3 tips om te starten met psychographic marketing op jouw website

Met deze 3 tips start jij gelijk met het toepassen van psychographic marketing voor jouw website. Weet je nog niet precies wat psychographic marketing is? In het vorige artikel ‘website optimalisatie gaat veranderen en dit is de reden’ ben ik al dieper in gegaan op het hoe en het waarom van psychographic marketing. Ben je wel al bekend met deze term? Lees gauw verder, want een goede voorbereiding is het halve werk. 

1. Psychographic data verzamelen uit Google Analytics

In Google Analytics heb je inzicht in de interesses van jouw doelgroep. Deze is opgedeeld in drie categorieën: affiniteitscategorie, in-market-segment en een ‘rest’ categorie. De affiniteitscategorie geeft aan over welk categorie bezoekers meer informatie willen weten. De in-market-segment geeft aan in welke categorie bezoekers eerder bereid zijn producten en diensten te kopen. En de andere categorie laat zien in welke categorieën bezoekers én meer informatie willen weten én eerder bereid zijn om producten en diensten te kopen.

In onderstaand voorbeeld zie je een overzicht van de interesses van de Google Merchandise Store, gratis toegankelijk als je je aanmeldt voor Google Analytics.  

In de afbeelding kan je zien dat 2,97% van de bezoekers in het in-market-segment eerder bereid zijn om producten en diensten te kopen in de categorie ‘employment’. Maar je kan nog meer, je kan inzoomen op één categorie, bijvoorbeeld die van affiniteit. Vervolgens krijg je een uitgebreider overzicht met meer informatie per interesse. Tot slot kan je nog klikken op een bepaalde interesse en daar weer extra informatie over opvragen.

De kunst hier is om zelf de data te analyseren. Pas dan kan je het omzetten in nuttige bruikbare informatie. Andere manieren op psychografische data te verzamelen zijn via social media en onderzoeksmethoden als vragenlijsten en interviews.

2. Landingspagina’s optimaliseren voor psychografische profielen

Neem het volgende scenario. Jij bent verkoper van een trainingsproduct dat automatisch rondetijden klokt en analyseert. Je bent met behulp van psychografische data erachter gekomen dat er drie beweegredenen zijn om het product te kopen:

  1. Een betere sporter wil worden doormiddel van de trainingsanalyse
  2. Op zoek bent naar een trainingstool voor automatische tijdregistratie omdat je traint zonder coach of begeleiding
  3. Een voorloper bent met technologie en graag de beste en makkelijkste tools tot je beschikking hebt

Zoals je kan opmerken zijn dit drie verschillende beweegredenen en daarmee drie psychografische profielen. Dit geeft ons de kans om landingspagina’s, zoals homepages, te optimaliseren. De browser ‘kent’ de bezoeker en zal de meest relevante versie van de landingspagina aan jouw bezoeker tonen. Hieronder zie je drie voorbeelden van call-to-actions elk gericht op één psychografisch profiel.

Call-to-action psychografisch profiel 1
Call-to-action psychografisch profiel 2
Call-to-action psychografisch profiel 3

Merk je de verschillen? De bezoeker voelt zich eerder getriggerd en ‘zijn oplossing’ voor het probleem ligt gelijk voor hem klaar. Bovendien zorgt het voor een lagere bounce ratio. De kans is immers groter dat de bezoeker iets ziet waar hij meer over wil weten.

3. Content optimaliseren voor psychografische profielen

Nu je weet wat je doelgroep beweegt kan je hier ook op inspelen (lees: waarom bezoekers jouw producten kopen). Een goede manier om dat te doen is contentoptimalisatie. Je hebt een webshop met stijlvolle kleding voor jonge mannen tot middelbare leeftijd. Je houdt ook een weblog bij waar je schrijft over nieuwe ontwikkelingen en zaken die spelen rondom jouw webshop. Met psychographic marketing kom je erachter dat een forse marge van jouw bezoekers geïnteresseerd is in het milieu, zonder dat je daar eerst van bewust bent. Dan is het een mooi moment om uit te lichten dat je milieubewust bezig bent in je volgende blog. En dit eventueel meer prominent op je website uit te lichten.

Wat je ook kan doen is je zoekwoorden optimaliseren. Zoekwoorden zijn belangrijk bij zowel organische zoekresultaten als betaalde zoekresultaten. Met de interesses van de bezoeker weet je ook op welke manier zij zullen zoeken. Het is het verfijnen van je huidige lijst met zoekwoorden.

Tot slot kan je jouw nieuwsbrieven verbeteren. Door verschillende blokken aan content te schrijven, bijvoorbeeld vijf of zes. Nu kan je vervolgens, met behulp van psychographic data, de meest relevante contentblokken presenteren aan de lezer. Stel drie of vier. De andere worden dan als minder relevant geacht. Het resultaat hiervan is dat het leespercentage van je nieuwsbrief stijgt. Evenals het conversiepercentage ervan.   

Start nu met psychographic marketing

We hebben behandeld hoe je psychografische data kan verzamelen. Hoe je aparte landingspagina’s kan inzetten voor je website. En hoe je je content kan optimaliseren. Kortom je hebt de nodige kennis om aan de slag te gaan met psychographic marketing. Heb je zelf creatieve ideeën voor het gebruik hiervan? Laat het mij weten in een reactie. Heb je nog vragen over het onderwerp? Stel ze gerust. En besef wel: psychografische data is de data van de toekomst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *