Ephemeral marketing: meer dan een Instagram of Snapchat story

Snel, sneller, snelst. Tegenwoordig is geduld niet meer de beste eigenschap van velen. In een maatschappij die 24/7 doorgaat is het lastig om stil te staan en te relativeren. We gunnen onszelf geen rust meer en staan constant aan. Dat dit voor de consument als vervelend kan worden ervaren betekent niet dat het geen kansen biedt aan bedrijven. Bedrijven kunnen namelijk perfect inspelen op deze vorm van digitalisering. Maak kennis met dé marketingtrend die hier naadloos op aansluit: ephemeral content of ephemeral marketing. Benieuwd naar welke kansen deze trend jouw bedrijf biedt en hoe je dit toepast in jouw online strategie? Lees dan verder.

Ephemeral marketing. Een nog niet algemeen bekende term, maar een trend die niet te missen is in jouw online strategie. Wat betekent ephemeral eigenlijk? Ephemeral is een Engelse term en betekent kortstondig of vluchtig. Ephemeral content is dus content die vluchtig verschijnt en daarna weer verdwijnt, dit is meestal na maximaal 24 uur. Een platform dat vér voor deze trend al inzag dat deze manier van content delen zou werken is Snapchat. Door het grote succes van deze app hebben andere platformen zoals Instagram, Facebook en WhatsApp dit werkende concept overgenomen.

Hoe werkt het?

Maar hoe zet je ephemeral content in? Denk aan Instagram en Facebook Live video’s, Instagram, Snapchat, en/of Facebook stories of geo-filters op Snapchat of Instagram. In deze stories kunnen linkjes geplaatst worden die doorlinken naar een website, of kortingscodes die tijdelijke kortingen geven op producten of diensten. Doordat deze linkjes of codes maar beperkt zichtbaar zijn creëer je een gevoel van urgentie en tijdsdruk bij de consument. Dit fear of missing out gevoel’ (FOMO) is precies wat je wilt aanwakkeren bij je doelgroep. Mensen willen niet achterlopen en iets missen, dit omdat we er simpelweg bij willen horen. Met ephemeral marketing speel je perfect in op deze angst en zorg je ervoor dat jouw doelgroep geïnteresseerd en verbonden blijft met jouw merk.

Ook de korte spanningsboog van de consument speelt een grote rol bij ephemeral marketing. Men wil veel en volledige informatie, maar doet het liefst zo min mogelijk om deze informatie tot zich te krijgen. Hele lappen tekst lezen zit er niet meer in en in ons drukke bestaan hebben wij ook geen tijd meer om video’s van 15 minuten te bekijken. De hoeveelheid meldingen die binnenkomen op een telefoonscherm kunnen ervoor zorgen dat een lezer snel afgeleid wordt. Kort maar krachtig, dat is dé nieuwe manier van content delen. En wat is nou een betere functie om deze behoefte in toe te passen dan bijvoorbeeld Instagram of Facebook stories.

Zorg dat je opvalt

Uit verveling worden apps zoals Instagram, Snapchat of Facebook vaak geopend. Dit is precies waar de kracht van ephemeral marketing ligt. De gouden tip is: zorg dat de consument niet om jouw content heen kan. Door regelmatig te posten en hierdoor bewust en onbewust elke keer weer op het schermpje van de consument te verschijnen, blijft deze op de hoogte en betrokken. Dus zorg ervoor dat jouw content opvalt. In een wereld waarin virale video’s en online challenges opeens een hype zijn en social media veroveren, is men niet snel onder de indruk van een eenvoudige advertentie.

Nu rest de vraag: hoe zorg je ervoor dat je bewust of onbewust opvalt bij jouw doelgroep? De belangrijkste factor is het spreken van de taal van deze doelgroep. Weet precies waar zij geïnteresseerd in zijn, wanneer zij online zijn, waar zij vandaan komen en welke vormgeving hen het meest aanspreekt.

Door dagelijks tijdelijk zichtbare content te plaatsen op social media, blijft de doelgroep geprikkeld en enthousiast over jouw merk. De tijdelijke kortingen, winacties en swipe-ups versterken deze betrokkenheid alleen maar meer. De angst om een van deze boven genoemde zaken mis te lopen blijft groeien. De FOMO wordt als het ware alleen maar groter en consumenten zullen vaker jouw merk of bedrijf opzoeken om te kijken wat de laatste updates zijn. En dat klinkt als muziek in de oren, nietwaar?

Dagelijks gebruik

De cijfers liegen er niet om. Facebook, Instagram en Snapchat worden in Nederland dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Ondanks dat met 10,1 miljoen gebruikers in 2019 Facebook aan de top staat vergeleken met Instagram en Snapchat, groeit het dagelijks gebruik van deze twee platformen ook gewoon door. Een groei van 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers in 2018 naar 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers in 2019 geeft aan dat Instagram ook heel aantrekkelijk is voor verschillende marketingdoeleinden.

Kortom, ephemeral marketing is meer dan een eenvoudige Instagram, Snapchat of Facebook story. Er zit een strategie achter die ervoor kan zorgen dat jouw doelgroep continu geprikkeld wordt. Korte maar krachtige content, dat is ephemeral marketing. Als je dit op de juiste manier inzet, kan het erg succesvol uitpakken voor jouw bedrijf. Waar wacht je nog op?

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *