Case study influencer marketing: NA-KD Fashion

Voor degenen onder ons die wel houden van een potje online shoppen is modebedrijf NA-KD vast geen onbekende. Deze van oorsprong Zweedse fashion retailer bestaat momenteel slechts 4 (!) jaar maar is een van de leidende modebedrijven van Europa. Met een Instagram bereik van over de 2 miljoen volgers en meer dan €70 miljoen aan jaarlijkse verkoop, valt dit ook niet meer te ontkennen. Maar wat is het grote geheim achter het snelgroeiende succes van NA-KD-fashion?  Daar is voornamelijk hun influencer marketingafdeling verantwoordelijk voor. 

Inzetten van Micro-influencers 

Hoewel deze manier van marketing niet op nummer één stond voor de marketeers bij NA-KD, weerhield dit hen er niet van het toch op deze manier te gaan proberen. Al snel leerde zij daarmee een belangrijke les: het is beter om samen te werken met een grote groep influencers met een lager followers aantal, dan een kleine groep met een heel erg groot aantal volgers. Dit verschil zit hem in het vertrouwen en het engagament. Hoe lager het aantal volgers is van de influencer, hoe meer zij hier nog bij betrokken zijn en zo ontstaat er om hen heen als het ware een soort kleine ‘community’. Doe dit met een aantal duizend micro-influencers tegelijk en voila, je bedient perfect en in grote getalen je beoogde doelgroep. 

Persoonlijke codes 

Naast het opsturen van gratis kleding naar de micro-influencers in ruil voor een eerlijke review of foto, geven zij hen ook unieke kortingscodes die zij kunnen delen met hun volgers. Hierdoor krijgen de volgers als het ware ook een soort ‘beloning’ en kan de kleding van de influencer direct met korting worden geshopt. Je raadt het al, dit resulteert in een hele lading nieuwe verkopen en bestellingen. Een hele handige aanpak dus, want het kost NA-KD zelf een aantal kledingstukken waarvoor zij een gigantisch aantal verkopen van de loyale volgers terugkrijgen: een win-win situatie dus. Deze strategie heeft ervoor gezorgd dat NA-KD tegenwoordig vast werkt met influencer marketing waarbij er maandelijks kleding wordt opgestuurd naar duizenden influencers wereldwijd. Zo zorgen zij ervoor dat hun producten steeds bij een vernieuwd maar toch loyaal publiek terechtkomt. 

Affiliate marketing 

Naast het kosteloos opsturen van kleding naar influencers, werkt NA-KD ook met influencers als daadwerkelijke brand ambassadors: ze helpen NA-KD onder de aandacht brengen bij hun publiek door bijvoorbeeld het plaatsen van links, in ruil voor commissie per product dat zij verkopen. Zo valt er naast een nieuwe garderobe voor nop dus ook een financieel voordeel te halen uit een samenwerking met de modeketen. Maar NA-KD gaat zelfs nóg een stapje verder in hun manier van influencer marketing dan mening ander modebedrijf en dit is dan ook wat NA-KD, denk ik, zo succesvol maar vooral uniek maakt. Ze selecteren namelijk ook met regelmaat verscheidene influencers om hun eigen NA-KD-capsule te ontwerpen, een eigen collectie dus! Dit is in de branche onderscheidend en laat dan ook zien dat NA-KD hun gekozen influencers niet per se zien als alleen promotors voor het merk, maar als mede ‘creators’ die echt een stem hebben in de producten van het bedrijf. Want wie bereikt tenslotte de beoogde doelgroep nou beter dan influencers met veel aanzien van hun volgers? Ze zijn op de hoogte van de laatste trends, in zowel modeland als op het gebied van social media en zijn dus de perfecte experts in de praktijk. 

 NA-KD x You

Vanuit de capsules met influencers is NA-KD daarna nog een stapje verder gegaan: ze geven ook hun (niet-influencer) klanten te kans hun stem te laten horen in hun nieuwste collecties. Zo houden ze regelmatig wedstrijden waarin je kunt stemmen wie de volgende collectie mag ontwerpen en krijgen al hun volgers de mogelijkheid hun voorkeuren uit te spreken op daarvoor bestemde formulieren. Het resultaat: een engagement ratio waar je U tegen zegt én heel veel tijd en moeite bespaard op marktonderzoek over wat de doelgroep wil. 

De toekomst 

NA-KD heeft dus in de vier jaar dat zij nu bestaan al een gigantische fan-base opgebouwd, wat een solide basis heeft verzorgd voor de toekomst van het bedrijf. Als het ware is de marketing achter NA-KD en opzichzelfstaande influencer-marketingmachine waar zij zelf nog maar weinig voor hoeven te doen. Door hun opgebouwde imago hoeven zij inmiddels al niet eens meer kleding op te sturen, maar willen influencers zélf hun zelfgekochte outfits maar al te graag showen door #NAKDfashion om hun aandacht te trekken. In plaats van zelf opzoek te gaan, creëren influencers uit zichzelf content voor het bedrijf! Alles vanuit het grotere geheel bekeken, kan het succes van NA-KD alleen maar blijven groeien en is het uit de garderobe van geen enkele vrouw meer weg te denken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *