Het gevecht om de SVOD troon

Mag ik een gokje doen? Je hebt minstens één abonnement op een on-demand platform. Heb ik het goed? Meeliften op een abonnement telt ook!

Inmiddels kan je niet ontkomen aan de grote opmars van on-demand platforms. Op elk platform staat weer een serie, welke op het andere platform niet staat. Er is een versnippering van content, wat er voor zorgt dat je voor verschillende on-demand platforms een abonnement neemt. Je denkt er niet meer aan om deze op te zeggen; je hebt het immers nu toch. Opzeggen is gedoe, je merkt nauwelijks dat je geld automatisch van je rekening afgeschreven wordt. Maar hoeveel abonnementen moeten we er nog bij nemen?

De strijd tussen de marktleiders 

Onder SVOD verstaan we Subscription Video on Demand, wat dus staat voor on-demand platforms die geld verdienen op basis van abonnementen. Om te beginnen heb je de marktleiders. Dit zijn Netflix, ZiggoGo (de Hollandse HBO) en Videoland. Maar die marktleiders kunnen niet stilzitten of ze worden al opgejaagd door een nieuwe concurrent; Disney+. Sinds 12 september 2019 kan men in Nederland deze dienst gratis uitproberen tot de officiële startdatum op 12 november. Het gevolg hiervan is dat veel content van Disney op de andere platforms eraf wordt gehaald. Mensen zullen hierdoor een abonnement moeten gaan nemen voor Disney+. Dit gaat een trend worden voor vele grote filmproductiehuizen, zoals de DC Universe. Niet alleen Disney+ is een nieuwe concurrent in de SVOD markt, ook Apple TV Plus zal vanaf 1 november beschikbaar zijn in Nederland. Dit zal dus voor nog een opschudding zorgen in SVOD-land. En dan hebben we nog niet gesproken over het succesvolle platform in Amerika genaamd Hulu, die de Nederlandse markt nog moet betreden. Ook toont Amazon Prime Video inmiddels zijn aanbod in Nederland.

De waarde van niche platforms 

Ergens ver van SVOD-land vandaan bevindt zich Niche SVOD-land. Dit zijn relatief kleinere SVOD platforms die zich specialiseren in een specifieke content categorie. Zo heb je Mubi, Cinetree, Cinemember en Picl. Deze specialiseren zich in het publiceren van arthouse content. Cinetree onderscheidt zich nog meer door maandelijks 15 films online te zetten, om zo te concurreren tegen het keuzestress veroorzakende aanbod van andere platforms. Verder zijn platforms die gespecialiseerd zijn in horror, zoals Horrify en Fear Unlimited. Voorstelling Gemist geeft je alle theatershows, Just4kids kiest kinderen als doelgroep en Hayu publiceert alleen het genre reality-tv. Kortom heel veel niche platforms, die moeten concurreren met de grote aanbieders. Ondanks dat lijken ze toch een bestaansrecht en waarde te hebben.

Eigen koninkrijk krijgen binnen de SVOD-markt

Alle aanbieders proberen het machtigste te worden en zo zijn eigen plek te veroveren in deze markt. Het is immers een nieuwe markt, wat betekent dat er eerst een strijd zal zijn wie de marktleider wordt. Pas als deze streamings-oorlog is uitgevochten, zullen alle andere aanbieders hun plek zoeken binnen deze markt en zal de grote versplinterde abonnementschaos wat overzichtelijker worden.

Hiervan zie je al een ontwikkeling bij Amazon, die zijn aanbod aantrekkelijker maakt door via het Amazon Prime abonnement meerdere services aan te bieden. Zo krijg je ook Twitch Prime, Amazon originals en voordelen bij het kopen van producten op de Amazon website. Een ander voorbeeld is dat platforms gaan samenwerken met telecombedrijven. HBO werkt samen met Ziggo en met Netflix kan je het abonnement betalen via bijvoorbeeld je KPN of Vodafone abonnement.

Hoe zal dit eindigen?

Nadat iedereen zijn plekje heeft gevonden in de markt lopen we tegen een nieuw probleem aan. Een Nederlander heeft gemiddeld 5 tot 15 abonnementen. Door de toenemende versnippering van het aanbod kan je ervan uit gaan dat je minstens 5 SVOD abonnementen moet nemen om al je favoriete series en films te kunnen bekijken. Ook al hebben Nederlanders niet altijd door hoeveel abonnementen ze daadwerkelijk hebben, dit gaat uiteindelijk wel invloed hebben op je portemonnee.

Gelukkig is er een mogelijkheid tot een oplossing, alleen is deze niet simpel. Het zou namelijk een goede optie zijn om een overkoepelend abonnement aan te bieden, waardoor je minder abonnementen hebt en zo de kosten lager zijn. Een voorbeeld hiervan is NLZiet. Zij bieden een overkoepelend abonnement aan voor onder andere NPO Start en RTL XL.

Het is dus een optie om verschillende overkoepelende abonnementen te hebben. Het zou bijvoorbeeld een goede zet zijn als niche platforms een samengesteld overkoepelend abonnement aanbieden. Op deze manier kunnen ze een bredere doelgroep bereiken.

Verder zou het een bijna onmogelijke optie zijn om een gezamenlijk abonnement aan te bieden van de grote platforms. Dit lijkt niet zo aantrekkelijk, omdat ze al genoeg eigen gebruikers hebben. Echter zou het voor de abonnees zou juist wel aantrekkelijk kunnen zijn. Hierdoor wordt versnipperde content geen probleem meer en krijgen gebruikers meer overzicht in de abonnementschaos.

Wordt vervolgd…

Het is dus op dit moment nog even afwachten hoe deze markt met zijn versnippering van aanbod en grote toename van aanbieders zal omgaan. Het lijkt mij in ieder geval geen oplossing om voor nog meer content versplintering te zorgen. Het zou juist waardevol zijn om verschillende content overkoepelend aan te bieden. Wie zal de troon gaan pakken in SVOD-land en Niche SVOD-land? Game of Thrones mag dan wel afgelopen zijn, maar hier begint de strijd juist.

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *