Waarom je niet bang moet zijn voor dataverzameling

Cookies? Akkoord. Toegang tot contacten? Ja. Voorkeuren opslaan? Oké. Zonder precies te weten waarom geven we applicaties en systemen steeds weer toestemming om onze gegevens te gebruiken. Voor de meeste mensen is het onduidelijk welke gegevens precies bewaard worden, voor hoe lang en waarvoor ze worden gebruikt. Wél duidelijk is dat zonder het geven van toestemming de meeste technieken die we overdag gebruiken gewoon stoppen met werken. Moeten we een eind maken aan datavereisten of zitten er toch kansen in?

Het verzamelen van data
Sociale media zijn niet zomaar zo succesvol geworden. Dankzij het verzamelen van data van consumenten kunnen ze kijk- en klikgedrag analyseren en zelfs een schatting maken van wat er morgen populair is. Zo kunnen ze hun platform helemaal aanpassen op de consument en nieuwe doelgroepen aantrekken.
Socialmediakanalen gebruiken hierbij zogenaamde algoritmes: een soort wiskundige formules die bepalen welke content de consument voorgeschoteld krijgt. Dit kan niet alleen content van andere gebruikers zijn, maar ook advertenties. Vandaar dat je na een middagje online shoppen die mooie jurk op Facebook langs ziet komen. De bezochte webshop betaalt het sociale medium hiervoor in de hoop dat je terugkomt om het product toch nog aan te schaffen. Ook werkt dit algoritme vaak voorspellend: weet Facebook bijvoorbeeld dat je student bent, dan kan het zijn dat je studiegerelateerde advertenties te zien krijgt. 

Een voor mij (student) relevante advertentie.

Facebook lag sinds 2018 onder vuur vanwege extensief gebruik van data voor hun eigen voordeel (winst, natuurlijk). Vooral in de Verenigde Staten was er ophef over de te ruime regelgeving. In eerste instantie lijkt deze paniek terecht, maar als je je bedenkt dat de Verenigde Staten al jarenlang gebruik maakt van creditscores (een set van persoonsgegevens die móét worden gedeeld om aankopen te kunnen doen), lijkt wat Facebook doet zo raar nog niet. Samen met partijen als Acxiom, Epsilon, Experian Marketing Services en Quantium werkt Facebook aan dataverzameling die daar eigenlijk gewoon heel legaal is. Het vervelende is dat consumenten dit niet verwachten wanneer zij zich aanmelden voor een gezellig vriendenplatform, ondanks dat het in de gebruiksvoorwaarden wordt aangegeven.

Ook al is deze vorm van dataverzameling in Nederland verboden, alsnog weten sociale media door gebruik van code en het analyseren van gedrag op hun website veel over de voorkeuren en omstandigheden van hun bezoekers. We kunnen daar als consumenten boos over worden, maar bedenk wel dat dankzij deze uitwisseling van gegevens allerlei diensten voor weinig geld of zelfs gratis beschikbaar zijn. Zolang bedrijven zich netjes houden aan de strenge regels in de AVG is er voor consumenten niks om zich zorgen over te maken.

De AVG bepaalt hoe moet worden omgegaan met persoonsgegevens.

Zakelijke kansen
Deze betaling met data biedt bovendien overige bedrijven ook veel kansen en mogelijkheden in het verbeteren van de eigen website (User Experience, SEO, relevante content). In combinatie met een analysetool als Google Analytics heb je een waardevol hulpmiddel in handen om de conversie te verhogen. 

Tegenwoordig is YouTube, onderdeel van Google, ook uitgegroeid tot een booming business van succesvolle ondernemers. Deze ondernemers verdienen geld met het maken van video’s; zowel YouTubers zelf als ‘gewone’ bedrijven met een YouTubekanaal halen er voordeel uit. Ook zij kunnen slim gebruik maken van data: dankzij YouTube Analytics leren ze alles over de kansen en bedreigingen van hun eigen video’s. Voor bedrijven is het starten van een YouTubekanaal dus een goed idee.

Hoe gaat dat straks?
Nu het afgelopen decennium de begrippen ‘big data’ en ‘dataverzameling’ explosief lijken te zijn gegroeid, zijn we geneigd met een angstige blik naar de toekomst te kijken. Wat als het fenomeen ‘persoonlijke identiteit’ misschien wel helemaal wegvalt omdat instanties meer en meer data opslurpen? Fysiek geld verdwijnt, een vorm van communisme verspreidt zich over de hele wereld en waar je ook komt, zal iedereen alles van je weten. Dit begint een beetje te lijken op de aflevering Nosedive van Black Mirror: deze gaat over een distopie waarin men zich obsessief bezighoudt met een (voor iedereen zichtbare) sociale score, die ook bepaalt welke producten en diensten per persoon beschikbaar zijn. Daar zitten weinig mensen op te wachten.

Onze toekomst?

Maar dit is de verkeerde benadering van de impact van groeiende technologie. Met iedereen zal er rekening moeten worden gehouden; dat is nu al te vinden in de AVG. Die mensenrechten zullen niet verdwijnen. Bovendien zit er geen waarde meer in data wanneer die altijd en voor iedereen beschikbaar zijn. 

Dus…
Een betere benadering is dit: de toekomst biedt kansen en mogelijkheden voor bedrijven én consumenten. Omdat data pas waardevol is in geringe hoeveelheid en verzameling in toom wordt gehouden door wetten, hoeven consumenten zich geen zorgen te maken. Zorg ervoor dat je als bedrijf optimaal gebruik maakt van beschikbare data en analysetools voor het bieden van een relevant en uniek product!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *