De belangrijkste do’s, don’ts én statistieken over influencer marketing

Influencer marketing wordt tegenwoordig als een van de meest effectieve manieren gezien om een boodschap over te brengen op een bepaalde doelgroep. Omdat deze trend niet geheel onopgemerkt is gebleven, durven steeds meer online marketeers een samenwerking aan te gaan met zo een ‘influencer’. In het kort: ‘een influencer is een persoon die bovengemiddeld invloed heeft op het koopgedrag van consumenten’. Dit laatste, de invloed op het koopgedrag, is het meest interessant. Vanzelfsprekend is dat ondernemingen het hoogst haalbare uit haar campagnes willen halen, om vervolgens de marketingdoelstellingen af te vinken. Maar voordat een onderneming begint met influencers, is het belangrijk om te weten hoe dit een succes wordt en wat juist het best achterwegen gelaten kan worden. En is influencer marketing echt zo effectief als we tegenwoordig denken? Antwoorden op deze vragen zijn allemaal te vinden in dit artikel. Lees je mee?

Alle cijfers op een rijtje
Online aankopen doen we niet zomaar. Van tevoren zoeken we goed uit of het product goede reviews heeft, of de verzendkosten niet te hoog worden en of het product echt binnen het aantal beloofde dagen geleverd wordt. In de digitale tijd die we nu kennen, is wachten op een pakketje langer dan één dag eigenlijk al lang. Te lang, toch? Door de komst van internet en sociale media wordt de kans op een miskoop dan ook steeds kleiner. Overal op het internet, of op productpagina’s, zijn reviews en recensies te lezen. En hier maken wij als consument groot gebruik van: 80% van de millennials doet geen aankoop meer zonder een online recensie te lezen. 

Dat we tegenwoordig steeds meer productaanbevelingen tegen komen op sociale media is niet zonder reden. Influencers zijn tegenwoordig namelijk dé manier om producten of diensten van bedrijven aan te bevelen bij een specifieke doelgroep. Het is misschien wel effectiever dan gedacht wordt. Volgens een onderzoek dat Annalect heeft uitgevoerd, blijkt dat de helft van de consumenten vertrouwt op een aanbeveling van een influencer. Dit bewijst: influencers zijn mega effectief voor een onderneming. Dat 31% ooit een aankoop heeft gedaan aan de hand van een influencer post, laat blijken dat influencers consumenten nieuwsgierig kunnen maken en aanzetten tot actie. 

Influencer marketing is niet alleen effectief bij millennials, maar ook bij 13-20-jarigen slaan promoties goed aan. Zo hebben ze meer interesse in een merk dat samenwerkt met een influencer. Veel marketeers zien deze jonge generatie als ongrijpbaar. Dat is zonde, want twee van de vijf jongeren heeft juist meer interesse in een merk of product na een aanbeveling van een influencer.

Be prepared
Een goede voorbereiding is het halve werk, zo ook bij influencer marketing. De belangrijkste dingen die je juist wel moet doen met jouw onderneming in combinatie met influencer marketing, lees je hieronder. 

  • Samenwerking is belangrijk. Werk de plannen die de onderneming heeft samen met de influencers uit tot passende content. Bijvoorbeeld een blog, vlog of foto. 
  • Begrijp de community: de community van de influencer is een belangrijk onderdeel. Door de influencer en haar of zijn achterban te volgen, leer je hen kennen én begrijpen. Door ook hun reacties te monitoren weet je welke content goed aansluit en wat voor content minder. 
  • Meet het resultaat: er zijn meer belangrijke elementen dan alleen de bereikcijfers. Kijk bijvoorbeeld ook naar de media-aandacht, pr-waarde (impact), de gerealiseerde engagement of het sentiment dat je bereikt. 

Voorkom ‘fails’
Niks is vervelender dan een campagne waar veel in geïnvesteerd is en wat vervolgens niet aansluit of niet zorgt tot de doelen die voor ogen waren. Door te letten op de volgende puntjes kan er nog maar weinig verkeerd gaan. 

  • Zoals net genoemd is een samenwerking een belangrijk onderdeel van influencer marketing. Stuur de influencer dan ook niet alleen maar zoals jij dat wilt. Lees mee of corrigeer waar nodig, maar te veel sturing kan resulteren in slechtere resultaten voor jouw onderneming. Dit omdat de influencer dan content produceert die niet past bij hem of haar. Volgers hebben dit meteen door en ontvolgen de influencer. 
  • De impact van influencer marketing is tegenwoordig groot. Heel groot zelfs. Dus onderschat niet waaraan begonnen wordt. Bedenk van tevoren goed of de content en doelgroep van de gekozen influencer aansluit bij jouw merk of organisatie
  • Elke onderneming bereikt het liefst een zo groot mogelijk publiek. Want dit is effectief wordt gedacht. Maar het tegendeel is waar. Macro-influencers, de meest ‘invloedrijke’ personen in deze wereld, hebben veel verschillende volgers. Ze behoren niet tot één specifieke doelgroep. Hierdoor kan het zo zijn, dat er veel geld geïnvesteerd wordt, maar er geen resultaten geboekt worden. Laat het oog daarom ook eens vallen op micro-influencers.

Conclusie
Influencer marketing is dus hartstikke effectief. Er worden niet alleen millennials bereikt, maar de jongere, lastig te benaderen doelgroep, is ook te bereiken met influencer marketing. Dat een derde van de consumenten wel eens een product heeft gekocht direct na het lezen of zien van een productaanbeveling ondersteunt deze bewering. 

Belangrijk met de start van influencer marketing: samenwerken, community begrijpen en verder kijken dan alleen het bereik. Stuur de influencer vooral niet te veel aan in haar of zijn werk en denk goed na of influencer marketing echt iets is voor jouw bedrijf. Bekijk ook de effectiviteit van de opkomende micro-influencers.

Nieuwsgierig wat micro-influencers precies zijn en waarom ze zo veel kunnen betekenen? Lees dan ook mijn andere artikel op MICwatching: ‘De 4 redenen waarom micro-influencers een succes zijn.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *