De Kansrijke Kant van Socialmedia

Socialmedia is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het is een deel geworden van elk mens zijn leven. Iedereen wil 24/7 met elkaar verbonden zijn om met elkaar te praten, iets te delen of content te bekijken. Door deze ontwikkeling ontstaan er kansen die voor het grijpen zijn. Er zijn nu talloze mogelijkheden om in contact te komen met jouw doelgroep en een relatie met ze op te bouwen. Ik heb de drie relevantste mogelijkheden voor jou op een rijtje gezet, zodat jij ze zelf kan gebruiken.

Gesponsorde Content

Het is mogelijk om op verschillende socialmediaplatformen je content te sponsoren. Dit zorgt ervoor dat jouw berichten meerdere keren in mensen hun tijdlijnen verschijnen, zonder dat ze jou hoeven te volgen. Je bereikt dus een deel van je doelgroep met je uitingen die je oorspronkelijk niet zou kunnen bereiken. Daardoor kan je deze functie gebruiken om bijvoorbeeld meer volgers te krijgen, een nieuw product aan te prijzen, leads binnen te halen, etc.

Targeten

Een groot voordeel van deze functie is dat je kunt targeten. Dat wil zeggen dat het mogelijk is om ervoor te zorgen dat je content mensen bereikt, die jij daadwerkelijk wil bereiken. Een mediaplatform zoals Facebook heeft veel gegevens over hun gebruikers omdat ze dit simpelweg zelf vrijgeven. Consumenten delen dit namelijk allemaal op hun eigen pagina’s. Daarnaast houden de platformen het gedrag bij die de gebruikers vertonen. Praten ze bijvoorbeeld over kleding of zoeken ze naar een stage? Doordat sociale kanalen je toegang verlenen tot dit soort informatie, kan jij erachter komen wat hun interesses en behoeftes zijn. Wanneer jij deze informatie tot je beschikking hebt, kan jij je content hierop baseren en zo de juiste mensen bereiken.

Social entertainment

Naast dat het belangrijk is om je doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken, is het ook van belang dat je ze entertaint. In de socialmediawereld noemen we dit ook wel social entertainment. Het is de basis voor een meer meeslepende en interactieve ervaring met contentconsumptie. De beste manieren om social entertainment in te zetten, zijn door filters te maken en door aantrekkelijke, relevante content te publiceren.

Filters

Door een leuk filter te creëren waar mensen jouw bedrijf in kunnen herkennen, zullen zij jou helpen met je werk. Ze gaan het immers massaal willen delen door het te posten in hun story of ze sturen het naar vrienden. Door deze verspreiding komen steeds meer mensen in aanraking met jouw merk. Je filter moet alleen wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet het natuurlijk duidelijk zijn dat de filter afkomstig is van jouw bedrijf. Dit kan je doen door je logo of naam toe te voegen. Vervolgens moet de filter relevant en leuk zijn voor de doelgroep. Maak bijvoorbeeld een eng masker voor Halloween, waarbij de kleuren van je logo terugkomen. De filter zal daardoor meer gebruikt en gedeeld worden.

Snapchatgebruikers die foto’s delen met de filters van Fanta.

Relevante en aantrekkelijke content

Een andere vorm van social entertainment is je content zo leuk en relevant mogelijk maken voor je doelgroep. Het moet passen bij hun interesses en behoeftes want dan zullen mensen het delen met hun vrienden. Hierdoor krijgt je account meer volgers en bereik je tegelijkertijd meer consumenten. Bovendien zorgt dit voor een positief beeld rondom je merk. Wanneer jij volgers met je content informeert of laat lachen, zullen ze meer waardering hebben voor je onderneming. Dit kan ertoe leiden dat ze met vrienden erover gaan praten en dat ze eerder een aankoop bij je zullen doen. Bol.com is een goed voorbeeld. Zij maken grappige content die gebaseerd zijn op memes of gebeurtenissen waar iedereen op dat moment over praat. Hierdoor blijven mensen hun berichten delen, zijn hun volgers toegenomen en komen ze continu in aanraking met het merk.

Instagrampost van Bol.com over een populaire game die offline was gehaald.

Instagram Shopping

De laatste mogelijkheid is een functie die je zal helpen om je sales te stimuleren. Instagram biedt een tool waarmee je producten kan markeren met een online etiket, die op een foto te zien zijn. Ook wel een “tag” genoemd. Die verwijst dan de gebruiker door naar de website waar je het product kan kopen. Met deze functie wordt de call-to-action voor consumenten gemakkelijker gemaakt en zullen ze sneller overgaan tot aankoop. Ook is het mogelijk om te tracken hoe zo een foto het doet door middel van de analytics functie te gebruiken. Instagram laat hierin zien wat de resultaten zijn van jouw foto’s die zulke tags bevatten. Met deze informatie kan jij zien welke foto’s het goed of slecht doen en kan je dus A/B testen. Hierdoor kan je erachter komen wat wel en niet werkt.

Voorbeelden van Instagram shopping.

Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden die socialmedia te bieden heeft. Gericht adverteren, je doelgroep entertainen en je sales stimuleren zijn doelen die je nu kan bereiken. Gebruik socialmedia tot je voordeel en ga ervoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *