Dit zijn de social-media-marketing trends voor 2020:

Op veel verschillende vlakken, maar dan vooral digitale vlakken, vinden er in een rap tempo veranderingen plaats. Zo dus ook veranderingen met betrekking tot social-media -marketing. Wat in 2019 werkte qua marketingstrategie, kan in 2020 opeens helemaal niet meer werken. Als je alles uit je marketingstrategie wilt halen, is het dus belangrijk om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelen omtrent dit onderwerp. Daarom kijken we vandaag naar de social-media-marketingtrends voor 2020.

TikTok

Een van de grootste platformen is TikTok, een video sharingapp die voorheen musical.ly heette. Met meer dan 500 miljoen actieve gebruikers, is dit dan ook een platform om in de gaten te houden. 41% van de gebruikers is tussen de 16 en 24 jaar oud. Is dat jouw doelgroep? Dan is het zeker interessant om dit creatieve video platform te gaan gebruiken voor jouw social-media-strategie. 

Gaming & e-commerce

Gaming en e-commerce gaan hand in hand. Waar het voorheen vooral spellen waren met daarin reclame, zijn er nu games waar je direct in het spel producten kunt aanschaffen. Zo lanceerden Snapchat en Adidaseen sport spel, waarbij gebruikers tijdens het spelen de optie kregen om nieuwe sportschoenen te kopen. Direct in de game, zonder de app te hoeven verlaten. Gaming en eSports zijn grote trends op het moment, waarvan verwacht wordt dat ze blijven groeien. En omdat het zo groeit, is de kans groot dat er in 2020 steeds meer nieuwe marketingopties zullen gaan zijn. Handig om deze ontwikkelingen te blijven volgen, want wie weet is het ook voor jouw bedrijf nuttig.

Shoppable posts

Niet alleen in-game shoppingwordt groot in 2020, ook shoppable postsop andere social media gaan groter worden. Zo kun je nu als bedrijf op Instagram producten taggen in een foto, die klanten direct kunnen aanschaffen in de app. 72% van Instagram gebruikersgeeft aan al wel eens aankopen te hebben gedaan via de app zelf. Ook op Snapchat zijn deze functies er al. Potentiële klanten bereiken via social media was al voordelig voor bedrijven, maar met deze populairder wordende functie is de kans ook groter dat er aankopen zullen worden gedaan. Met shoppable posts speel je vooral in op gemak, iets waar mensen gevoelig voor zijn.

AR-shopping

Augmented Reality was een van de grootste trends van afgelopen jaren. Zo kwamen er steeds meer apps, zoals Pokémon GO, die gebruik maakten van AR-functies. Maar ook op social media zoals Instagram en Snapchat kwam dit veel voorbij, maar dan in de functie van verschillende soorten filters. Nu wordt er verwacht dat Augmented Reality shoppingeen van de trends van 2020 gaa zijn. Zoals eerder al genoemd, worden shoppable posts ook groter. Bij AR-shopping gaat het net nog een stukje verder. Nadat je via een shoppable post op een product hebt geklikt, komt er nu ook de mogelijkheid om een product te passen of testen. Zo kun je een bepaalde kleur lippenstift via een filter eerst op je lippen zien, of een zonnebril passen via je camera voordat je hem aanschaft. Bevalt het? Dan kun je de items in je ‘digitale’ mandje stoppen, en het daarna meteen aanschaffen zonder de Instagram app te hoeven verlaten. Voor nu zijn er een paar bedrijven die de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van deze functie, maar in de toekomst gaan dit er alleen maar meer worden.

Communities bouwen

Steeds meer gebruikers van social media proberen meer waarde te geven aan wat ze online doen. Minuten scrollen door Instagram of Facebook feeds is iets waar ze vanaf willen stappen. Mensen zijn opzoek naar communities waarin andere mensen zitten waaraan ze zich kunnen relateren. Maar dit willen ze ook steeds meer met merken. Een merk moet niet alleen maar foto’s posten van producten die ze verkopen. Nee, in 2020 is het belangrijk dat merken ook goed delen waar ze voor staan en wat ze belangrijk vinden. Doen ze dit? Dan is de kans groter dat een social-media-gebruiker interesse gaat tonen in een merk, en ook reageert op wat een merk plaatst. Zo creëer je als merk uiteindelijk dus een eigen community. Dit kun je als merk proberen op je bestaande profielen, maar je zou ook een nieuwe community kunnen gaan aanmaken. Denk hierbij aan het aanmaken van een groep op Facebook of bijvoorbeeld het starten van een threads op een forum als Reddit. Zolang het maar past bij je doelgroep, en het waarde geeft.

Wil jij met jouw bedrijf succesvol zijn in 2020? Kijk dan of deze trends relevant zijn voor jullie social-media-strategie. Zorg dat je alleen toepast wat ook echt voor meer waarde gaat zorgen. Loop niet achter iedere trend aan, want niet alles past bij je bedrijfsvoering of je doelgroep. Dus lees je hier iets wat je vindt passen bij je merk of bedrijf? Duik er dan dieper in en kijk hoe je het zelf kunt gaan toepassen. Succes in 2020!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *