How to: een webshop starten.

Fysieke winkels verdwijnen langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Dit komt door het groeiende aantal webshops. Maar ook door nieuwe functies als Instagram Shopping. Als fysieke winkel in de kledingbranche heb je eigenlijk maar een optie: meegaan met de massa. Oftewel: zowel offline als online gaan verkopen. Maar hoe start je daarmee, zo’n webshop?

Voordat je een webshop kunt beginnen moet je eerst een aantal zaken regelen. Denk bijvoorbeeld aan het vastleggen van de domeinnaam, de bescherming van klantgegevens, de betaalmogelijkheden maar ook het verwerken en verzenden van orders. Denk na of je de webshop in eigen beheer houdt, hier iemand voor aanneemt, of een bedrijf inhuurt. Ook niet geheel onbelangrijk: social media marketing. Dé manier om je eigen webshop te promoten is namelijk social media marketing. Mocht je hier dus nog niet aan begonnen zijn, is het handig om dit eerst te doen. Hoe? Zie mijn artikel: 10 redenen waarom je als merk aan social media marketing moet doen.

Gedaan? Top, dan gaan we verder met het bouwen van een webshop.

Pixabay.com

Vastleggen domeinnaam en kiezen software
Allereerst kies je een domeinnaam voor je webshop. Als je al een offline winkel hebt is dit niet een al te moeilijk proces. Het enige waar je dan tegenaan kan lopen is dat de domeinnaam al in gebruik is. Houdt tijdens het bedenken van een domeinnaam in ieder geval rekening met de volgende punten: 

  • Houdt het kort. Hoe korter, hoe beter. 
  • Kies voor eenvoud: maakt het onderwerp direct duidelijk
  • Maak het uniek: hoe unieker, hoe gemakkelijker te onthouden.
  • Zoekmachinevriendelijk: houd rekening met SEO
  • Wees specifiek: merkgericht, beschrijvend of een combinatie van die twee (Active24,2019).

Na het kiezen van een domeinnaam is het belangrijk om te bedenken wat voor software je gaat gebruiken. Kies je voor een open source pakket, of een webwinkelsysteem? Uiteraard hangt dit ook af van de manier waarop je gekozen hebt de webshop te beheren: in eigen beheer, iemand aannemen of een bedrijf inhuren. Het verschil tussen een open source pakket en een webwinkelsysteem is de ervaring die het vergt. Een open source pakket is een goede optie als je erg handig bent met programmeren of veel technische kennis hebt. Je bent flexibel in de mogelijkheden en hebt geen vaste kosten. Bij een webwinkelsysteem maak je van tevoren een lijst met functies waar het systeem voor jou aan moet voldoen en vergelijk je verschillende aanbieders (Mijnwebwinkel, 2019).

Inrichting webshop
Zodra je een domeinnaam en software hebt gekozen is het tijd om de webshop in te richten. De uitstraling van je webshop bepaalt hoe bezoekers de webshop ervaren. Het is dus belangrijk dat je webshop er professioneel uitziet en gebruiksvriendelijk is. Een aantal dingen waar je over moet nadenken bij het inrichten van je webshop:

  • De betaalmogelijkheden: wat kan wel, wat niet.
  • Verwerken en verzenden van orders: levertijden, bezorgopties?
  • Koppelen van fysieke en online winkel: hoe zorg je ervoor dat je fysieke winkel gebruikt wordt door online bezoekers?
  • Retourmogelijkheden: gratis of betalen? Terugbrengen in de winkel?
  • Nieuwsbrief: start je hiermee of niet?
  • FAQ/Privacyverklaring/Algemene voorwaarden
  • Klantenservice: hoe richt je dit in?

Het is belangrijk om al het bovenstaande ook te vermelden op de website, zodat klanten tegen zo min mogelijk problemen aanlopen en zo min mogelijk vragen hebben. Uiteraard zijn er nog een aantal dingen die belangrijk zijn om zichtbaar te maken op de website:

  • Contactgegevens/Openingstijden/Adresgegevens
  • Reviews
  • Vacatures
  • Social Buttons (Marketingfacts, 2019).

Als je al deze dingen hebt toegevoegd aan je webshop is het tijd voor de producten. Het is belangrijk om producten op een logische manier te categoriseren. Vervolgens: het toevoegen van duidelijke productfoto’s, productomschrijvingen en filters. Ontoereikende- of te weinig foto’s, een onduidelijke productbeschrijving en een filter dat niet functioneert veroorzaken irritatie bij klanten. Binnen twee klikken is de klant weg en surft hij naar een ‘betere’ webshop. Het is daarom belangrijk om deze altijd geoptimaliseerd te hebben. 

Houdt ook altijd rekening met de volgende drie woorden: service, gemak en snelheid. Wij shopaholics houden nou eenmaal van een snelle navigatie naar hetgeen dat we zoeken, geen gedoe bij het afrekenen, en het liefst voor 23.00 uur besteld, morgen in huis policy. Problemen die je hier moet zien te vermijden: 

  • Te zware afbeeldingen waardoor producten niet laden
  • Onlogische stappen in het aankoopproces
  • Verzendkosten die pas bij het afrekenen opduiken.

SEO
Search engine optimalisatie is dé manier om je webshop vindbaar te maken in Google.  Door bijvoorbeeld productteksten, categorieteksten en afbeeldingsnamen SEO te schrijven genereer je meer verkeer naar je webshop via Google. 

Promotie
Geen succesvolle webshop zonder bezoekers. Als je webshop eenmaal staat is het tijd voor promotie. Promotie voor een webshop werkt het best via social media. Ten eerste kun je het webadres van je webshop toevoegen aan al je social media-accounts. Zo maak je de webshop in ieder geval vast vindbaar. Volgende stap? PROMOTEN. Winacties, interactieve posts, etc. etc. Maak gebruik van de opties die social media bieden. Denk aan Instagram shopping, Facebookadvertenties etc. Naast online promotie zijn er offline ook talloze opties om jouw webshop te promoten. Visitekaartjes, webadres geprint op tasjes, signing. Zorg dat je reviews krijgt van tevreden klanten, ook deze dienen als promotie. 

Al met al kost het opzetten van een webshop best wat tijd, maar het is zeker een manier om als fysieke winkelier te blijven bestaan. 

Dus waar wacht je nog op? Aan de slag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *