5 Sociale media marketing tips voor jouw festival

Ook dit jaar zit er weer een stijgende lijn in het aantal festivals in Nederland. Naar schatting zullen er in 2019 maar liefst 1.115 festivals plaatsvinden. Dit is een groei van ruim 30% ten opzichte van vorig jaar (AdresData, 2019). In deze tijd is het lastig om op te vallen door de vele concurrentie, daarom is het belangrijk om duidelijk te maken wat voor festival je bent en waar je voor staat. En laat daarbij sociale media marketing nou heel belangrijk zijn. Eigenlijk kan je het zien als een voor-, hoofd- en nagerecht. Hierbij is het festival het hoofdgerecht. Vandaag gaan we inzoomen op het voorgerecht. Wat kan je doen voordat het festival begint? Wij geven je 5 tips om het je iets makkelijker te maken. 

1. Maak een Facebook event aan
De kracht van het aanmaken van een Facebook event wordt vaak onderschat. Wat zonde is want het kost een paar minuten van je tijd en geeft je er veel gratis publiciteit voor terug. Als mensen zich aanmelden voor een event wordt dit automatisch ook gedeeld met vrienden via hun tijdlijn. Dit zijn vaak de mensen uit dezelfde doelgroep. Daarnaast is het belangrijk dat je content deelt op de pagina van je event. Op die manier gaan mensen het liken en ook zo komt het op de tijdlijn terecht van je doelgroep. Verder is het een makkelijke en snelle manier om informatie met de bezoekers te delen. De mensen die op aanwezig staan voor je festival krijgen automatisch een melding als er wat wordt geplaatst of gewijzigd. Denk aan het programma, de artiesten, routebeschrijving of eventuele wijzigingen. Als laatste is het ook een gemakkelijke manier om spanning voor je festival op te bouwen. Maak bijvoorbeeld de laatste week een aftelkalender tot de dag dat je festival begint

2. Zet influencers in tijdens je festival 
De term ‘influencer marketing’ is het nieuwe begrip in de festival wereld. Anno 2019 zijn influencers zo groot dat je het ook wel de nieuwe soort mond-tot-mond reclame kan noemen. Door de juiste influencers naar jouw festival te trekken, die ook passen bij je imago zorg je voor meer naamsbekendheid en bereik je meteen de juiste doelgroep. Maar wat voor influencers passen bij jouw festival? Je kan kiezen voor een mega-influencer, dit zijn vaak beroemdheden met meer dan een miljoen volgers. Ze hebben een heel groot bereik, maar de engagement is meestal lager.  Daarnaast heb je ook Macro-influencers die tussen de honderdduizend en een miljoen volgers hebben. Doordat ze iets minder volgers hebben is de engagement juist hoger. De volgers voelen zich in dit geval meer verbonden met de influencer.

3. Start een winactie
Je ziet het steeds meer voorbij komen op je tijdlijn, een winactie. Dit kan op veel verschillende manier gedaan worden. Zo kan je een actie starten voor gratis kaartjes of je vraagt je volgers om ergens over mee te denken. Dit kan van alles zijn, maar op die manier voelen je volgers zich betrokken met het festival. Een voorbeeld kan zijn welke foodstands ze graag terug willen zien. Je volgers zullen reageren het bericht liken of delen en op die manier vergroot je weer de naamsbekendheid onder de doelgroep. Kortom dit is een win-win situatie voor je bezoekers en voor jou als festival. 

4. Maak gebruik van een hashtag
Ook Instagram is een goede manier op je volgers aan je te binden. Dit kan je doen doormiddel van een hashtag. Maar waarom is dit zo belangrijk voor jouw festival? Allereerst zorgt een hashtag ervoor dat je berichten snel gevonden kunnen worden en op die manier groeit het aantal volgers. Zorg er wel voor dat je een vaste hashtag gebruikt en die bij elk bericht plaatst. Op die manier creëer je een groter bereik. Het is ook vaak zo dat bezoeker van je festival zelf een hashtag bedenken. Hou die in de gaten, want op die manier kan je zien wat je doelgroep over je festival zegt. Tegenwoordig is het op Instagram ook mogelijk om een hashtag te volgen. Zo zijn er met de #Coachella maar liefst 5 miljoen berichten geplaatst (Instagram tags).  

5. Ga samenwerken met merken
Je hebt nu duidelijk gemaakt wat voor festival je bent, wie je doelgroep is en waar je voor staat. Nu is het tijd om een merk te zoeken dat bij je festival past. Stel jij wil met je festival stilstaan bij duurzaamheid, dan is Coca-Cola een goed merk om een samenwerking mee aan te gaan. Coca-Cola heeft al op meerdere grote festivals gestaan zoals Lowlands en Mysteryland. Zo hebben ze bijvoorbeeld tijdens de Dancetour een recycle-teller geplaats (Adformatie, 2019). Als er een bepaald aantal flesjes is verzameld barst er een feestje los. Dit is dus niet alleen goed voor je festival, maar maakt het ook nog een stuk leuker!

Ik hoop je met deze 5 tips op weg te hebben geholpen met je sociale media plan. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om sociale media in te zetten ook tijdens en na je festival. Hier zal ik in mijn volgende artikel meer over vertellen.

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *