Case study: Het succes van Boxed Water

Is het mogelijk om een merk te promoten, milieubewustzijn te vergroten én de planeet een beetje groener te maken met één Micro-influencer campagne? Het is Boxed Water met de campagne #ReTree gelukt. Deze case study gaat over wat we kunnen leren van de campagne van Boxed Water. 

Milieuvriendelijke missie
Plastic afval is een van de grootste bedreigingen voor de planeet en het ecosysteem. Om vervuiling door plastic tegen te gaan kwam in 2009 grondlegger Benjamin Gott met het idee om water niet in plastic flesjes maar in kartonnen pakken te verpakken. Uit dit idee is het bedrijf Boxed Water voortgekomen. Met als missie om op een milieuvriendelijke manier water te verpakken stimuleert het bedrijf milieubewust consumeren. 

Als leider en pionier in de categorie duurzaam verpakt water streeft Boxed Water ernaar de manier waarop water wordt verpakt en verzonden te veranderen. Deze missie trekt een zeer maatschappelijk betrokken doelgroep aan, vooral millennials die sociale media inzetten om verandering teweeg te brengen. 

De doelstellingen van Boxed Water richten zich op het groener maken van de planeet en het blauwer maken van het water. Ze hebben als doel om 5.000 kilometer strand plasticvrij te maken en willen ontbossing tegengaan door het planten van bomen. Om deze doelen te bereiken is het bedrijf een samenwerking aangegaan met het National Forest Foundation om de #ReTree campagne te lanceren op Instagram. 

Micro-influencers
De campagne zit simpel in elkaar. Boxed Water heeft maatschappelijk betrokken Micro-influencers ingezet die de campagne onder de aandacht hebben gebracht bij hun volgers. Voor elke Instagram-post met #ReTree worden twee bomen geplant in de nationale bossen. Doordat Micro-influencers authenticiteit uitstralen en een band hebben met hun volgers kunnen zij hen aansporen en inspireren over te gaan op actie. Dat is massaal gebeurd. De Retree hashtag is meer dan 12.000 keer gebruikt op Instagram. Tot nu toe heeft Boxed Water meer dan 800.000 bomen geplant in gebieden die zijn getroffen door ontbossing en bosbranden. 

Voor de campagne heeft Boxed Water op een strategische manier Micro-influencers ingezet. Deze influencers hebben een relatief kleine achterban, maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de impact. Een bedrijf kan onder andere Micro-influencers inzetten om meer engagement met de doelgroep te creëren, naamsbekendheid te genereren, een specifieke doelgroep te bereiken of om op een kosteneffectieve manier een marketingstrategie in te zetten. Micro-influencers hebben vaak een niche doelgroep waardoor ze relevante volgers hebben voor merken en bedrijven, zoals Boxed Water,  die zich ook op de niche doelgroep willen richten. 

Maatschappelijk betrokken millennials 
Boxed Water richt zich op consumenten die zich bezighouden met de maatschappij en het welzijn van de aarde. De doelgroep voor de #ReTree campagne zijn millennials, dit zijn consumenten die maatschappelijk betrokken zijn en actief op sociale media. “Door #ReTree hebben de consumenten van Boxed Water een directe en positieve impact op de planeet”, aldus Daryn Kuipers, CEO van Boxed Water. “Mensen kunnen hun eigen bereik  gebruiken om foto’s te posten en bomen te planten. Samen kunnen we een statement maken dat duurzaamheid belangrijk is.” 

“De toekomst van onze bossen hangt af van de steun van de gemeenschap. Het #ReTree project stelt consumenten in staat om gemakkelijk het verschil te maken,” aldus Mary Mitsos, president van het National Forest Foundation. “Zelfs in het derde jaar blijft het #ReTree project succesvol. Dit bewijst dat mensen behoefte hebben aan eenvoudige manieren om een ​​grote impact op de planeet te maken. We zijn erg trots op de resultaten en kijken uit naar het groeiende bewustzijn voor de campagne in het komende jaar.” 

#Betterplanet
Inmiddels is de oorspronkelijke #ReTree campagne omgedoopt tot #Betterplanet. Ook deze hashtag is meer dan 12.000 keer gebruikt op Instagram. De nieuwe hashtag is voortgekomen uit een samenvoeging met een nieuw project, met als doel 3.000 kilometer stranden in de Verenigde Staten schoon te maken in een strijd tegen plasticvervuiling. De Micro-influencer campagne is zo succesvol geweest dat het merk er geen genoeg van kon krijgen. De #Retree- en #Betterplanet-berichten op Instagram blijven binnenstromen.

Het is Boxed Water gelukt om meer engagement met de doelgroep creëren en een grotere naamsbekendheid te genereren. Boxed Water heeft goed gekeken naar welke Micro-influencers ze hebben ingezet en ze hebben gekeken of de volgers aansluiten bij de doelgroep van het bedrijf. Daardoor is Boxed Water erin geslaagd om middels de Micro-influencer campagne de behoeften van de doelgroep te vervullen. De maatschappelijk betrokken consument wilt op een gemakkelijke manier positieve impact maken en hier direct resultaat van zien. 

De campagne is een groot succes. Voor Boxed Water heeft het inzetten van Micro-influencers goed uitgepakt, dit is echter niet vanzelfsprekend. Lees in mijn volgende case study op MICwatching.nl hoe een samenwerking met Micro-influencers rampzalig kan uitpakken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *