Inzetten van sociale media na het festival

Deze keer gaan we kijken naar de inzet van sociale media na het festival. Zoals in het vorige artikel al genoemd kan sociale media marketing van festivals ook wel gezien worden als een voor-, hoofd en nagerecht. Zo hebben we het gehad over livestreams op Facebook. Wist je al dat 30% van de kijkers later ook echt naar het desbetreffende festival zal gaan? (Eventbride, 2018) Hierover later in het artikel meer. Vandaag gaan we inzoomen op het nagerecht. Want waarom zou je na het festival nog veel aandacht besteden aan sociale media? En wat is de beste manier op dit te doen?

Feedback

Bij een festival is er geen contactpersoon die je kan bellen met een vraag of klacht. Daarom is sociale media een handig middel om in contact te komen met de bezoekers en zij met jou. Het ontvangen van feedback gaat op deze manier veel gemakkelijker. Je hoeft natuurlijk niet een directe Facebook post te plaatsen waarbij je vraagt naar de mening van de bezoekers. Vaak wordt er op een foto of video gereageerd en dit zullen zowel positieve als negatieve reacties zijn. Het is als bedrijf belangrijk dat het communicatieteam voldoende aandacht besteedt aan de negatieve reacties. Op die manier voelen de bezoekers zich begrepen. Daarnaast kunnen de verbeterpunten worden meegenomen naar het jaar daarop om het festival te optimaliseren. Naast reactie op berichten kan op Instagram worden gezocht naar de hashtag die is bedacht voor het festival. Zo kom je bij de berichten van de festivalbezoekers terecht en kan er worden gezien wat zij over het festival te zeggen hebben. 

Terugblikken

Een van de belangrijkste dingen na een festival is het terugblikken naar de dag of het weekend dat het plaatsvond. De festivalbezoekers hebben een ervaring die ze willen delen en herbeleven en laat sociale media hier nou een perfect middel voor zijn. Als bedrijf kan je hierop inspelen door bijvoorbeeld een aftermovie te maken en te delen op de verschillende kanalen. 
Mocht er tijdens het festival gebruik zijn gemaakt van een live video op Facebook dan kan deze worden opgeslagen en gedownload. Dit kan in een paar makkelijke stappen, voor meer uitleg klik hier. Door deze video’s te delen krijgen ook de volgers die niet bij het festival aanwezig waren een goed beeld.  Naast video’s kunnen er ook foto’s van het festival gedeeld worden. Denk aan beelden van het terrein, de stages, artiesten en backstage. Als ervoor gekozen is om influencers in te zetten tijdens het festival kunnen hun beelden achteraf gedeeld worden. Een andere manier op terug te blikken naar het festival is om een interview met artiesten of bezoekers online te zetten. Zo is dj Armin van Buren geïnterviewd voor zijn optreden op Pinkpop. Op deze manier kunnen de bezoekers het festival nog een keer herbeleven, maar dan vanaf de bank.

Media monitoring

Media monitoring begint eigenlijk al zodra je met je festival op social media aanwezig bent. Het behoort misschien niet helemaal bij het ‘nagerecht’, maar toch is het belangrijk dat we hem hier even noemen en wel om de volgende redenen. Allereerst kan je met media monitoring werken aan de reputatie. Want wat wordt erover je festival gezegd en het belangrijkste door wie? Zo is eerder al genoemd dat de stem van een influencer of bekend persoon veel invloed heeft ten opzichte van een ‘standaard’ volger. Als de influencer een probleem aankaart dan is het belangrijk om hier als bedrijf openbaar een uitleg voor te geven. Daarnaast is media monitoring een handige methode om de doelgroep beter te leren kennen. Wanneer is de doelgroep online? En op welk tijdstip kan er het beste een bericht worden geplaatst? Als laatste is het ook een manier om erachter te komen wat voor soort berichten de meeste engagement krijgt en op welk social medium. De conclusies die uit de media monitoring komen kunnen worden vergeleken met de concurrent of het jaar daarvoor. Dus hoewel de monitoring al eerder start kunnen er in de eindfase inzichten uitgehaald worden. Het is belangrijk dat deze worden meegenomen naar het volgende festival. Op die manier kan het festival namelijk geoptimaliseerd worden. 

Voorbereidingen

Als laatste is het natuurlijk belangrijk dat de aandacht van de bezoekers vast wordt gehouden. Zo wordt er op de sociale media van Mysteryland genoemd hoe lang het geleden is dat het laatste festival plaatsvond. Op die manier krijgen de volgers het gehele jaar door berichten van het desbetreffende festival op hun tijdlijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de volgers worden aangezet tot het kopen van een ticket.  Een goed voorbeeld is Tomorrowland die meerdere festivals in een jaar heeft. Ze blikken steeds terug en tegelijkertijd kondigen ze de kaartverkoop voor het volgende festival aan. 

Kortom het is belangrijk dat in alle drie de fasen van een festival aandacht wordt besteed aan sociale media marketing. Het is de bedoeling dat de aandacht van de volgers vast wordt gehouden. Op die manier voelen ze zich verbonden en krijg je goed inzicht in wie de doelgroep is en wat ze willen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *