Facebook medeplichtig in het Cambridge Analytica schandaal?

Cambridge Analytica heeft haar deuren moeten sluiten na het data-schandaal van misschien wel deze eeuw, maar waren zij hierin de enige die schuldig waren?

Een groot aandeel van de data waarmee Cambridge Analytica heeft kunnen opereren is met Facebook-data geweest. Data die volgens businessinsiders onder het oog van Facebook gestolen is.

Hierdoor is de terechte vraag te stellen, of facebook niet de boosdoener is.

In meerdere nieuwsuitingen is vrijgegeven dat Facebook volledig bewust is geweest van het feit dat de data van 87 miljoen facebook-gebruikers gestolen was.

Een van deze nieuwsuitingen is de Netflix documentaire: The Great Hack. Hierin wordt duidelijk gemaakt dat Facebook bewust is geweest van de data-roof en ook van de manieren waarop Cambridge Analytica dit voor elkaar gekregen heeft.

Dit is een probleem voor ons, alle facebook-gebruikers.

We kunnen er met deze informatie niet meer op aan of het platform dat we gebruiken handelt vanuit onze belangen. Ook de veiligheid van onze informatie kan niet langer gewaarborgd worden door het bedrijf.

Met de bijna 2,5 miljard gebruikers wereldwijd is Facebook het allergrootste sociale media platform op aarde.

Dit maakt dat gebeurtenissen zoals Cambridge Analytica niet zomaar genegeerd kunnen worden.

Wij als gebruiken delen namelijk ten goede trouw ons gehele sociale leven op het internet, de ene wat meer dan de ander uiteraard. Deze sociale mediabedrijven zoals Facebook geven vervolgens onze data aan bedrijven zoals Cambridge Analytica die aan de hand van onze likes en persoonlijke informatie een “online profiel” van ons kunnen creëren.

Dit “online profiel” is iets waar we als consumenten erg bang voor moeten zijn.
Als consument hebben we namelijk geen idee hoeveel informatie we achterlaten op alle verschillende platformen en op welke manier dit tegen ons gebruikt kan worden.

Bedrijven zoals Facebook zijn in de loop van de jaren expert geworden in het anticiperen van humaan gedrag en weten precies wat ze moeten doen om je verslaafd te maken.

En het is exact deze combinatie van gegevens waardoor we als consument een mening kunnen vormen.

Facebook is een platform dat zijn gebruikers verslaafd maakt om hier zo veel mogelijk geld mee te kunnen verdienen. Door de advertenties die miljarden mensen te zien krijgen en de data die ze verkopen van miljarden mensen is Facebook zelf ook een miljardenfirma geworden, maar hoe ethisch verantwoord is het?

Ethiek is een groot onderdeel van dit schandaal, maar ook veiligheid.

Als we namelijk als natie verslaafd zijn aan Facebook en we worden op onze psyché gestuurd naar de richting van adverteerders en politici. Kan dit heel snel een wereld worden waarin het vormen van een eigen mening gebaseerd is op leugens en indoctrinatie.

Als Nederland zijnde moeten we de jeugd waarschuwen voor de nare kanten van sociale media.

De manier waarop Facebook hele teams inzet op het maximaliseren van een dopamine-kick bij het ontvangen van een notificatie. Of de manier waarop data tegen je gebruikt wordt door adverteerders en bedrijven zoals Cambridge Analytica, die we in de nabije toekomst nog veel meer gaan zien.

Het gaat allemaal steeds meer deel uitmaken van onze toekomst en we moeten hierdoor onze online aanwezigheid serieus nemen.

Het gebruik van een VPN tijdens je alledaagse zoekopdrachten kan dus binnenkort onderdeel van de dagelijkse kost worden. En dit allemaal maar om ervoor te zorgen dat je niet slachtoffer wordt van online indoctrinatie technieken.

Cambridge Analytica. (2019, 9 oktober). Geraadpleegd op 10 oktober 2019, van https://en.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica

Netflix Documentaire: The great Hack 2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *