie van het bedrijf en de interpretatie van de ontvanger. Als bedrijf zijnde wil je dat je identiteit overeenkomt met het merkimago. Door dit te bereiken, kan je gebruikmaken van micro-influencers. Het merkimago wordt gecreëerd bij consumenten door wat zij zien, horen en denken over het merk. Door een micro-influencer te kiezen die perfect aansluit bij je bedrijf, kan je merkimago overeenkomen met je identiteit.

Sales
And last but not least, micro-influencers kunnen natuurlijk ook ingezet worden om meer sales te genereren. Zij promoten niet voor niks jouw product of dienst.

Waar vind je micro-influencers?
Tegenwoordig vind je micro-influencers over het hele social medialandschap. Wanneer iemand over de 5.000 volgers heeft, ben je in principe al een micro-influencer. Maar nee, het gaat niet alleen maar om de aantallen. Het belangrijkste is dat je een micro-influencer vindt die overeenkomt met jouw merk. Sluiten zijn of haar beweegredenen perfect aan die van jouw bedrijf? Dan kan het een match zijn. Maar we gaan even terug naar de kern van de vraag. Om de juiste micro-influencer te vinden, is verstandig om op een platform als Instagram te zoeken op bepaalde hashtags. Hashtags die jouw bedrijf en missie omschrijven. Zo kan je zien wie nog meer die hashtags plaatsen bij hun content. En wie weet, rolt daar wel een potentiële micro-influencer uit.

Het is ook van belang om naar het gedrag van je doelgroep te kijken. Wie volgen zij op bijvoorbeeld Instagram? Door wie of wat laten zij zich beïnvloeden? Ga hier achteraan en bekijk of je een samenwerking aan kunt gaan met de betreffende micro-influencer.

Zelf op zoek gaan is tijdrovend werk. Gelukkig zijn er ook influencerplatformen die je hierbij graag willen helpen. Voorbeelden van zulke platformen zijn Join en Influentials. Je kunt hier gemakkelijk de juiste micro-influencer vinden. Ze hebben namelijk meer dan duizenden
(micro-)influencers in hun bestand staan. Een bijkomend voordeel is dat je uitgebreide rapportages krijgt over deze marketingactiviteiten.

Heb je dé juiste micro-influencer gevonden? En kan je diegene inzetten voor jouw marketingdoelstellingen? Dan kan hij of zij het succes zijn voor een winnende marketingstrategie voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *