De juiste influencer voor jouw bedrijf…. hoe dan?

Je wilt een marketingcampagne opzetten voor je bedrijf. Je hebt inmiddels al zo veel verhalen gehoord over influencers, dat jij nu jouw kans wilt pakken. Hoe bepaal je nu welke influencer goed bij jouw bedrijf past? Ik weet inmiddels hoe groot de invloed is die influencers hebben met campagnes op social media en welke verschillende soorten influencers er zijn. Het is daarom van groot belang dat je de juiste kiest voor jouw campagne. Laat ik het je uitleggen….

De kracht van influencer marketing is dat je in direct contact staat met je doelgroep. Daarom is het ook zo belangrijk om de juiste influencer te kiezen en samen een goede relatie op te bouwen. Als je langere tijd samenwerkt wekt dat ook weer vertrouwen bij je doelgroep. Het is natuurlijk belangrijk om te weten of je producten in de smaak vallen bij de volgers. Voordat je dé influencer kiest is het belangrijk dat je eerst onderzoek doet naar jouw eigen doelgroep. Op welke sociale media is je doelgroep actief? In hoeverre zijn ze actief en hebben ze veel invloed op wat er online gebeurt? Verder is het ook belangrijk om te bepalen of deze groep vatbaar is voor online reclame, de leeftijd van de doelgroep speelt hier een belangrijke rol.

Het is belangrijk dat de influencer met wie je wil samenwerken aan een aantal voorwaarden voldoet. Dit is van groot belang voor de kracht van de samenwerking. Vertrouwen, geloofwaardigheid en authenticiteit zijn drie belangrijke aspecten die een influencer moet hebben. Het aantal volgers bepaalt niet per se de invloed van de influencer. Een influencer kan wel 300.000 volgers hebben, maar krijgt wellicht maar 1000 likes op een Instagram post. Er zijn ook influencers die misschien maar 20.000 volgers hebben, maar wel meer dan 2000 likes krijgen. Deze influencers noem je micro influencers: weinig volgers, maar een erg groot bereik. Er is gelukkig een makkelijk overzicht: 

  • Micro-influencer: 5.000 – 50.000 volgers
  • Macro-influencer: 50.000 – 100.000 volgers
  • Mega-influencer: 100.000+ volgers

Het is niet goed voor de influencer en jouw bedrijf als de volgers een post ‘te’ gesponsord vinden. Dit gebeurt vaak als een bedrijf een samenwerking aangaat met een mega-influencer. Vaak sta het bedrijf niet in direct contact met de influencer, maar gebeurt dit via een manager. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen het merk Converse All Stars en topmodel Doutzen Kroes.

De ‘echtheid’ waar topmodel Doutzen het over heeft lijkt eerder een in scène gezette foto. Ze vraagt aan haar volgers om ook een keer een alledaagse, ongefilterde en oprechte foto op Instagram te plaatsen, terwijl deze in scène gezette foto allesbehalve lijkt te zijn. Ook mist er de #spon of #ad wat verplicht is om bij elke gesponsorde post neer te zetten. Een typisch gevalletje voor de Reclame Code Commissie. Dit is zonde voor beide partijen: het vertrouwen wordt geschaad en zo’n bericht wordt bovendien snel verspreid door de verschillende media. 

Natuurlijk kan een samenwerking met een mega-influencer ook supergoed uitpakken en het is echt niet allemaal negatief. Let wel, als je een samenwerking aangaat met een grote influencer, geef dan duidelijk aan wat je doel is en maak goede afspraken over de content die gemaakt moet gaan worden en wat je als bedrijf wilt uitstralen. Om fouten zoals hierboven geschetst te voorkomen. 

Als je kiest voor een micro- of macro-influencer kan ik je met zekerheid vertellen dat de campagne die je gaat lanceren voor veel interactie zal zorgen met de volgers. Dit komt omdat micro- en macro-influencers direct reageren op de reacties en dm’s die ze krijgen van hun volgers waardoor het contact met de volgers goed onderhouden wordt. Ook zullen deze influencers alleen ja zeggen tegen een samenwerking, als ze zeker weten dat jouw bedrijf bij hen past en ze zeker weten dat zij de juiste content kunnen plaatsen. Micro- en macro-influencers gaan ook zeker niet altijd voor een geldbedrag; producten of een goede shoot kan voor deze influencers al goed genoeg zijn.

Een voorbeeld van een macro influencer is Bruna. Bruna is een Nederlandse influencer en heeft een schone feed en werkt alleen samen met bedrijven die bij haar passen. Als je haar foto’s bekijkt zitten er maar een paar tussen met de #ad, terwijl bij iemand zoals Anna Nooshin bijna elke post gesponsord is.

Macro influencer Bruna

En dan nog één belangrijke tip die ik je wil meegeven: zorg ervoor dat je focust op één influencer waar je je volledige aandacht en tijd in kan stoppen. Het herhalen van een campagne en samenwerking met een influencer zorgt voor vertrouwen tussen jou, de influencer en de volgers. 

Op deze manier breng jij jouw campagne op de best manier de wereld in en zal je bereik enorm toenemen. 

En uiteindelijk is dat natuurlijk wat jij als ondernemer wil!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *