Behaal je marketingdoelstellingen met Augmented reality

Het is belangrijk dat bedrijven mee gaan met de laatste trends en technologische ontwikkelingen. Bedrijven moeten zich kunnen onderscheiden om een steeds groter gedeelte van de doelgroep te kunnen bereiken. Augmented reality wordt gebruikt om de winkelexperience van de gebruiker te versterken en de conversie te verhogen. Retailers kunnen Augmented reality gebruiken als uitbreiding van de merkervaring om klanten te betrekken, in beweging te krijgen en daarmee de omzet te verhogen. Een perfecte technologie bij het kunnen behalen van je marketingdoelstellingen.

De Augmented Reality technologie en mobiele AR- apps hebben onbeperkte marketingmogelijkheden, zowel voor retailers als voor bedrijven. Het is essentieel voor marketeers om met deze nieuwe technologie de concurrentie voor te blijven. Consumenten zelf worden steeds technischer en maken hun aankoopbeslissing thuis of via een mobiel apparaat. Augmented reality is de manier voor retailers om bijzondere winkelervaringen te creëren. Zo biedt AR digitale mogelijkheden die ook bedrijven de kans geven om de klant beter uitleg te geven over een product of dienst. Met Augmented reality zijn klanten veel directer betrokken bij de beleving van een merk, product of dienst. De kennismaking met product of oplossing wordt ‘ervaren’ en daarom in het lange termijn geheugen opgeslagen. Dit is anders dan het zien van een afbeelding of lezen van een tekst. Met AR kun je verschillende marketingdoelstellingen realiseren.

Augmented reality kun je op oneindig veel manieren toepassen. Relevantie en authenticiteit zijn belangrijke kernwaarden om de doelgroep te boeien en te binden. Het is daarom ook te begrijpen dat je door het inzetten van AR conversie en marketingdoelstellingen kunt behalen. De customer journey kent vijf fases: Awareness, Consideration, Purchase, Retention en Advocacy. In iedere fase ligt de focus op een ander marketingdoel waar je Augmented reality voor kunt inzetten.

Awareness. Omdat in deze face je doelgroep nog niet bekend is met je merk wil je brand awareness creëren. Je doel is het bewust worden van je merk en onder de aandacht komen bij de doelgroep. Augmented reality is hier geschikt voor omdat AR voor veel mensen nog nieuw is en daardoor nieuwsgierigheid opwekt. Zo kan een winkel in haar etalage beweging creëren doormiddel van een AR app. Deze tool kan bij langslopend publiek de aandacht trekken en ervoor zorgen dat de persoon de winkel binnen loopt. Om vervolgens een kledingstuk te passen en eventueel te kopen. AR is op dit moment de manier om meer naamsbekendheid te krijgen.

Consideration. Bij deze fase ben je als bedrijf al even actief op de markt. De doelgroep is bekend met je merk maar nog steeds aan het vergelijken met andere alternatieven. De onzekere consument vergelijkt het product en de prijs door het lezen van reviews. Het is belangrijk dat je als bedrijf hierop inspeelt door het tonen van genoeg reviews. Eventueel door influencers die het product laten zien in een vlog.

Purchase. Met Augmented reality kun je shoppen leuker maken waardoor je meer verkoop kunt realiseren. Zo kun je met de AR app kleding aanpassen en kijken hoe een item staat bij jouw eigen figuur/lichaam. Dit zonder dat je jezelf de hele tijd moet uitkleden of kleding weer moet terug hangen op een hanger. Hierbij is het van belang dat de kwaliteit van je AR app hoog is. Dit zodat gebruikers erop kunnen vertrouwen dat de AR app de juiste maat voorstelt. Of de juiste maten van een product in bijvoorbeeld je slaapkamer weergeeft. Vervolgens is het belangrijk om de shopping cart op de pagina klikbaar te maken zodat er gemakkelijk een aankoop kan worden gedaan. Ook het gebruik van voice commands stimuleren aankoop. Leuke en nuttige AR app functies hebben een positieve invloed op het koopgedrag van consumenten.

Retention. Nadat een aankoop is gedaan wil je als marketeer herhaalaankopen stimuleren. Dit kun je doen door gebruik te maken van slimme verpakkingen met AR. Zo kan de verpakking van een product omgezet worden in een interactief spel of video. Dit biedt kansen om de consument en dus gebruiker enthousiast te maken over je merk en andere producten. Zodra dit aanslaat heb je de kans dat je gebruiker transformeert in merkambassadeur.

Advocacy. Mond-tot-mond reclame blijft een van de beste marketing tools. Zodra een vriend jou een product aanraadt ben je veel eerder bereidt het product te kopen. In deze fase ligt de focus dan ook in de transformatie van klant naar merkambassadeur. Hierbij richt je je op het verbinden van de klant met je merk. Hierbij is het belangrijk dat gebruikers over je merk gaan praten in de vorm van storytelling. Storytelling kun je realiseren met AR. Hierbij kan er interactieve communicatie plaats vinden. Het is belangrijk dat de app gebruiksvriendelijk is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *