Instagram zonder likes: het einde van influencer marketing?

Waarschijnlijk heb je er al van gehoord: Instagram is bezig met een experiment waarbij het aantal likes niet langer zichtbaar zijn. Alleen de persoon die de foto of video heeft geplaatst, heeft hier nog inzicht in. Jouw volgers zien simpelweg ‘tessa en anderen vinden dit leuk’ in plaats van ‘tessa en 17.854 anderen vinden dit leuk’. Instagram doet dit om de sociale druk en onzekerheid, die vooral bij jongeren een grote rol zou spelen, weg te nemen. Het perfecte plaatje dat de meeste likes krijgt, wordt hierdoor verleden tijd. Goed initiatief zou je denken, maar wat zijn de gevolgen voor bedrijven en influencers als Instagram dit experiment doorzet?

Grote kans dat jij als ondernemer in dit digitale tijdperk influencers hebt opgenomen in je marketingstrategie. Bij het inzetten van influencers moet je op een aantal punten letten. Zo wil je natuurlijk weten wat het bereik, de engagement en populariteit is van de influencer(s) waar je een potentiële samenwerking mee aan wil gaan. Normaal gesproken kun je gemakkelijk een impressie krijgen van de populariteit van de influencer door naar het aantal likes en weergaven te kijken van een aantal foto’s en/of video’s. Dit bekijk je dan ten opzichte van het aantal volgers van de betreffende influencer. Dat proces zal anders zijn wanneer Instagram zou besluiten om het experiment permanent door te voeren. Doordat likes dan niet meer zichtbaar zijn voor andere gebruikers, is het voor bedrijven moeilijk om op een snelle manier een indruk te krijgen van de populariteit van influencers. Op deze manier kan er dus geen antwoord worden gegeven op de vraag die veel ondernemers hebben: ‘Is deze influencer geschikt om mijn merk te promoten?’

Nu vraag je je misschien af of het nog wel relevant is om influencers in te zetten als Instagram het experiment doorzet, maar laten we niet te hard van stapel lopen. Instagram heeft tot nu toe namelijk alleen de likes en videoweergaven verwijderd in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Ierland, Italië en Brazilië. Of dit experiment naar Nederland toe komt, is nog onbekend. Er lijkt dus nog geen reden tot paniek te zijn, maar wellicht wil je hier als ondernemer (én influencer) rekening mee houden.

Hoe houd je hier als ondernemer dan rekening mee? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om influencers te schrappen uit je strategie, maar je kan ook meegaan met deze mogelijke ontwikkeling van Instagram. Zo heeft Instagram in 2018 een nieuwe functie in het leven geroepen, genaamd Instagram Insights. Je kunt deze in-app analytics tool gebruiken zodra je jouw profiel instelt als bedrijfsprofiel. De tool verzamelt data van jouw volgers en gebruikers die op jouw profiel, post of story komen. Je kunt in deze tool drie verschillende soorten statistieken bekijken, namelijk: activiteit, inhoud en doelgroep. Je krijgt hierbij onder andere statistieken te zien die je inzicht geven over de mate van betrokkenheid van jouw volgers:

  • Bereik: het totaal aantal unieke gebruikers dat je berichten heeft gezien
  • Weergaves: het aantal keren dat je post of story is getoond aan jouw volgers
  • Profielbezoeken: het aantal keer dat je profiel is bekeken
  • Websiteklikken: het aantal keren dat de link naar de website, die in jouw biografie wordt weergegeven, is aangeklikt

Veel influencers hebben hun profiel tegenwoordig ingesteld staan als bedrijfsprofiel. Hierdoor krijgen zij toegang tot deze statistieken en kunnen zij het succes van hun profiel, posts en stories monitoren. Door deze ontwikkeling kun jij, als ondernemer, er alsnog achter komen of de influencer geschikt is om jouw merk te promoten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door zelf contact op te nemen met de influencer. Het wordt je als ondernemer weliswaar iets moeilijker gemaakt, maar het is zeker niet onmogelijk!

De informatie uit dit artikel is mede afkomstig van TechCrunch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *