Je nieuwe buddy: de voice assistant

“Hey Google, wat wordt het weer vandaag?”.  Dit is een vraag die je over een paar jaar in elke woonkamer hoort en hier blijft het niet bij. De voice assistant maakt zijn opmars. Gebruikers beginnen erin te geloven en zien vooral de voordelen. Snelheid en gemak zijn onmisbaar in deze maatschappij en spelen een belangrijke rol bij het implementeren van voice search. Maar hoe en wanneer speel je hier als bedrijf op in?

Duidelijk: zo snel mogelijk! Ik leg je uit hoe je de connectie tussen een voice assistant of een smart speaker en jouw bedrijf maakt. Het klinkt namelijk voor velen een beetje als een ver-van-mijn-bed-show, maar vergis je niet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bedrijven die hier vandaag nog mee beginnen, daar straks de vruchten van plukken.

Misschien kan je het je wel voorstellen, je wordt in de ochtend gewekt door jouw virtuele assistent, deze speelt zonder moeite jouw lievelingsnummer af en zorgt ervoor dat je op de hoogte bent van al het laatste nieuws en het weer. Klinkt dat niet ideaal? Dat vinden veel Amerikanen dus al wel. Maar liefst 47,3 miljoen volwassenen hebben in Amerika toegang tot een smart speaker. Dat is ongeveer één op de vijf mensen. In Nederland worden deze aantallen nog niet aangetikt maar de verwachting is dat dit de komende jaren exponentieel groeit.

Maar hoe pas je dit toe binnen je eigen bedrijf? De volgende tips helpen je een handje
  • Meten is weten

Ga op zoek naar wat er binnen jouw doelgroep speelt. Voordat je hiermee aan de slag gaat is het handig om te testen wat jouw doelgroep nodig heeft. Bepaal daarom eerst zorgvuldig de doelgroep en ga simpelweg met hen in gesprek. Welke vragen stellen ze? Welke tone-of-voice moet je hanteren? En waarin is jouw doelgroep geïnteresseerd?

  • Spreken is het nieuwe typen

Een voice based conversatie ziet er heel anders uit dan wanneer je iets aan een chatbot vraagt. Mensen formuleren spraak gestelde vragen op een andere manier dus het is belangrijk dat je hier rekening mee houdt. Over het algemeen vinden huidige gebruikers dat praten tegen een voice assistant natuurlijker aanvoelt dat praten tegen een chatbot. De meest voorkomende vragen beginnen met: wie, wat, waar, wanneer, hoe, kan, top en beste.

  • Personliseren is key

Gebruikers verwachten dezelfde mate van personalisatie van een voice assistant als van andere apparaten/services die ze gewend zijn te gebruiken. Wanneer een klant een persoonlijke vraag stelt, moet het apparaat in staat zijn om de data uit eerdere gesprekken naar voren te halen, zodat er een passend voorstel kan worden gedaan. Om dit voor elkaar te krijgen moet je je data zodanig in kaart brengen dat de inzichten uit de gebruikersprofielen zichtbaar en vooral bruikbaar zijn.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) heeft een enorme invloed op de ontwikkeling van jouw spraakgestuurde service. In het kort: dankzij AI kunnen computers taken uitvoeren waar je normaal eigenlijk mensen voor nodig hebt. Computers zijn in staat om enorme hoeveelheden data te verwerken en tegelijkertijd te leren van de fouten die worden gemaakt. Door continue gegevens van een gebruiker te verwerken is het mogelijk om te bepalen wat belangrijk is voor de gebruiker en wat de belangrijkste behoeften zijn.

Kritische blik

De voice assistants worden door een groot deel van de gebruikers goed ontvangen, maar je hebt altijd een keerzijde. Hoe zit dat nou eigenlijk met de privacy van de gebruikers? Worden we continue afgeluisterd of valt dit wel mee? Het is begrijpelijk dat potentiële gebruikers deze kritische vragen stellen, wees hiervan bewust en bereid je goed voor.   

Ook worden er vraagtekens geplaatst bij het ethische aspect van Artificial Intelligence. Hoe zorgen we ervoor dat AI elk persoon op een gelijke manier behandeld? En hebben we straks eigenlijk nog wel een baan als alles over wordt genomen door robots?

AI-enthousiastelingen geven aan dat AI de manier van werken gaat beïnvloeden, maar dit hoeft niet te betekenen dat wij straks allemaal onze baan kwijt zijn. Machine learning vervangt nooit volledige beroepen. Je hebt voor veel beroepen menselijke aspecten nodig zoals: creativiteit, inspiratie, empathie en beoordelingsvermogen. Daarnaast is de robot alleen bevooroordeeld wanneer mensen bevooroordeelde data invoeren. De robot kan nooit uit zichzelf een bepaalde groep buitensluiten of discrimineren.

Kortom: huidige gebruikers zijn enthousiast over het gebruik van een voice assistant maar een groot deel van Nederland moet nog even wennen aan het idee. Hier zit juist een kans voor jou, je hebt nog tijd om je product te maken en te testen voordat de consument het logisch vindt dat bedrijven dit hebben geïmplementeerd. Als je nu begint, heb je daar over een aantal jaar profijt van!

Nieuwsgierig geworden? Lees ook mijn andere artikel over het gebruik van chatbots binnen jouw bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *