Move-over, Macro-influencers: de Micro-influencers nemen het over.

In de tijd waar de jongere generatie het grootste deel van hun tijd doorbrengt op Instagram, zijn ook influencers niet meer weg te denken. Of het nou gaat om mode-pagina’s, fitness video’s of ander expertises: je doet niet meer mee wanneer je er als bedrijf niet mee werkt. Tegenwoordig zijn het niet alleen meer grote namen als Anna Nooshin en Monica Geuze die door merken worden ingezet, steeds vaker kiezen bedrijven namelijk voor kleinere influencers die zich richten op een bepaalde niche. Met de opkomst van deze micro-influencers, tussen de 5000 – 50.000 volgers, hoef je als bedrijf niet meer het hele marketing potje leeg te trekken om een succesvolle samenwerking aan te gaan. Maar waarom gaat de voorkeur dan uit naar samenwerken met een micro-influencer?

Authenticiteit 

De kracht van influencermarketing ligt vooral in het ‘in gesprek gaan’ met de doelgroep. Vandaar dat je als merk dan ook goed in gesprek moet gaan met de influencer van jouw keuze en een relatie proberen op te bouwen met die persoon, zonder dat daar een manager aan te pas komt.  Zo weet je zeker dat jouw dienst of product ook bij de doelgroep in de smaak zal vallen en zorgt voor de nodige geloofwaardigheid.

Relevant bereik

Influencers met meer volgers, hebben niet vanzelfsprekend ook evenredig meer invloed. Het belangrijkste is dat het engagement ratio goed is: hoe meer volgers de desbetreffende persoon genereert, hoe lager het engagement ratio wordt. Ze kunnen dan dus feitelijk een grotere doelgroep bedienen, maar de betrokkenheid gaat omlaag. Hiermee verandert ook de band die een influencer met zijn doelgroep heeft ook: het persoonlijke aspect gaat er dan vaak af. Vandaar dat het als bedrijf ook geen winstgevender kan zijn om een influencer uit te zoeken met minder volgers, als daarmee de relevantie wordt behouden. Markerly heeft hier onderzoek naar gedaan, en kwam daarmee tot de volgende conclusies. Instagram accounts met minder dan 1000 volgers hebben gemiddeld 8% aan likes en 0,5% aan comments. Vergelijk dit met accounts van bijvoorbeeld 10 miljoen volgers, liggen deze percentages al lager: ze bereiken 1,6% likes en slechts 0,04% comments van de volgers die zij hebben. Kortom, mirco-influencers richten zich op een specifiek segment, wat vaak voor je campagne veel succesvoller kan uitpakken. Dit hangt natuurlijk wel af van het doel van je campagne.

Betaalbaarder

Bovenstaand al genoeg voordelen van micro- boven macro-influencers, met betrekking tot geloofwaardigheid en engagement. Maar natuurlijk ook het budget is een belangrijke reden om te kiezen voor een influencer met een kleinere kring van volgers. Platform Bloglovin onderzocht de tarieven die rondgingen onder micro-influencers en concludeerde dat een gemiddelde betaalde Instagram-post je niet meer dan $500 zal kosten. Zet dit naast het bedrag dat bijvoorbeeld Nikkie Tuturials (11 miljoen volgers) ontvangt voor een post: $15.750. Deze twee bedragen met elkaar vergeleken, maakt het prijskaartje van een micro-influencer natuurlijk een stuk gunstiger voor je marketing portemonnee. In onderstaande infographic is het influencerbudget vertaalt in het aantal kleinere influencers die je daarvoor kunt inzetten.

Via: socialpubli.com

Hoe vindt je de juiste mirco-influencer voor jouw bedrijf?

Bovenstaand zijn er al veel redenen genoemd waarom het kiezen voor een micro-influencer vaak een goede stap is, maar hoe vindt je dan de perfecte match voor jouw bedrijf? Dat hangt natuurlijk af van een aantal factoren, werk de onderstaande stappen uit en je zult de influencer vinden die het beste bij jouw wensen aansluit!

  • Welk doel wil je bereiken? 

Stel hoofd- en subdoelen op: wil je veel bereik, of zet je juist in op het in gesprek gaan met je doelgroep. Deze keuze zijn van belang voor het soort influencer een goede match is.

  • Selecteer vervolgens een aantal geschikte influencers

Je doelen bepaald en weet je waar je naar op zoek bent? Fijn! Dan kan nu opzoek gaan naar de daadwerkelijke personen die in dit plaatje passen. Wie past er bij jouw merk en misschien nog wel belangrijker: waarom?

  • Zorg voor een win-win situatie

Micro-influencers weten vaak zelf wat ze willen en hoe zij dit willen. Ga het gesprek aan en kijk of je samen tot een aanpak kan komen. Op die manier creëer je vanaf het begin al een goede geloofwaardige basis voor jouw campagne.

  • Blijf contact houden!

Heel belangrijk: blijf contact houden met jouw influencers. Staan we nog wel hetzelfde in de samenwerking? En hoe is de groepsdynamiek? Door dit contact goed te onderhouden, weten beide partijen waar zij staan en zorgt dit voor een langdurige plezierige samenwerking.

Samenvattend is het belangrijkste dat je een keuze maakt voor een influencer, die de ideale ambassadeur is voor jouw merk. Alleen wanneer deze persoon echt waarde toevoegt, is het de goede stap om als merk te zetten. Hou het stappenplan goed in je achterhoofd bij het maken van een keuze, dan is een succesvolle en waardevolle samenwerking makkelijker te vinden dan je zou denken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *