SEO voor DuckDuckGo in 3 stappen

DuckDuckGo, een van dé snelst groeiende zoekmachines ter wereld. Het is dé zoekmachine voor gebruikers die graag wat extra privacy willen. Het aantal gebruikers wordt dan ook met het jaar groter. Het wordt voor steeds meer mensen duidelijk wat er precies met hun data gedaan wordt en kiezen hierdoor voor DuckDuckGo. Dit is goed te zien in de grafiek hieronder. In de grafiek is te zien dat vanaf januari 2017 het aantal zoekopdrachten per dag enorm toeneemt. Afgelopen januari lag het aantal dagelijks zoekopdrachten al op 25 miljoen.

De kans is dus enorm groot dat er ook mensen in jouw doelgroep zitten die gebruik maken van DuckDuckGo. Het is dan als bedrijf belangrijk dat je ook daadwerkelijk te vinden bent voor je doelgroep. Dit doe je door je SEO goed aan te passen voor DuckDuckGo. Hoe dit moet? Dat ga ik in dit artikel in uitleggen in drie makkelijke stappen!

Stap 1 Locatie specifieke zoekwoorden

DuckDuckGo verzamelt geen data van zijn gebruikers. Dit betekent dat ze ook de locatie van de gebruiker niet weten. De lokale resultaten zijn hierdoor niet altijd even specifiek. Het is dus belangrijk, zeker als lokaal bedrijf, om extra aandacht te besteden aan het vinden van de juiste zoekwoorden hiervoor. Het beste is om locatie specifieke zoekwoorden te gebruiken. Dit is omdat je niet op DuckDuckGo kan vertrouwen om de locatie van de gebruikers te bepalen. Door het gebruik van locatie specifieke zoekwoorden kunnen de zoekers toch nog jouw website vinden. Gebruik bijvoorbeeld de naam van de locatie, de buurt of de provincie. Op deze manier is de kans een stuk groter dat jouw doelgroep op jouw website terechtkomt.

Stap 2 Backlinks

DuckDuckGo geeft niet veel kwijt van hun ranking systeem, maar wat ze wel hebben vrijgegeven is: “The best way to get rankings is to get links from high quality sites.”. Het is dus belangrijk om links te hebben van hoge kwaliteit. Maar hoe weet je nou of je links van hoge kwaliteit zijn? Dit is een combinatie van data en jouw beste SEO-oordeel.

Voor de data is een handige tool te gebruiken: Monitor Backlinks. Door middel van deze tool kan je zien welke links je allemaal binnenkrijgt en hoe hoog de kwaliteit van deze links is. Naast de kwaliteit laat Monitor Backlinks nog veel meer informatie zien over de links. Wat ik wel heel eerlijk moet zeggen is dat het geen gratis tool is. De eerste maand is gratis en daarna moet er betaald worden.

Er zijn een paar factoren waar rekening mee gehouden kan worden bij het uitzoeken van de kwaliteit van een link. Hieronder een paar van die factoren:

  • Domain Authority: hoe hoog scoort een link op dit gebied? Domeinen met een score van 50 of hoger zijn goede toevoegingen.
  • Trust Flow: dit is een indicator om de kwaliteit van de website mee vast te stellen. Het beste is om een Trust Flow van 40 of hoger te hebben.
  • Status: is het een no-follow of een do-follow link? Een no-follow link heeft geen toevoeging aan de ranking van een website in de zoekresultaten. Een no-follow link doet niks voor jouw website, een do-follow website wel.

Natuurlijk vertellen deze data niet het gehele verhaal. Het is ook van belang dat je je eigen verstand gebruikt om over de volgende factoren te oordelen:

  • Relevantie: komen jouw website en de website van de link met elkaar overeen? Hebben ze gemeenschappelijke onderwerpen? Wanneer jij een website hebt over verzekeringen en je hebt een link van een website over vegetarische gerechten, is de link natuurlijk totaal niet relevant.
  • Plaatsing van de link: waar staat de link? De beste backlinks zijn editorial en worden dus verwerkt in de tekst zelf. Het is zelfs het beste wanneer de link in de tekst wordt behandeld.
  • Framing: wordt de link omgeven door positief taalgebruik? Of staan er alleen maar negatieve zinnen omheen? Wanneer een link wordt omgeven door positief taalgebruik, wordt het gezien als een link van hoge kwaliteit door DuckDuckGo.

Waar krijg je nou goede backlinks vandaan? Kijk naar de backlinks van je concurrentie, wie linken er naar jouw concurrentie? Probeer om ook backlinks van hun te krijgen. De tool die ik eerder al heb besproken: Monitor backlinks, geeft ook de mogelijkheid om de backlinks van jouw concurrentie te zien.

Stap 3 “Instant Answers”

Optimaliseer voor DuckDuckGo’s “Instant Answers”. Hoe krijg je jouw bedrijf in een “Instant Answer”? Voor deze “Instant Answers” verkrijgt DuckDuckGo zijn informatie van Wikipedia, WikiHow en de free dictionary. Dit betekent dus dat je content moet creëren op deze platforms om in een “Instant Answer” voor te komen. Probeer dus als bedrijf content te creëren wat op één van deze websites kan gepubliceerd worden. De tekst in “Instant Answers” wordt tegenwoordig als zeer betrouwbaar beschouwd door de doelgroep, wat natuurlijk een ongelofelijk voordeel is als jouw bedrijf daarin staat!

Wanneer je alle drie de stappen goed hebt uitgevoerd zou jouw bedrijf goed vindbaar moeten zijn in DuckDuckGo. Wil je nog meer artikelen van mij lezen? Kijk dan uit naar mijn volgende artikel die ik in de komende weken zal plaatsen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *