Win het vertrouwen met transparant ontwerp

Privacy. Het onderwerp van een langdurige discussie die de komende tijd zeker niet zal verdwijnen. Bliksemsnelle veranderingen binnen de maatschappij, aangedreven door technologie, creëren onvermijdelijke en complexe vraagstukken als het gaat om het gebruik van data. Een groeiend bewustzijn over digitale veiligheid gaat gepaard met bezorgdheid en de toenemende vraag naar regie over persoonsgegevens. Anders gezegd: de gebreken van het web zijn in het dagelijkse gesprek belandt. Maar wat betekent dit nu precies voor jouw bedrijf? En wat kan je van de komende jaren verwachten nu krachtige technologieën een datagedreven tijdperk inluiden?

Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik besef hoe belangrijk de discussie rondom privacy is. De digitalisering van de maatschappij, waarbij informatie wordt omgezet in digitale vorm, zorgt namelijk voor ingrijpende veranderingen wat betreft online privacy. Dat ik van de meeste consequenties nog niet afweet, onderstreept dit nog maar eens.

Jaren van snelle technologische groei en innovatie hebben tot de nodige vragen geleid over de omgang met persoonsgegevens. Het is namelijk steeds minder vanzelfsprekend dat je persoonlijke informatie veilig is op het internet. Als je het mysterie rondom het verwerken en gebruiken van deze data daarbij optelt is de groeiende bezorgdheid over online privacy niet zo gek.

Technologische trends als Internet of Things, kunstmatige intelligentie, blockchain en big data wijzen er namelijk op dat de verzameling en analyse van data de komende jaren in bijna alle facetten van het leven zal toenemen. Niet op zijn minst omdat toenemende digitalisering gepaard gaat met groeiende economische waarde.

Bron: op Unsplash gepubliceerd door ev

Het is dan ook meer dan logisch dat het bewustzijn rondom digitale veiligheid toeneemt, zoals het Nationale Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek dit jaar aantoont. Gebruikers willen niet dat persoonlijke informatie uit de oorspronkelijke context wordt gehaald en willen vooral ook zelf bepalen welke gegevens zij delen met anderen en hoe deze gebruikt worden. Kortom, privacy is enorm belangrijk.

Daar kan ook ik mij in vinden. Hoewel de invoer van de Algemene Verordening Gegevensbescherming een nuttige stap in het beschermen van online persoonsgegevens bood, werd ik vorig jaar toch ook behoorlijk wakker geschud over de risico’s en het misbruik van data. Het kon niet uitblijven, ik heb ik het natuurlijk over de openbaring van het Cambridge Analytica schandaal, waarbij de persoonsgegevens van miljoenen Facebookgebruikers zonder hun toestemming op straat lagen. Ik zou er inmiddels niet van opkijken als online platformen als Facebook en Google meer over mij weten dan ikzelf. Natuurlijk werk ik hier ook lekker aan mee, want wat is het internet zonder gepersonaliseerde advertenties en zoekresultaten.

Dat het vertrouwen in bedrijven en organisaties en hoe deze omgaan met persoonsgegevens is aangetast mag nu wel duidelijk zijn.

Nu. Je vraagt je vast af wat dit betoog over de inbreuk op privacy met jou te maken heeft. Stilstaan bij dit groeiende bewustzijn en gebrek aan vertrouwen is een belangrijke eerste stap, maar wat voor invloed heeft dit nu daadwerkelijk op jouw bedrijf? En hoe ga je hiermee om?

Anno 2019 moet je als bedrijf duidelijk aantonen wat er voor de gebruikers in zit als zij hun gegevens met jou delen. Niet alleen jij hebt profijt van hun data, ook de klant moet winnen. Zorg dus voor een direct verband tussen het delen van persoonsgegevens en de producten en diensten die zij in ruil daarvoor ontvangen. Belangrij is dat klanten erop kunnen vertrouwen dat hun relatie met jou, en de bijbehorende dataverstrekking, voor jullie beiden voordelig is.

Transparant ontwerp biedt de uitkomst. Hierbij toon je aan welke waarde zowel de gegevenseigenaar als de gegevensgebruiker behaalt en richt je je op het ontwerpen van producten en diensten die het individu meer controle geven. Voor jou als bedrijf biedt dit een belangrijk concurrentievoordeel. In een wereld waar privacy van belang is, zal een betrouwbaar bedrijf een streepje voor hebben. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om scores van ‘betrouwbaarheid’ toe te kennen aan alle gegevens en informatie. Ik ben niet helderziend, maar kan toch vrij zeker zeggen dat een goed scorend bedrijf meer klanten zal binnenhalen en behouden, dan een die minder goed scoort.

Transparant ontwerp is toe te passen door middel van privacyontwerpstrategieën. Hierbij stel je concrete ontwerpeisen die privacy vriendelijk ontwerp vooropstellen. Zoek je een gids om je op weg te helpen wat betreft privacy vriendelijk ontwerp? In ‘Het Blauwe Boekje’ beschrijft auteur Jaap-Henk Hoepman acht verschillende privacyontwerpstrategieën met bijbehorende tactieken. Of je het nu als naslagwerk of handleiding gebruikt, het is zeker een aanrader. De tekst is makkelijk te begrijpen, levert concrete ontwerpstappen conform de nieuwste wetgeving, en bevat voorbeelden die privacy innovatie stimuleren.

Een van de meest opmerkelijke voorbeelden is het toekennen van ‘privacy pictogrammen’, dat veel weg heeft van de eerdergenoemde scores van betrouwbaarheid. Het betreft een speling op de Creative Commons pictogrammen die worden gebruikt om auteursrecht online op simpele wijze vast te stellen. Al kan jij plotselinge universele implementatie van privacy pictogrammen niet afdwingen, het laat zien dat dataverzameling niet verborgen hoeft te worden, maar juist toegankelijk en concreet.

Het creëren van transparantie en vertrouwen doe je niet van de ene op de andere dag. Het is een proces, dat ook per bedrijf zal verschillen, maar zeker een die binnenkort enorm belangrijk wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *