Een microfoon en een goed idee: de opkomst van de podcast

Zoals vele andere dj’s en radiomakers voor mij, begon ik als schoolkind met het presenteren van mijn eigen fictieve radioshows. Voor mij was het toentertijd al anders dan voor de jonge amateur-radiomakers in de jaren 70’ en 80’, die het moesten doen met platen en een taperecorder. De ‘patatgeneratie’ kon hun zelfgemaakte radioshows alleen maken door platen te draaien, dit op te nemen op tape en te beluisteren op een cassettespeler.

Toen ik begon met mijn eigen muziek cureren, deed ik dit al op de computer waarna ik de muziek kon afspelen en beluisteren op de onderhand verouderde Discmans en mp3-spelers. Omdat het opslaggeheugen van deze draagbare muziekspelers niet ontzettend ruim was, was het essentieel om alleen de beste liedjes en albums mee op zak te nemen. Als muziekliefhebber was dit -vanzelfsprekend- een enorme uitdaging. Dit veranderde allemaal toen een niet nader te noemen Amerikaans bedrijf plotseling de ‘iPod’ op de markt introduceerde.

Deze digitale mediaspeler bracht een aantal dingen met zich mee, maar het belangrijkste was achteraf gebleken de software die erbij hoorde: iTunes. Hierin kon men zijn/haar dierbare muziek inscannen, bewaren, muziek aanschaffen via de iTunes Store en verschillende afspeellijsten maken. Omdat het opslaggeheugen van de iPod aanzienlijk ruimer was, was het nu mogelijk om muziek in overvloed mee te brengen naar waar je maar wilde. Ook bracht iTunes een nieuw principe in het leven -hetgeen waaraan dit artikel is toegewijd-: de podcast. Deze woordspeling tussen iPod en broadcast betreft het principe dat een uitzending, zoals een radio-uitzending, talkshow, betoog of audioboek, kon worden gedownload, opgeslagen en teruggeluisterd vanaf de iPod. Door deze nieuwe media-uiting is er een wereld geopend voor amateur content creators: een wereld waarin zij andere mediaconsumenten hun materiaal kunnen aanbieden op een manier zoals dit voorheen nooit mogelijk was geweest.

Het proces van het maken van een uitzending is dan misschien niet enorm veel simpeler geworden dan in de jaren 70 en 80 -ik bedoel, podcastmakers hebben nog steeds een microfoon, software en een goed idee nodig- maar de manier van distribueren en consumeren van deze uitzendingen is wel revolutionair toegankelijker geworden. Tegenwoordig kun je podcasts streamen, offline bewaren en beluisteren op ontelbare online platformen. Sinds het ontstaan van de podcast waren er nog nooit eerder zoveel dagelijkse luisteraars op Spotify, iTunes/Apple podcasts en SoundCloud, wat de drie grootste spelers zijn. Volgens onderzoek van podcastinsight.com heeft 51% van de Amerikaanse bevolking ooit een podcast beluisterd, waarvan 32% van de gebruikers maandelijks een podcast beluisterd.

Omdat verschillende platformen verschillende meetmethodes gebruiken om te bekijken hoe vaak en hoe lang een podcast wordt beluisterd, is het lastig om absolute resultaten te presenteren. Zo hanteert het ene platform de methode om een play te tellen vanaf het moment dat een podcast wordt aangeklikt, waar andere platformen pas een play tellen nadat de podcast voor tien seconden is beluisterd. En hoe zit het met podcasts die worden gedownload om later beluisterd te worden? Ook die cijfers kunnen lastig worden bijgehouden. Toch zijn er -door slim het medialandschap te observeren- methodes om de groei van podcastconsumptie bij te houden. Zo reikte in 2017 het stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SVDJ) haar eerste subsidie uit aan het Nederlandse Podcast Netwerk: Dag en Nacht Media. Ook organiseerde de grootste elektronica- en technologie website van Nederland en België, Tweakers, in 2017 het eerst podcastfestival. Uit deze informatie kunnen wij concluderen dat de podcast tegenwoordig wordt beschouwd als legitiem ‘mainstream’ mediakanaal.

Professionals uit de mediawereld zien de groei en potenties van podcasts al van mijlenver aankomen: David achter de Molen is podcast- en radiomaker voor bedrijven als Netflix, NPO en het AD. Hij won met zijn eigen podcast ‘Klap van de Molen’ in 2018 de Dutch podcast prize. In een interview met het SVDJ vertelt hij over zijn bevindingen:

“De podcast is nu nog een beetje voor voorlopers. Mensen die van nieuwe dingen houden en net iets meer moeite willen doen – want ja, het is iets meer werk om in de auto je bluetooth te verbinden, dan om 538 aan te zetten. Ik zie het medium komend jaar wel een stuk verder groeien. Twee jaar geleden moest ik vaak uitleggen wat een podcast was, nu is het voor veel mensen een dagelijks ritueel. En steeds meer grote media pakken het op: NU.nl was een van de eersten, maar onder andere het AD, RTL en Netflix zijn er ook alweer een tijdje mee bezig. Afgelopen jaar is er door de NPO 300.000 euro beschikbaar gesteld voor podcasts, en dat wordt alleen maar meer”.

Zoals David vertelt, investeren bedrijven steeds meer in het produceren van podcasts, maar ook als bedrijf adverteren in podcasts is een serious business geworden. Dus, had jij ook als kind -of nog steeds- een fictieve radioshow? Dan is dit een uitgelezen kans om in te stappen in deze snelgroeiende media-uiting. Want vergeet niet: het enige wat je nodig hebt is een microfoon en een goed idee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *