YouTube: ook voor bedrijven een platform met potentie

Tegenwoordig leven we de hele dag door met een smartphone in de buurt. Via dit apparaat leggen we contact met de buitenwereld; we houden relaties op afstand bij en ontmoeten nieuwe mensen. Om deze reden is ook voor bedrijven de online aanwezigheid noodzakelijk: zij willen immers bestaande klanten blijven inspireren en potentiële klanten binnenhalen. Sociale media zijn daarvoor perfecte middelen om een goede naam op te bouwen.
Waar op dit moment de meeste toekomstgerichte bedrijven al gebruik maken van Facebook, Instagram en Twitter, zien nog relatief weinigen toekomst in het videoplatform YouTube (op zakelijk gebied). Toch kan dit medium een goede aanvulling zijn op de online aanwezigheid van bedrijven. Hoe kan YouTube iets betekenen voor het behalen van de doelstellingen van een bedrijf?

Traditioneel, maar dan anders
YouTube verschilt van andere traditionele sociale media in een aantal opzichten. Ten eerste draaien de meeste populaire sociale media min of meer om een eindeloze rits van op elkaar volgende berichten, die wel of niet ‘geliket’ en gedeeld kunnen worden. Deze berichten komen samen in een zogenaamde feedof homepage en worden gesorteerd op relevantie, die per persoon verschillend is. YouTube beschikt wel over zo’n homepage voor gebruikers, maar er wordt hier veel meer aandacht besteed aan de verbreding van de interesse van de doelgroep  dan aan verdieping. Dat betekent dat YouTube meer suggesties doet voor nieuwe kanalen, onderwerpen of genres dan bijvoorbeeld Facebook, die naast hier en daar een advertentie voornamelijk berichten toont van eerder ‘bevriende’ of ‘gelikete’ profielen.

De homepage van YouTube.

Het platform YouTube biedt dus veel mogelijkheden tot groei en trekt actieve en geïnteresseerde users. Wanneer deze op een video klikken, zijn ze daadwerkelijk bereid in zee te gaan met de maker van de video; méér dan wanneer er een post van dezelfde maker voorbij komt op Facebook of Instagram. Het is dan wel de kunst om de aandacht te grijpen en vast te houden.

Back to basic: hoe?
Net als voor de eigen website moeten voor optimaal bereik SEO-technieken worden toegepast op het zakelijke YouTube-kanaal. Dit betekent het gebruik van zoekwoorden, duidelijke en pakkende beschrijvingen (over het bedrijf) en tags. Een goede kanaaltrailer kan ook niet ontbreken, want het tonen van gezichten achter de organisatie zorgt voor merkbinding en vertrouwen bij de doelgroep. Houd de trailer kort en krachtig en laat de missie en visie goed naar voren komen. Bied natuurlijk ook mogelijkheden om in contact te komen: dat is uiteindelijk de bedoeling van de hele operatie.

Het succes van content creators op YouTube komt allemaal neer op het aantal views op geplaatste video’s. YouTubers die van het platform hun werk maken verkrijgen hier uiteindelijk adverteerders mee, die hen betalen voor het plaatsen van advertenties. Voor bedrijven is het doel waarschijnlijk niet om advertenties op video’s te krijgen, maar zij kunnen wel op dezelfde manier hun doelen bereiken als YouTubers: de focus leggen op views. Daarom kunnen bedrijven ook het beste dezelfde strategieën gebruiken om deze views te verkrijgen. 
Een goede thumbnail en titel is daarvoor heel belangrijk: deze geven de eerste indruk van de video en bepalen de mate van interesse van de kijker vóórdat de video aangeklikt is. Zorg er daarom voor dat de thumbnail en titel prikkelend en uniek zijn, maar clickbait (het geven van valse informatie of verwachtingen) wordt niet gewaardeerd op YouTube.

Een prikkelende thumbnail.


De eerste vijftien seconden maken of breken de impact van een video. Binnen deze tijd is het van belang dat de kijker gegrepen en geënthousiasmeerd wordt. De boodschap moet bovendien snel genoeg duidelijk zijn voor het geval de kijker toch weg klikt. Als het gelukt is de kijker tot het eind (niet langer dan 15 minuten) vast te houden, zet hen dan aan tot het liken en delen van de video en tot het abonneren op het kanaal. Dit zorgt voor merkbinding en houdt de doelgroep op de hoogte voor activiteit in de toekomst. Blijf dus ook regelmatig video’s plaatsen.

Niet te vergeten: wat voor video kan een bedrijf eigenlijk plaatsen? Wees creatief! Denk aan trailers, promovideo’s, instructievideo’s, vlogs, interviews, reactievideo’s, FAQ-video’s…

Dus…
Aan het in stand houden van de online aanwezigheid op sociale media hebben bedrijven tegenwoordig hun handen vol, maar het kan ontzettend veel opleveren. YouTube is, aanvullend op andere sociale kanalen, een effectief platform voor het bereiken en vasthouden van de doelgroep. Ga de uitdaging aan, gebruik de juiste strategie en ontdek welke kansen en mogelijkheden YouTube voor jouw bedrijf klaar heeft liggen!

Check voor meer praktische tips dit artikel van Frankwatching.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *