Hoe pas je de inzet van SEO aan op Voice Search?

De online wereld verandert constant, er zijn vele technologische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen en trends hebben ook weer effect op de inzet van SEO. Wanneer je als bedrijf bezig bent met de inzet van SEO, is het essentieel om op de hoogte te blijven van deze trends en daarop in te spelen om het beste resultaat te behalen. Momenteel zijn er o.a. de trends mobile first, Image Search, Voice Search, DuckDuckGo en de snelheid van je website. Naar mijn mening is Voice Search de belangrijkste trend van dit moment. In dit artikel laat ik je zien wat Voice Search is en hoe je hierop in kan spelen met de inzet van SEO. 

Wat is Voice Search? 

Al geruime tijd hebben Apple-gebruikers Siri tot hun beschikking. Deze gebruikers kunnen met hun stem hun apparaat handelingen uit laten voeren. Ook kunnen ze met al hun vragen bij Siri terecht, deze vragen probeert Siri zo goed mogelijk te beantwoorden.  

Nu zijn er ook Alexa van Amazon en de Google Home, dit zijn slimme assistenten waar je alles aan kunt vragen. Vooral de Google Home zal in de toekomst niet meer weg te denken zijn in de Nederlandse huishoudens. Momenteel is dit namelijk de enigste smart speaker die Nederlands spreekt. 

De Google Home activeer je door ‘Hey Google’ of ‘Oke Google’ te zeggen. Daarna kun je een opdracht geven zoals het afspelen van muziek, een artikel op je boodschappenlijstje zetten of het aanzetten van de lampen. Verder kun je ook al je vragen stellen. Je doet je zoekopdrachten en handelingen dus niet meer met je telefoon maar met je stem, het zal veel gemak bieden. 

De toekomst 

Omdat de Google Home vrij nieuw is, maken nog niet zoveel Nederlandse huishoudens er gebruik van. Momenteel maakt 5%van de Nederlandse huishoudens gebruik van de Google Home, 15% kent het apparaat en 4% is van plan om het binnenkort aan te schaffen. Dit lijkt nog niet zoveel, maar toch is het al een enorme groei. 

Zeker als we naar Amerika kijken wordt duidelijk hoe populair een smart speaker kan zijn. Daar kennen ze al een aantal jaar Alexa. Van alle volwassenen heeft 21,6%thuis een smart speaker. Dit zijn maar liefst 54,4 miljoen mensen. 

Ook zullen steeds meer bedrijven zich in Voice Search gaan verdiepen. Het is namelijk een tool die kan dienen als klantenservice, om de gebruikers te helpen bij hun vraag. Verder is het ook een makkelijke manier om iets te verkopen. Als gebruiker kun je al je gegevens aan de Google Home koppelen en zo direct iets bestellen. 

Wanneer steeds meer mensen de Google Home gaan gebruiken en bedrijven erop in gaan spelen, zal de Google Home binnen een niet al te lange tijd niet meer weg te denken zijn in onze samenleving. 

De gevolgen voor de inzet van SEO 

Door het gebruik van Voice Search worden de zoekopdrachten nu gesproken, dit heeft gevolgen voor de zoekresultaten. Op het gebied van SEO heeft het vooral invloed op de zoekwoorden. Wanneer je de zoekwoorden gaat bepalen moet je er rekening mee houden dat de zoekopdracht gesproken wordt en dus spreektaal zal bevatten. 

Op de computer hebben we onszelf namelijk een andere en kortere manier van zoeken aangeleerd. Via Voice Search zal de zoekopdracht langer en vooral vragend zijn. Een voorbeeld is dat je op de computer eerder zal zoeken ‘Goed hotel in Rotterdam’ en via Voice Search zal je eerder zeggen ‘Wat is een goed hotel in Rotterdam?’. Via Voice Search zal er dus veel meer spreektaal zijn, dit komt doordat gebruikers echt het idee hebben dat ze tegen een persoon aan het praten zijn. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden. 

Met de komst van Voice Search is het nog belangrijker om ervoor te zorgen dat je op de nummer één positie van de zoekresultaten staat. Dit omdat er maar één resultaat wordt getoond. Dit is de nummer één positie, de gebruiker heeft hierin niet de keuze welke positie in de zoekresultaten wordt geopend. 

Naar verwachting zal de Google Home in de toekomst dus niet meer weg te denken zijn in de Nederlandse huishoudens. Een apparaat handelingen uit laten voeren of vragen stellen zal nu door middel van je stem gebeuren, oftewel Voice Search. Daarom is het als bedrijf belangrijk om hier al rekening mee te houden met de inzet van SEO. Pas je zoekwoorden aan op spreektaal en zorg echt voor de nummer één positie, anders word je gewoonweg niet meer gevonden. Dus als tip, begin hier zo snel mogelijk mee! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *