Bevorder het social media bereik van een modemerk met conversational interfaces

Men heeft het wellicht nog niet door, maar we komen allemaal dagelijks in aanraking met conversational interfaces. Stel je voor, je zit op de bank heerlijk te surfen op het web via jouw tablet of laptop. Terwijl je al op een aantal websites bent geweest heb je vast de volgende vraag voorbij zien komen: “Kan ik je helpen?”. Vaak wordt deze welbekende vraag vormgegeven in een pop-up blok onderin het scherm. Hier kan men het gesprek aangaan met een chatbot. Maar ook als men per ongeluk dubbelklikt op de homebutton van hun smartphone, wordt een voice assistant geactiveerd. Zowel de chatbot als de spraakgestuurde assistent zijn voorbeelden van conversational interfaces. 

Wat zijn conversational interfaces nu precies?

Een van de grootste doelen van conversational interfaces is eigenlijk het creëren van een gesprek tussen mens en robot. Dat is bijvoorbeeld mogelijk door middel van tekst, afbeeldingen, knoppen en stemgebruik. Door in gesprek te gaan met een chatbot is het mogelijk om antwoord te krijgen op een vraag, zonder dat daar een levend persoon achter zit. Alles wordt tegenwoordig gedigitaliseerd. Ook voice search is een populair onderwerp. Het is namelijk erg makkelijk om met de stem een zoekopdracht te doen. Denk maar aan de momenten waarop er geen smartphone in de buurt ligt of wanneer je simpelweg met veel andere dingen tegelijkertijd bezig bent. Op het moment is het nog niet mogelijk om vloeiende of foutloze gesprekken met zo’n bot te voeren, maar dat zal niet lang meer duren. Deze robots maken tegenwoordig namelijk gebruik van artificial intelligence (AI), ook wel kunstmatige intelligentie (KI) genoemd. Dat betekent dat deze machines kunnen leren en bij een herhaaldelijke situatie zelf een beslissing kunnen nemen. Denk bijvoorbeeld aan de gezichtsherkenning bij het ontgrendelen van een smartphone (Sdim.nl, 2018). Daarnaast kan je met een conversational interface zoals een voice assistant niet alleen gesprekken voeren, maar ook transacties voltooien. Kortom, er is zó veel mogelijk met conversational interfaces dat dit haast wel de toekomst moet zijn (Mirabeau.nl, z.d.). 

“Uber is een vooraanstaand voorbeeld van de mogelijkheden van in-app-messenger-transacties: je bestelt en betaalt voor een rit van Uber binnen Facebook Messenger” — Marketingfacts.nl

voice search cijfers
Afbeelding 1
Bron: Slideshare.net (2019).

Waarom conversational interfaces?

Het is duidelijk dat conversational interfaces tegenwoordig een enorm grote trend zijn. Steeds meer mensen weten ervan af en gaan er gebruik van maken. In Nederland, gemeten in april 2019, gebruikt maar liefst 17% van de internetgebruikers voice search. Bovenstaande afbeelding 1 laat zien dat andere landen zoals India en China hier al veel meer mee bezig zijn. In deze landen is ongeveer de helft van de internetgebruikers al in aanraking geweest met spraak gestuurde zoekopdrachten (slideshare.net, 2019). Daarnaast geeft edwords.nl aan dat in 2016 maar liefst 20% van alle zoekopdrachten in de Google App, voice search zijn. Er wordt voorspeld dat dit percentage in 2020 stijgt naar 50% (edwords.nl, 2017). Dat betekent een groei van +30%. Deze forse groei betekent veel voor onder andere de e-commerce, dus ook voor diverse modemerken. Het is van belang om op de hoogte te zijn van deze trend, om vervolgens te kunnen anticiperen. Men moet er op tijd bij zijn, zodat het merk aanwezig kan zijn tijdens het toppunt van deze trend.  Als modemerk zijnde is het bijvoorbeeld handig om een spraak gestuurde applicatie te ontwikkelen. Hierdoor kan de consument met het modemerk praten via een voice assistent zoals Google Home of Alexa. 

iPhone X
Afbeelding 2
Bron: Pexels.com (z.d.).

Hoe heeft dit invloed op social media bereik?

Nu je weet wat conversational interfaces zijn, kunnen we verder met het onderwerp van dit artikel: het social media bereik vergroten door middel van conversational interfaces. Tijdens het ontwerpen van een dialoog kunnen namelijk antwoorden gecreëerd worden die verwijzen naar het betreffende sociale mediakanaal van het modemerk. Bij specifieke vragen zoals “met welke type schoenen kan ik de jeans het beste combineren?” kan dan worden verwezen naar creatieve platforms zoals Pinterest. Hierbij zou de spraak gestuurde assistent kunnen vertellen dat er op het Pinterest profiel inspiratie wordt gedeeld omtrent kledingcombinaties. Vervolgens wordt het profiel geopend op de smartphone van de gebruiker. Daarnaast is de intelligente robot ook in staat om bijvoorbeeld de meest recente Tweets van het modemerk op te lezen. Zo kan de gebruiker op een gemakkelijke manier op de hoogte gebracht worden van statusupdates. Hiernaast zijn nog vele andere creatieve manieren om meer social media bereik te genereren door het gebruik van conversational interfaces. Het is maar net op welke manier het bedrijf hier invulling aan geeft. Wacht niet te lang en laat die views maar binnenstromen!  

Lees meer over de auteur Lauryn Stadhouder


Koopman, E. (2018, 3 juli). Conversational interfaces: wat en waarom? Geraadpleegd op 26 oktober 2019, van https://www.sdim.nl/blog/conversational-interfaces/

Redactie Mirabeau.nl (z.d.). Conversational interfaces: het begin van een revolutie. Geraadpleegd op 26 oktober 2019, vanhttps://www.mirabeau.nl/nl/articles/news/2017/articles/conversational-interfaces—the-dawn-of-a-revolution

Van Opzeeland, P. (2017, 29 maart). Hoe conversational interfaces je klantencommunicatie voorgoed gaan veranderen. Geraadpleegd op 26 oktober 2019, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-conversational-interfaces-je-klantencommunicatie-voorgoed-gaan-verander

Slideshare.net. (2019, 24 april). Digital 2019 Q2 Global Digital Statshot (April 2019) v02. Geraadpleegd op 26 oktober 2019, van https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-q2-global-digital-statshot-april-2019-v02

Blacquière, E. (2017, 30 mei). OK Google. Wat is de Voice Search stand van zaken in 2017? Geraadpleegd op 26 oktober 2019, van  https://www.edwords.nl/2017/05/30/ok-google-is-voice-search-stand-zaken-2017/

Pexels.com (z.d.) Round grey speaker on brown board. Geraadpleegd op 31 oktober 2019, van https://www.pexels.com/photo/round-grey-speaker-on-brown-board-1072851/

Pexels.com (z.d.) Selective focus photography of person using iPhone X. Geraadpleegd op 31 oktober 2019, van https://www.pexels.com/photo/selective-focus-photography-of-person-using-iphone-x-1542252/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *