Eventmarketing: engagement voor, tijdens en na het event

Holland Heineken House was een groot succes op de Olympische Winterspelen in Zuid-Korea. Dit event trok veel aandacht op sociale media met geweldige berichten. Mensen voelden zich betrokken. Door de inzet van eventmarketing via sociale media bereikte het event veel mensen in Nederland. Grote bedrijven zetten vaker eventmarketing als middel in om meer mensen aan hun merk te binden. Sociale media is een handig hulpmiddel om een event onder aandacht te brengen. De sleutel zit hem in de engaging content. Dit gebeurt zowel voor, tijdens als na een event. Maar hoe pak je het aan? Waar begin je? 

Voorbereidingsfase

Het is belangrijk dat je op tijd begin met de promotie van het event. Anders haal je de doelen van het event niet. In deze fase vraag jij naar de behoeftes van de bezoekers op sociale media. Vraag bijvoorbeeld naar welke artiesten en influencers bezoekers graag willen zien op het event. Vervolgens introduceer je een deel van de optredende artiesten. Maak een afbeelding met foto van de artiest, eventlogo en een trigger over het event. Mensen kijken vaak eerder naar foto’s dan tekst. Ook voeg je sociale mediakanalen van de artiesten toe. Dit doe je door ze te taggen in jouw zelfgemaakte afbeeldingen. 

Prikkels

Er is een manier om mensen te aansporen. Dit doe je door ze te prikkelen met interessante informatie. Denk aan het programma van het event. Verder deel je foto’s van de voorbereiding om jouw toekomstige bezoekers nieuwsgierig te maken. Hierdoor hebben ze meer interesse in het event. Als jij een festival organiseert, dan trigger je mensen met de bekendmaking van de line-up en attracties. Dit plaats jij op sociale media, zodat mensen dit bericht kunnen liken en delen met anderen. Doe dit op een creatieve manier. Niemand komt naar jouw event, als je niet opvalt.

Vroege vogels

Daarna begint de voorverkoop met gelimiteerde aantal earlybirdtickets. Deze tickets zijn in prijs verlaagd. Hier overtuig jij de eerste mensen om die tickets te kopen. Verder deel je foto’s, video’s en andere specifieke content via sociale mediakanalen om de bezoekers alvast op te warmen voor het event. 

Eventmarketing
Bron: Unsplash

Event

Vervolgens breekt dag van het evenement aan. Er gebeurt ontzettend veel op deze dag. Toch is het belangrijk om sociale media ook hier te gebruiken. Ten eerste zorg je ervoor dat bezoekers kunnen inchecken op het event via sociale media. Bezoekers zetten zichzelf op aanwezig via bijvoorbeeld de Facebookpagina van het event. Zo weten andere mensen dat zij op het event rondlopen. Ten tweede zet je marketing in op sociale media. Marketing gebruik je hier in de vorm van foto’s en video’s, zodat thuisblijvers het event volgen. Als je niet wil wachten op de mooie foto’s van de fotograaf, dan maak jijzelf foto’s. Je verspreidt die foto’s direct op de sociale mediakanalen. Verder deel je content van artiesten. Neem jouw volgers mee backstage. Laat ze in een video zien hoe een artiest zich klaarmaakt voor zijn of haar optreden. Sterker nog, nodig influencers uit om een livestream op te nemen. Zij doen een live-verslag over het event.

Bezoekers

Om sociale media optimaal te gebruiken tijdens een event, deel je de belangrijkste informatie over het programma. Denk aan de opening, praktische informatie of wijzigingen. Gebruik polls om erachter te komen wat bezoekers van het event vinden. Daarnaast zijn de ervaringen van bezoekers erg belangrijk. Je zet een scherm neer waar sociale mediaberichten en foto’s gedeeld worden. Hierdoor stimuleer je bezoekers om actief berichten te delen. Zij delen iets over bijzondere optredens op sociale media. Zo kom je erachter of bezoekers naar hun zin hebben. Bovendien is het leuk voor de mensen die niet aanwezig zijn toch wat mee krijgen van jouw event.

Afsluiting

Hier begint eindfase van de eventmarketing. Deze fase staat beter bekend als de aftermarketing. Een organisatie zet sociale kanalen weer in om foto’s, video’s en andere herinneringen te delen. Zo herbeleven bezoekers de sfeer van het event. Een bekend verschijnsel is de aftermovie waarin de hoogtepunten nog eens voorbijkomen. Een goed voorbeeld is de aftermovie van Tomorrowland 2012. Inmiddels is de video meer dan 150 miljoen keer bekeken op YouTube. Een bijkomend voordeel van de aftermovie is dat je de video ook inzet voor de promotie van de volgende editie. Eigenlijk is aftermarketing van het ene event dus al de premarketing voor de volgende editie. De organisatie van een event profiteert hier het meest in de eerste paar dagen na een event. De bezoekers zitten dan nog in een positieve flow en bestellen alvast hun kaartje voor het volgende evenement. 

Kortom, bij eventmarketing creëren bedrijven een hechtere band met zijn bezoekers door sociale media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *