3 manieren om als graphic designer jouw naamsbekendheid te vergroten

Hoe zorg jij ervoor dat opdrachtgevers naar jouw toekomen voor een project en je altijd werk hebt? Iedere freelance graphic designer begint met onbekend zijn. Het kost veel tijd en moeite om een naamsbekendheid te vergroten, vandaar zijn er hier een aantal manieren wat je het beste kunt doen om te groeien als eigen merk.

1. Brand identity

Als freelance graphic designer wil je dat opdrachten jouw worden aangeboden. Het begint bij de uitstraling die jouw website heeft. Een professioneel ontwerp is extreem belangrijk om potentiele klanten te werven. Op jouw website kan je een brand identity creëren. Vertel wat jouw verhaal is door middel van een about page. Laat hier weten wat je doet, voor wie en hoe je het doet. Hierdoor kan de lezer een emotionele band opbouwen.

Het spreekt voor zichzelf dat een geweldig portfolio op jouw website noodzakelijk is. Het is bijna onmogelijk om een opdracht te krijgen als freelance graphic designer zonder een portfolio. Dit is de manier om te laten zien wat jij kunt bieden. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat je in jouw portfolio laat zien. Alleen je beste werken wil je laten zien, die uniek zijn en creativiteit uitstralen.

Bovendien kan je op jouw website bloggen. Hierdoor creëer je meerwaarde op jouw website. Je hebt door bloggen 430% meer kans om hoog in de google zoekmachine te staan (SEO). Er komt namelijk meer relevante verkeer op jouw website als jouw artikelen over graphic design gaan. Daarnaast is dit erg effectief aangezien je kunt laten zien, dat jij de expert bent in graphic design. Het delen van je gedachtes, activiteiten en nieuwtjes zal je helpen met het ‘engagen’ van je bezoekers en mogelijke opdrachtgevers.

2. Netwerken

Het gaat allemaal om reputatie. Geld verdienen als freelance graphic designer begint bij de juiste klanten. Vandaar is het belangrijk om alleen samen te werken met jouw ideale klanten, oftewel een klant die bij jouw skills past. Hierdoor kan je een goed ontwerp leveren en creëer je een goede reputatie. Als de samenwerking goed ging, kan de klant jouw aanbevelen aan kennissen. Mond op mond reclame is het meest effectief, omdat persoonlijke meningen meer waarde hebben. Er zijn nog meer verschillende manier om te netwerken. Het doel is om overal en zoveel aanwezig te zijn, zodat je onthouden wordt. Hier zijn er een aantal voorbeelden:

  • Evenementen

Aanwezig zijn op events, zoals design conferenties, is een eenvoudige manier om jouw naamsbekendheid te vergroten. Hier kan je jouw businesscard uitdelen en in contact komen met potentiële klanten, maar ook andere designers. Het gaat erom dat jouw naam gehoord wordt.

  • Community’s

Reddit is een voorbeeld van een handige tool, omdat je bij deze community subreddits kunt volgen, die te maken hebben met vormgeven. Ook kun je aanwezig zijn op zelfpromotie/netwerk platformen zoals Dribble of Behance.

  • Sociale media

Daarnaast kan je online netwerken door middel van sociale media. Het grootste platform hiervoor is Linkedin. Dit is speciaal om te connecties te creëren en om ontdekt te worden op basis van jouw werk. Ook kun je gebruik maken van overige sociale media zoals Instagram. Dit platform is handig omdat het bedoelt is om visuele content te posten en dit past natuurlijk perfect bij designers. Hier heb je interactie met je volgers en kan je een diepere band creëren.

3. Crowd sourcing platformen

Op verschillende crowd sourcing platformen kan je jezelf aanmelden, een account creëren en op jouw profiel laten zien dat jij goed werk levert in jouw categorie als designer. Je kunt deelnemen aan wedstrijden of benaderd worden door organisaties. Bij deze platformen kun je als beginner ervaring op doen op basis van de briefing van echte opdrachtgevers. Door vaak deel te nemen zal jouw profiel eerder opvallen en hoger in de ranking staan. Elk platform heeft een andere functie en verschillende kwaliteiten. Hier zijn drie voorbeelden van de populairste platformen en waarom je deze zou moeten kiezen als designer.

  • 99designs

Dit platform biedt vier bundels aan om te kiezen wat voor soort project de organisatie wilt. Designers nemen deel aan de wedstrijd, elke designer ontvangt feedback over zijn ontwerp en er wordt één winnaar gekozen. Dit is goed om te oefenen voor een beginner met echte opdracht gevers.

  • Crowdspring

Het ideale platform om als beginnende designer te starten. Crowdspring heeft wedstrijden en laat projecten al toe vanaf $7. Het is een perfecte optie om te experimenteren, omdat het heel laagdrempelig is.

  • Designcrowd

Op dit platform is het de bedoeling om gevonden te worden. Op basis van verschillende filters kan je gevonden worden op jouw specialiteiten, land, hoeveel je wilt verdienen etc. Designers worden ook geranked, zodat de kwaliteit van de ontwerpen erg hoog ligt. Het is lastig om aan veel projecten te werken als beginner.

Conclusie

Er zijn veel manieren om op te vallen, maar bij graphic design gaat vooral om kwaliteit dus veel experimenteren en ervaring op doen is het beste om opdrachten te krijgen.

Bronnen: Freepik.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *