Kunstmatige intelligentie, de kansen voor jouw organisatie

on

Kunstmatige intelligentie, ook wel artificial intelligence of AI genoemd. We komen het begrip steeds vaker tegen. Zonder dat we het doorhebben heeft AI een grote invloed op ons dagelijks leven. We komen het tegen op sociale media, waar we door aanbevelingsalgoritmes precies te zien krijgen waar we naar op zoek zijn. In onze e-mail, waar we door de spamfilter alleen relevante e-mails te zien krijgen. Bij het gebruik van conversational interfaces (virtuele assistenten), maar ook bij datingapps en Netflix. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Kunstmatige intelligentie is de intelligentie waarmee, machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. Zij imiteren daarbij het denkvermogen van de mens. Anders gezegd zijn het computers die taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is.  Het zijn apparaten die reageren op data en impulsen. Op basis daarvan kunnen ze zelf beslissingen nemen. Algoritmes zijn de basis van kunstmatige intelligentie. Er wordt daarom ook wel gesproken over machine learning; taken worden uitgevoerd en ontwikkeld met behulp van algoritmes. Voor bedrijven is het de vraag hoe deze technologie hun beleid kan versterken.

Kansen

Hoe zit dit precies voor jouw organisatie? Ben je al met AI bezig, of ben je opzoek naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?  Ik heb een aantal kansen voor je op een rijtje gezet.

Automatiseren van processen

AI kan worden ingezet bij het automatiseren van processen en procedures. Dit wordt voornamelijk toegepast bij terugkerende en standaard administratieve handelingen. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van Robotic Process Automatisation, waarmee handelingen van een gebruiker na worden gedaan door een robot.

Nieuwe inzichten genereren

AI kan uit grote hoeveelheden data nieuwe inzichten genereren. Door het gebruik van slimme algoritmes kunnen patronen worden geïnterpreteerd. Deze algoritmes kunnen bijvoorbeeld voorspellingen doen over het koopgedrag van je klanten. Een ideale mogelijkheid om vroegtijdig op de behoeften van je klanten in te spelen.

Gemakkelijk interactie met klanten

Er is de laatste jaren een toename van conversational interfaces (virtuele assistenten) in het bedrijfsleven. Deze voice-assistants of chatbots zijn in staat om een menselijke dialoog te voeren met gebruikers. Door gebruik van de conversational interface is het mogelijk om 24/7 in contact te komen met je klant en te helpen met het oplossen van vragen of problemen. Dit biedt de kans om je klantenservice te automatiseren.

Kenmerken kunstmatige intelligentie

  • AI is accuraat

AI kan grote hoeveelheden (complexe) data verwerken in een zeer korte tijd. Daarbij kan AI beslissingen nemen op basis van verschillende data en wordt daarbij niet beïnvloed door menselijke emoties.

  • AI neemt verschillende (tijdrovende) taken over van mensen

Machines kunnen taken van mensen overnemen die veel tijd kosten voor jou en je werknemers. Denk bijvoorbeeld aan het doen van onderzoek en het analyseren van rapporten. Binnen en rap tempo heeft AI dit voor elkaar. Daarbij komt kijken dat machines minder vaak fouten maken, omdat ze erg nauwkeurig zijn. Ook hebben machines geen pauze nodig, waardoor er meer werk verricht kan worden.

  • Bereikbaarheid

AI kan werk verrichten op plekken waar het niet veilig is voor mensen. Plekken die giftig of gevaarlijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan laboratoria.

  • Gemak

Samengevat biedt het inzetten van AI meer gemak voor jouw organisatie. Je krijgt hiermee de mogelijkheid om je werknemers andere taken te geven, die misschien wel veel efficiënter zijn.

Maar hoe zet je AI dan in binnen je organisatie?

Kies de juiste problemen. De problemen en vraagstukken die je wilt oplossen met AI moeten goed worden gedefinieerd. Ze moeten duidelijk en complex zijn, waaruit blijkt dat ze niet zonder AI kunnen worden uitgevoerd. Data in kaart brengen. Een van de belangrijkste factoren van kunstmatige intelligentie is data. Zonder data ben je nergens. Het is daarom van belang dat er voldoende relevante data aanwezig is om taken met AI uit te voeren. Te weinig of verouderde data kan leiden tot verkeerde beslissingen. Daarnaast is het belangrijk om de juiste instrumenten en ondersteuning te kiezen.

Keerzijde

Naast alle mogelijkheden en kansen die kunstmatige intelligentie voor het bedrijfsleven biedt, heeft het fenomeen ook een keerzijde. AI brengt veel ethische vraagstukken met zich mee. Hoe zal kunstmatige intelligentie onze maatschappij beïnvloeden? Hoe zorgen we ervoor dat AI ons eerlijk behandeld en hoe gaat AI om met privacy? AI kan binnen je organisatie dus ethische en juridische factoren meebrengen. Op basis van algoritmes kunnen er discriminerende keuzes worden gemaakt. Denk aan het sollicitatieproces tussen een man en een vrouw. Op basis van het algoritme wordt er waarschijnlijk een man aangenomen voor een bepaalde hoge functie, omdat uit de database blijkt dat deze functie in de geschiedenis ook steeds door een man is uitgevoerd. Het is belangrijk om hier als bedrijf bij stil te staan en goed op te letten naar de betrouwbaarheid van je data.

Hoe je het ook went of keert, kunstmatige intelligentie is de toekomst. We gaan het steeds vaker tegenkomen en ook binnen het bedrijfsleven krijg je er hoe dan ook mee te maken. Kijk dus vooral naar je behoeftes op het gebied van AI, en bereid je voor op een (bedrijfs)leven waar kunstmatige intelligentie onmisbaar gaat worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *