Kan je het niet omschrijven? Maak een foto.

Van zoekmachines tot social media, is de aanwezigheid van afbeeldingen de laatste jaren exponentieel toegenomen. De online wereld vult zich met visuele elementen om informatie over te brengen. Het menselijk brein stelt ons in staat om binnen 13 milliseconden of minder, beelden te herkennen en precies te weten wat we zien. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Attention, Perception and Psychophysics. Ons visueel hersendeel kan op hoge snelheid afbeeldingen interpreteren. Het is dan geen verrassing dat Visual image search, ook wel bekend als ‘content-based image retrieval’, ook in populariteit is toegenomen. Deze technologie stelt gebruikers in staat om vergelijkbare afbeeldingen van het internet op te zoeken. Dankzij investeringen van grote bedrijven zoals Google, wordt visueel zoeken rendabel. Hoe rendabel is deze nieuwe technologie en hoe evolueert Search Engine Optimalisation (SEO) hieromheen?

Hoe rendabel kan visueel zoeken zijn?

Visuele zoektechnologieën veranderen het zoekgedrag van gebruikers en openen nieuwe deuren voor bedrijven om hun producten te promoten en te verkopen. Het is je vast wel eens overkomen dat je een shirt bij iemand ziet en die ook graag wilt hebben, maar niet weet waar je moet beginnen met zoeken. De kansen dat je vindt waarnaar je zoekt zijn ongeveer even groot als de kansen van een sneeuwbal in de oven. Hier komt dan de visuele zoektechnologie goed van pas. Het is een geweldige oplossing voor e-commerce in het algemeen. De meeste bedrijven kunnen er alleen van dromen dat de juiste klanten hun producten vinden. Volgens Volha Belakurskaya van het SEO platform Link-Assistant hebben genoeg bedrijven problemen met het goed omschrijven van hun producten. Dit kan er dan voor zorgen dat het bedrijf bijna geen producten verkoopt. 

Khari Johnson van het online platform VentureBeat is van mening dat visueel zoeken het probleem van ‘te veel opties’ bij een klant die online shopt vermindert. Door specifiek dat ene product te tonen waar ze naar zochten, vermindert het aantal keuzes en verhoogt het de conversie ratio. Iemand die bijvoorbeeld naar een bepaalde tweezits bank zoekt, kan door het zoeken met een afbeelding veel gemakkelijker de juiste bank vinden. Pinterest lanceerde bijvoorbeeld een eigen lens-product in maart 2017 met functies zoals Shop the look en Pincodes. Het wordt ook wel de Shazam voor objecten genoemd. Gebruikers worden op deze manier direct doorgestuurd naar de website om het product te kopen. Als bedrijf kan je er dus genoeg voordeel uit halen. Van nieuwe leads genereren tot het verhogen van je merkbekendheid. 

Wat betekent visueel zoeken voor SEO?

Zoekmachines kunnen tegenwoordig afbeeldingen en video’s indexeren en dienovereenkomstig  rangschikken. SEO voor beeld en video bestaat al jaren. RTM-Business meldt dat factoren zoals het maken van SEO-vriendelijke alt-tekst, afbeelding sitemaps, SEO-vriendelijke afbeelding titels en originele beeldinhoud, de afbeeldingen van een website een stap boven de concurrentie kan zetten. Echte see-snap-buy gedrag van visueel zoeken kan beeld-SEO een grotere uitdaging maken. Dit komt doordat de gebruiker niet meer hoeft te typen. In plaats daarvan kan hij een foto van het product maken om naar de website van een verkoper te zoeken.  

Met dergelijke minimale tekst die in de toekomst zal worden gebruikt bij visueel zoeken, zullen schema-opmaak en metadata de enige bronnen van tekstuele informatie zijn voor zoekmachines om te crawlen. Om deze reden is het dan erg belangrijk om die goed te optimaliseren. Een goede metadata beschrijving in combinatie met een geoptimaliseerde afbeelding zal ervoor zorgen dat een afbeelding hoger scoort bij visuele zoekopdrachten. 

Hoe ga je aan de slag?

Een koopbeslissing komt meestal niet uit de lucht vallen. Volgens Latoya van de Kerkhof van iProspect laten mensen zich eerst door iets inspireren. Van dat ene mooi shirtje bij een voorbijganger tot een vintage meubelstuk dat ze hebben gezien in een tijdschrift. Het is dus verstandig om als bedrijf iets te bieden dat dicht bij hun inspiratieobject ligt. Een andere optie die bedrijven kunnen toepassen is Cross-selling. Visuele zoekalgoritmen bieden resultaten aan op basis van relevantie, hierdoor ontstaat er een mogelijkheid voor het promoten van producten die de keuze van de klant aanvullen. Een klant die bijvoorbeeld op zoek is naar een klassieke broek, kan uiteindelijk de complete look kopen als deze wordt gepresenteerd met een afbeelding van de broek in combinatie met een bijpassend shirt en aangevuld met een tas of schoenen die er geweldig uitzien. Dit helpt de klanten beter in te kopen en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om je omzet te verhogen.  Samenvattend is het niet aannemelijk dat visueel zoeken tekst zoekmachines volledig vervangen. Voorlopig is visueel zoeken het nuttigst in de wereld van verkoop en detailhandel, maar het zou de SEO-industrie wel kunnen verstoren zoals wij die kennen. Bedrijven die hun concurrentie voor willen zijn, zouden daarom visueel zoeken goed in de gaten moeten houden. Zowel metadata als microdata zullen een belangrijke rol blijven spelen in de SEO-industrie, ook al ontstaat er een revolutie in de online-ervaring door de ontwikkeling van visuele zoekmachines. Om met de nieuwe ontwikkeling mee te kunnen gaan zullen dus bestaande SEO-technieken moeten worden veranderd en verbeterd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *