Jouw online doel is bepalend voor het marketingmiddel

Wie ben ik en wat wil ik uitstralen met mijn merk? Dat is iets wat veel ondernemers zichzelf afvragen wanneer zij starten. Wanneer jij start met het opzetten van jouw eigen merk, is het belangrijk voor ogen te hebben wat jij als belangrijkste eigenschap van jouw bedrijf ziet en welke doelen je wilt behalen. In dit artikel leer ik jou welk marketingmiddel past bij welk online doel. 

Mijn moeder is een aantal jaar geleden een bedrijf begonnen in de schoonheidsbranche. Een bedrijfstak waarin de afgelopen jaren veel bedrijven zijn opgestart. Om zich duidelijk te profileren en te zorgen dat zij haar doelen behaald, moet zij eerst een paar stappen volgen. In dit artikel doorlopen wij de stappen die er gezet moeten worden en waar allemaal aan gedacht moet worden. Dit doe ik door relevante voorbeelden te geven van de strategieën van mijn moeders bedrijf. 

Zo is het van belang om eerst doelen op te stellen. Want zonder deze op te stellen, kan je ze ook niet halen. Houd dus goed voor ogen wat jij online wilt bereiken en noteer jouw doelstelling ook daadwerkelijk, zodat jij hier altijd op terug kunt pakken. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld als doelen: “Voor januari 2020 wil ik 20% van mijn klanten zien terug komen” en “Vanaf 2020 wil ik alle conversie via mijn eigen kanalen laten verlopen en niet via een derde partij”. Dit zijn duidelijke doelen, maar hoe bereiken we die? 

Het is belangrijk om duidelijk naar jezelf en je klanten te zijn over welke problemen jij oplost en wat jouw bedrijf waardevol maakt voor de klant. Marieke Pijler, specialist op het gebied van branding en marketing, geeft als voorbeeld:

“Als binnen een bedrijf de klant centraal staat, moet de conversatie met de klant centraal staan.”

Nu klinkt dit natuurlijk best logisch, maar hoe zorg je ervoor dat die conversatie centraal staat? Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen door gebruik te maken van social media marketing. Hierbij kan je de berichtenstroom op jouw social media gebruiken, om direct in contact te staan met jouw klanten en snel een vragen te kunnen beantwoorden. Marketing binnen een klein bedrijf moet zich echt focussen op de behoefte van de consument. 

In het geval van mijn moeder, gaat het dus om engagement en het binnenhalen van klanten via eigen kanalen. Bij haar gaat het erom dat zij zorgt voor een goede relatie met de klant en een reden geeft op terug te komen bij SimplySandra. Om dit te bereiken zijn er verschillende marketingmiddelen die ingezet kunnen worden. Denk hierbij aan e-mailmarketing, waarbij je specifiek op de klant gerichte informatie kunt verstrekken. Door alleen al de naam van de klant te benoemen, is er een eerste stap naar een goede relatie gezet. Als je vervolgens ook gebruik maakt van informatie die voor deze klant van belang zijn, creëer je al snel het idee dat jij interesse toont en deze persoon echt wilt helpen. Ook een klein cadeautje in de vorm van een tester bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat mensen weer een keer terug komen naar jou. 

Klanten binnenhalen via eigen kanalen is een doel waar veel merken naartoe werken, want die derde partijen kosten weer geld en dat zorgt weer voor minder winst dan wanneer je het zelf allemaal regelt. Hierbij is social media marketing het uitgerekende middel. Via social media bereik je een grote groep mensen en tegenwoordig kun je zelfs instellen welke selectie uit een doelgroep jij wilt bereiken. Zo sluit jouw marketinguiting nog beter aan op de doelgroep. Doelen die aansluiten bij dit middel hebben vaak te maken met: loyaliteit, klanttevredenheid en het creëren van een merkvoorkeur. Via social media kan je mensen doorlinken naar jouw website en zodra alles met elkaar in contact staat, is het voor de consument ook makkelijker om via jouw kanaal alle conversie te laten verlopen. Vooral in een wereld waarin alles van offline langzaam overgaat tot online, is social media de nieuwe manier van mond-tot-mond reclame. Door berichten van het favoriete merk te delen, komt dit bij vrienden terecht en die proberen dit dan ook weer uit.

Om alles nog even te verduidelijken, heb ik hieronder geformuleerd welk marketingmiddel bij welk doel past. 

Merkpositie – Blog 
Als jij jouw bedrijf wilt profileren en echt wilt laten zien waar jij voor staat, zou je kunnen kiezen voor het schrijven van een blog. Het is een budgetproof manier van werken en hierbij kun jij al jouw informatie en expertise kwijt aan jouw doelgroep. Ook kom je hoger in de zoekopdrachten terecht wanneer je een blog van langer als 2.000 woorden schrijft. 

Engagement – Incentive of weggevertje
Wanneer het bij jouw merk gaat om de binding met de klanten, kun je het beste kijken naar het bieden van iets extra’s aan jouw klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een product wat jij gebruikt als tester meegeven, of het geven van een online cursus aan bestaande klanten. Op deze manier geef jij de consument een goede keuze om nog eens naar jou toe te gaan. 

Online profileren – Videomarketing
Om tussen alle andere bedrijven uit te springen, is het gebruik van emotie een echte must. En waar kan je dit beter tonen, dan op een video. Op beeld kan een situatie of sfeer goed geschetst worden en op die manier weet de consument ook direct wat hij of zij kan verwachten en of dit goed voelt. 

Conversie – Converterende website 
Door ervoor te zorgen dat jouw website makkelijk en snel werkt, zal er eerder conversie plaatsvinden. Zo is een call to action button van belang, om ervoor te zorgen dat men niet snel weer van jouw website verdwijnt omdat het allemaal te lastig is. Ook kan je hierbij allerlei aspecten toevoegen, zoals reviews voor betrouwbaarheid, duidelijke missie en visie om de klantrelatie op te bouwen en leads die je makkelijk kunt volgen. 

Er zijn natuurlijk meerdere opties om jouw doelen via bepaalde marketingmiddelen te bereiken, kijk dus altijd wat voor jou goed aanvoelt en wat bij jou past. En als laatste is het volgende het allerbelangrijkste met het kiezen van de juiste marketingmiddelen:

Blijf altijd op de hoogte van de veranderingen binnen jouw markt, maak jouw strategie altijd begrijpelijk en uitvoerbaar en laat jouw merk centraal staan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *