Wees geen trendvolger op YouTube, maar een trendzetter op IGTV

Instagram TV, ook wel: IGTV, is de eerste echte opkomende concurrent van videoplatform YouTube. Beide volgen trends als verticale video en videolengte op en gaan de strijd met elkaar aan. De kenmerken van de platformen verschillen en maar één kan de beste zijn voor de startende ondernemer, namelijk: IGTV.  Maar waarom dan?

Er zijn verschillende redenen waarom IGTV aantrekkelijker is voor de startende ondernemer. IGTV is in 2018 gelanceerd en wordt momenteel nog niet massaal gebruikt. Veel bedrijven en influencers experimenteren nog met dit medium. Een goede eerste reden om mee te experimenteren. 

Wat is IGTV precies?

YouTube kennen we al een langere tijd als videoplatform. Instagram vond het midden 2018 tijd om in te spelen op de opkomst van de trend videomarketing. Een slimme zet. Instagram TV is geïntroduceerd om langere video’s op Instagram te plaatsen dan voorheen mogelijk was in het nieuwsoverzicht. Het is een extra platform geïntroduceerd door Instagram. De content bestaat hier uit verticale video’s.

Instagram breidt de applicatie steeds verder uit. Het is recentelijk mogelijk om een deel van de video op het nieuwsoverzicht te plaatsen. Volgers en potentiële volgers klikken vaker door om de video af te kijken in IGTV. 

“Instagram zelf zegt dat in 2012 maar liefst 78% van al het mobiele dataverkeer mobiele video’s gaat zijn.”

Waarom wint IGTV van YouTube?

Videoplatform YouTube ontvangt de laatste tijd kritiek van content makers. Zij voelen zich minder gewaardeerd door het platform. Zij vinden dat zij een beloning verdienen voor content die van goede kwaliteit is. YouTube worstelt door deze ontwikkeling met de vraag: hoe bepaal je of content van goede kwaliteit of slechte kwaliteit is? En dat is logisch. Het is bijna onmogelijk om te meten. Maar toch is het belangrijk voor de levensduur van YouTube om content makers tevreden te houden, anders stappen zij over naar een ander platform. 

IGTV heeft geen last van deze ontwikkeling. Het platform wordt door gebruikers ingezet ter promotie van hun producten en diensten. Content makers verwachten niks terug van het platform. Dit is bij YouTube het geval. 

Abonnees versus volgers

Op YouTube is het belangrijk om abonnees te krijgen. Met je Instagram account, die je als bedrijf waarschijnlijk al hebt, beschik je al over jouw volgers. Deze worden op jouw IGTV kanaal abonnees. Zij krijgen een melding als jij een video geplaatst hebt. En wat ook handig is: je kunt een link plaatsen in de video, zodat je jouw abonnees doorverwijst naar de gewenste pagina

Natuurlijk wil je ook nieuwe mensen bereiken. IGTV biedt de verkenningspagina. Op basis van interesses en hashtags, komen jouw video’s op de verkenningspagina van potentiële klanten. En dit is wat je wil. 

Links: het overzicht van video’s die een gebruiker volgt.
Rechts: het overzicht van aanbevolen video’s.

Wat deel ik dan op IGTV?

Er is geen standaard antwoord. En dat is alleen maar positief. Je kunt het aanpassen op jouw onderneming. Heb je een bedrijf dat kleding verkoopt, licht de kleding dan uit op je IGTV. Of misschien verkoop je diensten, licht dan reviews van klanten uit op IGTV. Er zijn veel mogelijkheden, dus leef je uit en haal inspiratie uit andere IGTV-kanalen. Misschien ken je een bedrijf die heel sterk is in het maken van content op IGTV. Haal hier vooral je inspiratie uit. Je kunt alle kanten op aangezien er nog geen vaste trends zijn. Je bent een voorloper, dus experimenteer.

De videocontent die je gaat produceren hoeft niet van hoogstaande kwaliteit te zijn. Dat maakt het produceren van een video juist zo makkelijk. Je kunt simpel met je smartphone een video opnemen en eventueel bewerken met een app op je smartphone. Moviemaker of PowerDirector zijn simpele montage apps die je gratis kunt downloaden.

Advertentiemogelijkheden

IGTV biedt geen advertentiemogelijkheden. De enige mogelijkheid voor bedrijven om te adverteren via IGTV is via social influencers. Wellicht is dit een nieuwe feature voor de toekomst om in de gaten te houden. Maar naar mijn mening is dit alleen maar goed. Consumenten waarderen organische resultaten content vele malen meer dan gesponsorde resultaten.

IGVT analytics

Wanneer kijkers de video niet interessant vinden is dit altijd terug te vinden in IGTV analytics. Hier kun je zien of gebruikers door swipen naar de volgende video en hoeveel mensen de video helemaal hebben afgekeken. Dit is waardevolle informatie over jouw video. Analytics biedt ook inzicht in het aantal likes, comments en views. Als iemand meer dan 3 seconden kijkt naar een video, telt IGTV het als een view.

Succes, trendzetter!

Dus, neem eens een kijkje op IGTV! Wees geen trendvolger op YouTube, maar een trendzetter op IGTV. Upload je eerste video in de vorm van een product review of wellicht heb je een ander goed idee voor jouw bedrijf. De resultaten in analytics vertellen je alles over het resultaat van jouw video. En geloof me op de lange termijn zal dit jouw Instagram kanaal ook goed doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *