Zó zet je voice assistants in voor jouw bedrijf

Je wil voice assistants inzetten bij jouw bedrijf, maar je zit met een probleem. ‘Waarom ga ik dit doen en hoe ga ik dit doen?’ Die vraag zal uiteraard in je hoofd zitten en die blijft maar terugkomen. Logisch als je iets nieuws gaat uitproberen. Hoé is toch wel het belangrijkste punt … Je moet rekening houden met hoe de technologie werkt en welke functies het biedt, want welke functies passen het beste bij jouw bedrijf en doelgroep? Hulp nodig bij het beantwoorden van die vragen? Ik help jou en zorg ervoor dat ik je het eerste duwtje in de goede richting geef. 

In mijn vorige artikel benoemde ik een aantal redenen waarom je voice assistants moet inzetten voor jouw bedrijf. Nu je daarvan op de hoogte bent en misschien wel overtuigd bent is het nu tijd om erachter te komen op welke manieren je die voice assistants kan inzetten. Een aantal manieren heb ik bij elkaar gezocht om jou inspiratie te geven!

Commerce

De eerste manier die ik ga toelichten over hoe je voice assistants moet inzetten is commerce. Het is al bekend dat er een opmars is van voice assistants in Amerika en dat het nu ook geïntroduceerd is in ons land. Tegenwoordig bestellen we massaal online en is er een massa omgang in de retail, maar zal voice commerce een disruptor worden voor de retail en het online betalen?

Een goed voorbeeld van een snel opkomende trend is mobiel betalen. In een korte tijd hebben vele banken zich verdiept in die functie en nu kunnen veel mensen veel sneller betalen door middel van hun smartphone. Je hoeft je pinpas niet meer te pakken, het is heel simpel, je scant je vinger of je gezicht en dan kan je contactloos betalen. Deze nieuwe manier van betalen is gemakkelijk en vergt niet veel stappen, zoals het invoeren van de pinpas en het intoetsen van de pincode. Mensen zijn nu door deze trend gewend om heel snel en makkelijk te kunnen betalen. Het zou dan ook geen verassing zijn als binnenkort voice commerce ook een trend zal zijn. Recentelijk heeft Google aangekondigd dat ook in Nederland transactions beschikbaar is, waarmee e-commercetransacties binnen voice commerce worden ondersteunt. Denk maar eens na: Je zit in de woonkamer en je wil wat kopen. Je hebt geen zin om een e.dentifier te pakken of extra stappen uit te voeren tijdens het betalen, dus je besluit je voice assistant te roepen en via voice je bestelling te voltooien. Hoe simpel is dat? Het zal mij niks verbazen als dit het normale online shoppen overneemt.

Contentmarketing

Het is een kunst om precies te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Uiteindelijk is het doel om klanten aan te trekken en te binden. Dan komen we bij de tweede manier, namelijk contentmarketing. Via contentmarketing is het namelijk mogelijk om je consumenten precies te bieden wat zij willen en door die perfecte content trek je ze naar je toe en kunnen ze een binding gaan voelen met jouw bedrijf. Zorg er wel voor dat je niet gaat storen, de doelgroep moet immers naar jou toe komen. Contentmarketing is ook te combineren met zoekmachineoptimalisatie (Lees: SEO).

Is jouw doelgroep opzoek naar het ultieme gemak en wil het dingen in huis handsfree besturen? Willen ze met hun stem online shoppen? Willen ze informatie nuttigen? Dit zijn allemaal voorbeelden van manieren waarop je contentmarketing met voice assistants kunt combineren.

Is jouw doelgroep opzoek naar het ultieme gemak en wil het dingen in huis handsfree besturen? Willen ze met hun stem online shoppen? Willen ze informatie nuttigen? Dit zijn allemaal voorbeelden van manieren waarop je contentmarketing met voice assistants kunt combineren.

SEO

Voice search is ultiem geschikt voor zoekopdrachten. Draait jouw bedrijf helemaal om het geven van informatie aan jouw consumenten? Dan is dit perfect voor jou! Vragen over hoe laat jouw bedrijf open gaat, waar het te vinden is of misschien specifieke vragen over een product, het is allemaal mogelijk. Zorg er dus voor dat je content geoptimaliseerd wordt voor voice search.

Hiervoor noemde ik het al dat contentmarketing met SEO te combineren viel. Je moet ervoor zorgen dat de voice assistant wel in staat is om jouw bedrijf te vinden in de zoekopdrachten. Hou bepaalde teksten simpel en bereid je alvast voor op vragen die consumenten over jouw bedrijf zouden willen stellen. Beantwoord dan ook al vragen op de website. Dit maakt het voor de zoekmachine en voice assistant makkelijker om jou te vinden.

Aan de slag

Het is nu tijd om te kijken welke manieren jij wil inzetten voor jouw bedrijf. Draait het bij jou volledig om het verkopen, dan kies je natuurlijk voor commerce. Draait het bij jou om het trekken en binden van klanten dan kies je voor contentmarketing en als je gevonden wil worden en jouw consumenten hun vragen wil beantwoorden dan kies je voor SEO. Wie weet kan je een combinatie van alle drie doen. Wat je ook doet, denk goed na over wat het beste bij jou past en haal het beste uit jouw bedrijf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *