De 8 digital analytics trends van 2019

Aan het eind van ieder jaar voorspelt onze sector – net zoals iedere andere sector – voorzichtig wat de trends voor het nieuwe jaar zullen zijn. Er ontstaan speculaties over de uitdagingen voor nieuwe analytics trends waarin ieder bedrijf mee wil gaan, om niet achter te blijven. Er zullen nieuwe oplossingen, technologieën en mythologieën komen over hoe de bedrijven zich dit jaar zullen verbeteren, naar aanleiding van de trends van het nieuwe jaar.

Ook in 2019 blijft de digitale analyse-sector groeien en veranderen. Voor nu bestaat de top uit acht nieuwe veranderingen:

  • Trend 1: Deeper Digital Transformation 
  • Trend 2: Importance of Data Curation 
  • Trend 3: Custom Data Integrations 
  • Trend 4: Rise of the Customer Data Platform 
  • Trend 5: Focus on Data Ownership 
  • Trend 6: Continued Data Privacy Attention
  • Trend 7: Migration to Server-Side Tagging
  • Trend 8: Leveraging Server-Side Testing / Optimization

Trend 1

Het onderwerp Digital Transformation ondergaat een stijgende lijn qua discussieonderwerp in menig vergaderruimte tegenwoordig, en daar is een goede reden voor. Gartners* marktinzicht van december 2018 toont aan dat 67% van de bedrijfsleiders zegt niet langer aan de vereisten van het segment voldoen zodra ze hun digitale strategieën niet blijven verbeteren tot 2020. 

Trend 2 

In 2017 sprak Intel CEO Brian Krzanich de bekende woorden: “Data is the new oil.” Deze metafoor werd gebruikt omdat rond 1900 olie gehele industrieën veranderde, met als resultaat: de wereld. Vandaag de dag doet data hetzelfde. 

Trend 3

We zien steeds vaker dat organisaties de juiste vragen stellen, maar niet de toegankelijkheid hebben tot data die deze vragen zou beantwoorden. Soms vereisen die vragen een bepaalde dataset, maar laat het systeem dat niet toe. Als dit jouw geval is, verliest de data zijn waarde. Hiervoor zijn data warehouses. Deze data warehouses helpen jou de relevante inzichten uit een berg data te halen, dat scheelt je een hoop werk. 

Trend 4

Volgens Hyken* vindt 73% van alle consumenten customer experience een van de belangrijkste factoren bij een aankoop, na prijs en productkwaliteit. Ook toon hij aan dat bijna een derde van de consumenten het merk zullen verlaten na één slechte ervaring bij een aankoop. Voor de digitale eeuw waren consumenten hier nog niet mee bezig zoals ze dat nu zijn. Vandaag de dag verwachten consumenten personalisatie. Marketeers van bedrijven moeten gefocust zijn om te voldoen aan deze verwachtingen voor ze hun consumenten verliezen. 

Trend 5

Analytische platformen zoals Google Analytics verzamelen raw data. Iedere keer als een bezoeker een pagina bekijkt of een actie uitvoert die gevolgd wordt volgens een tracksysteem, wordt dat opgeslagen. Dit wordt, naast de gegevens van de bezoekers, opgeslagen als data. De gegevens van deze actie of gebruiker kunnen bijvoorbeeld datum, tijd, gebruikers ID, internetbrowser of locatie zijn. De collectie van deze raw data wordt ook wel clickstream data genoemd. Deze data wordt verwerkt, en de belangrijkste gegevens worden opgeslagen. U kunt een aantal handige gegevens hieruit krijgen, maar door uw clickstream-gegevens niet te gebruiken, vermindert u uw analysemogelijkheden en de waarde ervan.

Trend 6

De General Data Protection Regulation (GDPR) is een dataprivacy regeling van de Europese Unie die ervoor zorgt dat de consument in controle is over zijn/haar gegevens. Het doel is om de privacyregelgeving in de hele EU te verenigen. Op 28 mei 2018 ging de nieuwe regelgeving in. 

Trend 7

Tag-management-systemen (TMS) zijn kritische toepassingen in het digitale ecosysteem. Met een tag-management-systeem kunt u eenvoudig marketingtags op uw websites binnen één klik implementeren, beheren en onderhouden. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Tealium
  • Google Tag Manager (GTM)
  • Adobe Launch

De traditionele aanpak met een tag-management-systeem is om het vanuit de kant van de klant te benaderen. In deze configuratie wordt een enkel JavaScript-bestand continu bijgewerkt om andere JavaScript aan de kant van de klant rechtstreeks op uw website te laden en uit te voeren. 

Trend 8

Website-optimalisatie-inspanningen worden meestal uitgevoerd via methoden die bedacht zijn vanuit klantperspectief. Platforms zoals Optimizely Web, Google Optimize, Adobe Target worden meestal geïmplementeerd in deze client-sidemethode. Het omvat het toevoegen van JavaScript aan uw website. Daarna wordt ook servercommunicatie toegevoegd om deze JavaScript-code uit te voeren om de pagina te wijzigen.

Groei mee

Het bewustzijn van recente analytische trends is vitaal voor het behouden van relevantie. Op deze manier creëer je voordeel op je concurrenten in een sector die continu veranderd. Tot aan het eind van ieder jaar probeer je met je bedrijf op de hoogte te blijven van de nieuwste trends binnen de sector. Groei mee met de trends. 

* Wiles, J. (2018, 3 december). Why all organizational functions can and should be engaged in driving digital transformation. Geraadpleegd op 30 oktober 2019, van https://www.gartner.com/smarterwithgartner/mobilize-every-function-in-the-organization-for-digitalization/.

*Hyken, S. (2018, 1 april). Your Best Opportunity For Growing Business: The Customer Experience. Geraadpleegd op 30 oktober 2019, van https://www.forbes.com/sites/shephyken/2018/04/01/your-best-opportunity-for-growing-business-the-customer-experience/#4216de93a3e3.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *