Voice search: Jouw nieuw SEO-geheim wapen?

Het internet heeft momenteel zijn plaats in de samenleving veroverd als de meest essentiële technologie die wereldwijd elke dag gebruikt wordt. Deze rol neemt nog steeds toe. Dit is ook één van de belangrijkste drijfveren om online goed vindbaar te zijn. De hele manier waarop mensen online informatie zoeken is veranderd. Ongetwijfeld ben je wel eens iemand tegengekomen die een zoekopdracht uitvoert via een spraakassistent en dat het apparaat ook een antwoord gaf op die vraag. Met de komst van de smart speakers en de spraak-zoekfuncties op de smartphone in 2011, is de populariteit van spraakgestuurde zoekopdrachten gegroeid. Het is dan alleen maar logisch dat zoekmachines zoals Google hun algoritme hierop aanpassen. Maar wat is nou echt de impact van voice search voor de SEO rankings? En hoe optimaliseer je als bedrijf je website voor voice search? In dit artikel gaan we dit verder bespreken. 

Waarom voice search?

In 2018 was voice search een van de heetste topics in de search engine optimalisation (SEO)-community. Er worden spraakherkenningstechnologieën gebruikt om zoektermen met zoekwoorden te combineren, zodat gebruikers hun zoekopdrachten kunnen inspreken in plaats van te typen. Het is niet alleen handig voor de gebruiker vanwege de handsfree-aanpak, maar het is ook handig omdat het de natuurlijke manier is om ​​vragen te stellen. Deze manier van zoeken wordt dus steeds populairder. De reuzen zoals Google en Apple hebben het droomdoel steeds dichterbij gebracht door het uitvinden van belangrijke ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie, natuurlijke taalverwerking en machine learning. Door deze ontwikkelingen kunnen zoekmachines een gesproken zoekopdracht van een gebruiker beter begrijpen en de zoekresultaten op een natuurlijke manier mogelijk te maken.

Voor- en nadelen van voice search 

Volgens Lenovo heeft elke technologie voor- en nadelen en dus zeker ook de voice search technologie. Vooral omdat het wordt ingeschakeld via virtuele assistenten zoals Alexa, Siri Cortana en Google Assistant. Hier volgen een aantal voor- en nadelen van de technologie. 

Voordelen Nadelen
Een gesproken zoekopdracht kan tijd besparen,
omdat het niet langer nodig is om een webpagina van een zoekmachine op te roepen en/of een
vraag in een zoekbalk te typen.
Er kunnen gevallen zijn waarin het
systeem de vraag van de gebruiker niet correct interpreteert, waardoor het
onnauwkeurige of onjuiste resultaten oplevert.
Voice search biedt de mogelijkheid om op een natuurlijke manier informatie te verzamelen. Voor ons mensen is spreken een natuurlijke manier van communiceren dus kunnen we dit als heel prettig ervaren. Een slimme speaker of smartphone luistert te allen tijde mee en kan per ongeluk iets opvangen uit een gesprek dat niet bedoeld was voor een gesproken zoekopdracht. 

3 tips om je website voor voice search te optimaliseren 

Wanneer gebruikers voice search gebruiken, hopen ze meestal een actie te voltooien. Deze acties zijn meestal het afspelen van een nummer, het kopen van een product of het verkrijgen van informatie over een onderwerp. Gabriel Shaoolian, schrijver voor de zakentijdschrift Forbes geeft aan, ondanks de verschillende bedoelingen van de gebruiker, dat Google hetzelfde algoritme gebruikt om sites te rangschikken. Hieronder staan ​​3 eenvoudige stappen om je positie in gesproken zoekopdrachten te verbeteren, ongeacht je doel.

  1. Zorg ervoor dat je website snel laadt: Net als traditionele zoekmachine optimalisatie, werkt voice search het best als de website snel laadt. Dit kan je verbeteren door bestanden te comprimeren, website-caching te gebruiken en de responstijd van je server in te korten.
  1. Schrijf in gesproken taal: Zij die op hun laptop of mobiel zoeken, schrijven  meestal korte zinnen, maar gebruiken gesproken taal als ze met voice search zoeken. Dat zijn vaak langere zinnen. Door langere zoekwoorden die natuurlijker klinken te gebruiken in de content kan je ervoor zorgen dat de content ook is geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten.
  1. Concentreer op lokale zoekopdrachten: Forbes geeft aan dat 22% van de gesproken zoekopdrachten, locatie gebaseerd is. Op deze manier hebben merken die in lokale content investeren een grotere kans om gevonden te worden tijdens een voice search.

Wat voor impact heeft voice search op SEO rankings 

SEO is allang geen onbekend eng woord meer. Elke ondernemer, zzp’er en bedrijf heeft er belang bij. De komst van voice search heeft gevolgen voor zoekmachine resultaten en dus ook voor SEO. Studentmind geeft aan dat een spraakgestuurde zoekopdracht heel anders dan is dan een traditioneel getypte zoekopdracht. De content zal bijvoorbeeld meer conversational gericht zijn, dus zullen er ook andere keywords gebruikt worden. Daarboven ontstaat er een hoge druk om de eerste positie te behouden in de zoekresultaten, omdat er maar één resultaat wordt getoond.

Toegevoegde waarde voor bedrijven, ondernemers en zzp’ers

Dus wat betekent dit precies voor je bedrijf? Het invoeren van voice search gaat niet alleen om het up-to-date blijven, maar ook over het creëren van een unieke geoptimaliseerde klantervaring, die relaties en merkloyaliteit bevordert. Volgens het digital marketing institute kunnen Alexa en Google assistent beide een onderscheid maken tussen stemmen, waardoor ze waardevolle inzichten bieden over gebruikers die kunnen leiden tot meer gepersonaliseerde berichten en content. Dit verbetert de klantervaring en zorgt voor meer natuurlijke gesprekken met merken, waardoor de klanten zich meer verbonden voelen met het merk. Sinds kort zijn er specifiek voor de Nederlandse markt voice assistenten verschenen. Dit is dan ook het juiste moment om te onderzoeken of deze technologie van toegevoegde waarde zou zijn voor je merk. Be voice-ready!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *