Hoe ga je om met een Google Penalty?

Search Engine Optimization is een ongelofelijk belangrijk onderdeel van jouw website. Als je goed gevonden wilt worden door jouw doelgroep moet je veel tijd en aandacht besteden aan jouw Search Engine Optimization (SEO). Steeds meer SEO-specialisten en marketeers zoeken de grenzen op om goed gevonden te kunnen worden door hun doelgroep. Het is natuurlijk goed om tijd en aandacht te besteden aan de SEO van jouw website maar dit gaat soms niet zonder gevaren. Het gebeurt namelijk steeds meer dat websites een Google Penalty ontvangen. Dit krijgen ze omdat ze dan de richtlijnen van Google hebben overtreden.    

Er worden maandelijks meer dan 400.000 penalty’s uitgegeven. Wat hier het opvallende aan is, is dat slechts 20.000 webbeheerders er iets aan proberen te doen. Van de 400.000 dient een kleine vijf procent een heroverweging in bij Google. Dit betekent dus dat maar vijf procent van de ‘gestrafte’ websites hun plek in de resultaten proberen te verbeteren. De rest van de ‘gestrafte’ websites geeft het op. Dit is helemaal niet nodig want het is heel goed mogelijk om te herstellen van een Google Penalty. Met wat inspanning zorg je ervoor dat je weer op het oude niveau komt met je ranking!

Voordat je aan de slag gaat om je ranking weer te verbeteren na een Google Penalty, moet je natuurlijk weten wat de effecten van een Google Penalty zijn. Google brengt vaak wijzigingen aan in hun zoek- en ranking algoritme. Met de komst van nieuwe updates worden er nieuwe SEO-factoren toegevoegd die mogelijk niet overeenstemmen met de content op sommige websites. Doordat Google deze nieuwe factoren toevoegt zorgen ze ervoor dat hun gebruikers altijd de beste en kwalitatief hoogwaardige links te zien krijgen. Om een voorbeeld te geven: de Google Penquin update uit 2012 beïnvloedde wereldwijd meer dan tien procent van de zoekresultaten. Sommige artikelen of webpagina’s verdwenen compleet uit de rankings van Google.

Hoe merk je nou of je zelf een Penalty hebt gehad na een update van Google? Ten eerste zal je merken dat jouw website een verminderde zichtbaarheid heeft in de zoekresultaten. Het kan zijn dat er webpagina’s van jouw website zijn met verminderde zichtbaarheid maar het kan ook zijn dat jouw website in het geheel verminderde zichtbaarheid heeft. Ten tweede zal er een zichtbare vermindering zijn van het aantal webverkeer via de organische zoekresultaten. Als laatste zal er een daling zijn van de inkomsten. Organisch verkeer is een van de belangrijkste inkomsten. Met een verminderde zichtbaarheid en een daling van het webverkeer kan je een flinke daling van de omzet verwachten.

Het vreemde aan een Google Penalty is dat je geen notificatie krijgt als je er eentje hebt ontvangen. De makkelijkste manier om erachter te komen of je ‘getroffen’ bent door een Penalty is door middel van Google Analytics. Houd goed in de gaten of er een enorme afname is van het organische webverkeer. Je krijgt alleen een notificatie als je een handmatige penalty hebt ontvangen. Wat betreft een niet-handmatige Penalty, moet je gewoon heel goed op de hoogte blijven van het nieuws rondom de Google updates.

Er zijn ook handige tools om te checken of je een Penalty hebt. Een van deze tools is Sandbox and Penalty Checker Tool. Deze gratis tool achterhaalt of je een Penalty hebt. Helaas geeft deze tool niet aan waar de oorzaak van de straf ligt. Er moet dus zelf nog gezocht worden naar de oorzaak. Een tweede tool die handig is, is: Penalty Checker van Fruition. Deze tool is gedeeltelijk gratis te gebruiken en geeft precies aan waarom jouw website een Penalty kreeg. Daarnaast geeft de tool ook inzicht in de hoeveelheid verkeer dat werd aangetast door de Penalty.

Er zijn ongelofelijk veel soorten Penalty’s die jouw website kan ontvangen wanneer het niet de richtlijnen van Google volgt. Ik heb de belangrijkste even op een rijtje gezet.

Ten eerste heb je de handmatige Penalty: Google heeft teams die continu zoeken naar websites die de richtlijnen overtreden, hier ontvang je dan een handmatige Penalty voor. Ten tweede heb je de Algoritmische Penalty: deze Penalty treedt op wanneer een van de Google updates ervoor zorgt dat jouw website ‘gestraft’ wordt. Ten derde heb je de Duplicate Content Penalty: je kunt deze Penalty verwachten wanneer je content op jouw website hebt staan die compleet gekopieerd is van een andere website.

Nu is natuurlijk jullie brandende vraag: hoe verwijder je een Google Penalty? Helaas heb ik hier geen leuk antwoord op. Een Google Penalty is niet zelf te verwijderen. Wat je wel kunt doen is, is ervoor zorgen dat de oorzaak van de straf verholpen wordt. Vervolgens kan je een ‘Reconsideration Request’ indienen bij Google en wachten op een nieuwe update in de algoritmen. Bij een handmatige Penalty is het verstandig om meer informatie op te zoeken via het Google Search Console.

Heb jij een Google Penalty ontvangen? Ik hoop je door middel van dit artikel te hebben kunnen helpen!

                                

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *