Wat voor impact heeft de digitale toekomst op jouw bedrijf?

Het zal vast niemand van jullie ontgaan zijn. Afgelopen maand bracht Apple de nieuwste IPhone, de IPhone 11 (inclusief IPhone 11 Pro en- Pro Max) op de markt. Menig van jullie zal deze nieuwe smartphone al in zijn of haar zak hebben zitten.

De technologie ontwikkelt zich in een enorme snelheid en daar kunnen we met zijn allen niet meer om heen. Alles wordt tegenwoordig gedigitaliseerd. Kranten en tijdschriften worden overgenomen door onze favoriete nieuwsapps en blogs. Onze smartphone zit zo ongeveer aan onze handen vastgeplakt en op ditzelfde apparaat zijn we 24/7 online te vinden. Waar vroeger een mobiele telefoon alleen werd gebruikt om iemand snel te kunnen bereiken via bel of sms, heeft de smartphone het afgelopen decennium een totaal andere functie gekregen.

Sociale media

Tegenwoordig is sociale media een van de voornaamste functies van een smartphone. Op sociale media posten, liken en sharen we de mooiste plaatjes uit ons eigen en uit andermans leven. Van ons eten, onze welverdiende tropische vakantie en van die ene keer dat we staan te zwoegen in de sportschool. Naast deze privékiekje, is de opkomst van sociale media ook daadwerkelijk een uitkomst voor het bedrijfsleven. Het is dé plek om jouw bedrijf onder de aandacht van je doelgroep te brengen en daarmee je naamsbekendheid te vergroten.

Naast de mogelijkheid om je merk groot te brengen onder je doelgroep kan sociale media ook het koopgedrag van je doelgroep beïnvloeden. Doordat consumenten jouw merk volgen op sociale media en dus veel van jouw producten zien, zullen ze sneller geneigd zijn om een bepaald product te kopen. Wanneer je een link plaatst naar jouw website in een sociale media post, zal dit extra traffic naar je website genereren. Daarnaast biedt sociale media jouw bedrijf de kans om erachter te komen waar je doelgroep nou echt behoefte aan heeft. Door interactie met je doelgroep kunnen zij input geven voor de ontwikkeling van jouw producten.

Sociale media is de key to succes om jouw bedrijf bekend te maken onder je doelgroep

Toenemende digitalisering

Door de digitalisering is de toegankelijkheid en snelheid van informatie toegenomen. Alles is tegenwoordig online te vinden. Informatie, foto’s en video’s verschijnen binnen één klik op je beeldscherm. De technologische ontwikkeling heeft impact op iedereen. Naast het verkrijgen ven kennis, kunnen we tegenwoordig ook online een afspraak inplannen voor de tandarts, onze route plannen via Google Maps en onze in-en uitgaven bijhouden met een bankierenapp. Door ons online-gedrag weten Google en Facebook ontzettend veel van ons. Wat onze locatie is, wat we graag eten en zelfs naar wat voor partner we op zoek zijn. Door slimme algoritmes worden onze interesses gerankt op onze tijdlijn. Deze slimme algoritmes zijn ook een uitkomst voor jouw bedrijf.

Kunstmatige intelligentie (AI)

Vandaag de dag hebben bedrijven te maken met kunstmatige intelligentie, ook wel Artificial Intelligence genoemd. “Kunstmatige intelligentie is de intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. Hierbij imiteren zij het denkvermogen van de mens.” Of we het nou willen of niet, kunstmatige intelligentie is de toekomst en het brengt ontzettend veel mogelijkheden mee voor jouw bedrijf.

Ten eerste kan AI nog sneller en gemakkelijker oplossingen bieden voor in het dagelijks (bedrijfs)leven. Op deze manier kunnen er binnen het bedrijf gemakkelijker keuzes worden gemaakt. Denk aan welke producten het beste scoren onder de doelgroep. Daarnaast zorgt AI voor nauwkeurigheid en precisie. AI kan namelijk in een korte tijd een grote hoeveelheid data verwerken, wat een ‘normale’ werknemer niet zou kunnen.

2030?

De grote vraag is hoe de technologie er over 10 jaar uit zal zien en wat voor invloed dit zal hebben op het bedrijfsleven. Dit alles hangt af van welke keuzes de mensheid de komende jaren zal maken. Zullen robots daadwerkelijk onze banen overnemen en gaan kunstmatige intelligentie belangrijke levenskeuzes voor ons maken? Één ding is zeker en dat is dat de technologie een nog grotere rol zal krijgen in het bedrijfsleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *