Duurzame influencers?

Een video over de nieuwe collectie van de Zara en de ene persreis naar de ander, Instagram en YouTube staan er vol mee. ‘Influencer’ is inmiddels een begrip. Hoewel we 5 jaar geleden het woord influencer nog amper gebruikten is het nu een serieuze baan. Dit toont al aan hoe snel dingen kunnen veranderen. Bedrijven kunnen veel geld steken in reclame zoals, magazines, bushokjes of op televisie, maar willen ze echt de millenials bereiken dan moeten ze influencers inzetten.

Onder vuur

Veel influencers staan door al de producten, kleding en reisjes niet bekend om hun duurzame insteek. Volgens een artikel van de NOS liggen YouTubers steeds meer onder een vergrootglas als het gaat om het milieu. “Kanalen met heel veel shopvideo’s krijgen daar meer commentaar op dan een jaar geleden.” Het is een trend, zeggen de YouTubers, maar wel een die nog in de kinderschoenen staat (Rele ter A. 2019).

Filterbubbel

Toch komt er langzaam verandering in als je kijkt naar hoe influencers omgaan met de trend duurzaamheid. Ze hebben inmiddels door dat er belangrijkere dingen in de wereld spelen. Volgens het CBS zijn zelfs 9 op de 10 volwassenen bezorgd over het milieu, het is dan ook niet gek dat dit online steeds meer wordt geuit. De media spelen dus een hele belangrijke rol in de bewustwording rondom dit onderwerp. Influencers weten dat ze veel impact hebben op hun publiek en kunnen dus ook zulke onderwerpen aanhalen om hun volgers bewust te maken en ze uit hun eventuele ‘filterbubbel’ te halen. Op Instagram zien tieners dagelijks al die mooie outfits van de bekendste influencers, alsof ze elke dag weer kleding opgestuurd krijgen of zelf gaan shoppen. Omdat veel jongeren in een filterbubbel leven en ze dit elke dag zien, is het best logisch dat sommige mensen helemaal niet weten dat bijvoorbeeld fast fashion zo milieuonvriendelijk is omdat ze zulke personen of organisaties simpelweg niet volgen.

Zoals je in mijn vorige artikel kon lezen zijn veel bedrijven en organisaties bezig om duurzame stappen te zetten. Ze zullen dan ook steeds vaker voor een samenwerking opzoek gaan naar iemand die deze idealen deelt. Het is dus zowel voor het bedrijf of organisatie als voor de influencers van belang om mee te gaan met deze ‘trend’ om hun eigen baan te behouden. Ik hoor je al denken: ‘Maar waar vind ik zo’n milieubewuste influencer’, of ‘ik wil niet zo’n geitenwollensokkentype voor mijn campagne.’ Dat hoeft niet altijd! Een mooi voorbeeld dat dit bewijst is de campagne die de Bijenkorf in 2018 opzetten.

Fashion Exchange

De Bijenkorf had een samenwerking met de duurzame textiel inzamelpartij Sympany. De Bijenkorf wilde het goede voorbeeld geven en bewustwording creëren voor een duurzame garderobe. Tijdens de zogenoemde ‘Fashion Exchange’, spoorde ze het publiek aan om hun kledingkast op te ruimen en hun oude kleding bij de Bijenkorf in te leveren. In ruil hiervoor kreeg je een waardebon die je bij hen kon uitgeven aan investment pieces. De ingeleverde kleding droegen bij aan de projecten van Sympany.

Om de campagne naar buiten te brengen hebben ze influencers ingezet. Dit waren influencers die veel met fashion bezig zijn en erg bekend zijn in Nederland. Deze influencers passen goed bij de Bijenkorf maar staan niet erg duurzaam bekend. Nu kun je denken dat het inzetten van zulke influencers erg tegenstrijdig is met de boodschap die de Bijenkorf wilde uitdragen. Maar hoe mooi is het dat zulke influencers, die zoveel kleding hebben/krijgen, ook hierover gaan nadenken en zich steeds meer bewust worden van de impact. Daarnaast hebben zij veel volgers die hier ook nog niet veel van af weten en kunnen ze dus op deze manier kennis maken met het onderwerp. Als de Bijenkorf hele milieubewuste influencers in zou zetten, wat ook prima had gekund, zou de campagne denk ik toch minder impact hebben gehad. Veel volgers van deze influencers hebben namelijk dezelfde ‘duurzame idealen’. Ze zijn hier vaak al veel langer mee bezig en hebben hun kledingkast waarschijnlijk allang uitgeruimd of de kleding ergens anders gebracht. Dit bewijst dus dat je niet altijd binnen de lijntjes hoeft te denken. Wees niet bang en ga aan de slag! Maak een plan, kies de juiste influencers en bedenk iets moois. Zolang je maar transparant bent en goed communiceert, komt het helemaal goed!

We kunnen concluderen dat steeds meer influencers zich bewust worden van het huidige klimaat en duurzaamheid belangrijker vinden. Ze werken liever samen met merken die duurzaam bezig zijn en ook hun steentje bijdragen aan de wereld. Oftewel, de keuze uit milieubewuste influencers groeit enorm, je hoeft straks niet ver meer te zoeken 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *