Branded content: dé manier om de interactie met de doelgroep aan te gaan

Advertenties zijn overal. De hele dag door komen er advertentie banners op Facebook feeds voorbij, zie je op websites advertenties van producten waar jij ooit naar gezocht hebt en is je mailbox vol van email-marketing. Denk aan hoeveel advertenties je skipt als je op YouTube wat wilt kijken. Hierdoor is de huidige maatschappij bijna niet meer vatbaar voor deze traditionele marketing. Als bedrijf moet je er hierdoor voor zorgen dat je opvalt en iets levert waar de consument naar op zoek is. Het gaat namelijk steeds meer om de boodschap van het merk en daarbij het vertrouwen dat wordt gecreëerd. Branded content speelt hierop in en is dus een trend dat werkt en alleen maar zal groeien de komende jaren.

Wat is branded content?

Branded content is content zonder traditionele advertentie. Het kan een artikel zijn, video, podcast of zelfs live-elementen die relevante waarde hebben voor de consument. Het is dus geen reclame als een banneradvertentie of ander soort advertentie op social media. Wat is nou het grootste verschil? Dat zit er in het aandacht trekken van de consument door echte betrokkenheid te stimuleren via de inhoud. Het kan mensen vermaken of iets leren, wat dus resulteert in meer merkbetrokkenheid en rendement voor je bedrijf.

Branded content zorgt voor vertrouwen bij de consument, omdat het niet overkomt als een ‘sales pitch’. De content is veel meer consumer-focused en probeert waarde toe te voegen voor de consument. In tegenstelling tot traditionele reclame, heeft de consument dus echt wat aan branded content. Het blijkt dus te werken, waarom? Wanneer een consument branded content ziet, is zijn merkherennering tot 59% hoger dan bij gewone display-advertenties. Ook zoeken deze kijkers 14% meer naar extra content van hetzelfde merk.

Bron: Arte y Animación (2016)

Aan de slag

Maar waar moet branded content dan aan voldoen? Er zijn zeker een aantal kwaliteiten waar je aan moet voldoen, wil ook jouw branded content succesvol worden. Het is belangrijk om een uniek concept te hebben, zeker in de huidige tijd waarbij het moeilijk is om er tussen uit te springen. Daarbij is connectie met je kijkers van belang. De consument is niet meer iemand die alles zonder na te denken van je aanneemt, maar wilt geprikkeld worden en achter de doelstelling en boodschap van je merk staan. Daarnaast staat de persoonlijkheid van jou content centraal. Ook moet je als bedrijf stil staan op welke device je content wordt bekeken. Tegenwoordig wordt een groot deel van branded content geconsumeerd via de mobiele telefoon dus het is van belang om ervoor te zorgen dat jouw content goed werkt op mobiele telefoons en tablets. Dit zorgt dan weer voor meer views en shares.

Het doel van je merk wordt dus steeds belangrijker voor de consument. Voor het maken van een aankoop is het voor het voor de consument namelijk belangrijk waarvoor je staat als organisatie. Je moet als merk dus je doel en boodschap duidelijk over brengen in de content, zodat de kijker zich hiermee identificeren en uiteindelijk zorgt dat voor loyaliteit. Het is dus als bedrijf ook gunstig als de consument achter je doelstellingen en boodschap staat.

Hoe zorg je er dan voor dat je boodschap duidelijk overkomt? Hierbij is authenticiteit een factor die hoog staat voor kijkers, dat zich kenmerkt door open en eerlijke verhalen. Het zorgt ervoor dat je als merk toewijding laat zien naar de doelgroep toe en de consument waardeert dat. Al met al levert dit toegevoegde waarde op voor de doelgroep, iets waar men steeds meer naar streeft.

Doelstellingen voor jou merk

Daarnaast heb je als merk natuurlijk ook doelstellingen wat je wilt bereiken met je content. Uiteindelijk wil je er naar toe werken dat deze vorm van content effect heeft op je organisatie. Hierbij zijn een aantal pijlers die je als bedrijf zou kunnen nastreven.

  1. Engagement

De consument ‘consumeert’ content, maar ‘consumeert’ geen advertentie. Het gebruik van een influencer is hier bijvoorbeeld goed geschikt voor. Hiermee toon je jouw ‘Unique selling points’ aan de consument door iemand die ze al vertrouwen.

  • Interactie

Goede content zorgt altijd voor langere en meer conversaties. Een normale advertentie wilt niemand beantwoorden en dus zorgt dus niet voor die lange termijn relatie met de consument. Met branded content kan je een conversatie of discussie creëren. Zo leer je jouw doelgroep beter kennen, door erachter te komen wat ze leuk vinden en waar ze voor staan.

  • Delen

Wat gebeurd er met content? Dat wordt door mensen gedeeld en daarmee wordt jouw sales boodschap ook gedeeld. Mooi toch? Als je nadenkt over wanneer een reclame banner ooit gedeeld is op jouw feed.. Juist.

Als laatste, laat me je nog een paar voorbeelden geven van bedrijven die hard op branded content hebben ingespeeld.

De Dollar Shave Club bijvoorbeeld. Hiermee hebben ze verschillende YouTube influencers aan boord gekregen, waardoor ze kunnen concurreren met de grootste scheerbedrijven van de wereld. De video brengt de boodschap en oplossing van het merk perfect naar buiten. Ook is dit voor elk bedrijf te maken, omdat de kosten laag worden gehouden.

Als je het wat grootser wilt aanpakken én je hebt het budget, is The Lego Movie een van de beste voorbeelden. Het associeert het Lego merk met belangrijke levenslessen, zoals trouw blijven aan jezelf, creativiteit en het aanmoedigen van verbeelding. Het had daarnaast een cast van sterren als Will Ferrel en Morgan Freeman. Het resultaat mocht er dan ook wezen.

Bron: Youtube (2013)

Branded content is de toekomst en aan jou om hierop in te spelen door de verschillende opties die het biedt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *