4 tips die je echt nodig hebt bij het inzetten van ‘do good marketing’

Elk bedrijf wil wel een positief imago hebben onder de consument. Sommige merken proberen daarom ook steeds meer hun commerciële bedoelingen te verschuilen achter een verzonnen façade, die bedoeld is de voornamelijk jonge consument binnen te halen. Denk aan het Volkswagen milieuschandaal waarin ‘milieuvriendelijke’ auto’s in het echt veel meer uitstoten dan wanneer ze werden getest. De nieuwe generaties brengen namelijk ook nieuwe waarden en normen met zich mee. Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn voor de millennials en generatie Z belangrijke begrippen.

‘Do good marketing’ is een manier voor een bedrijf of merk om een band te creëren met mensen, door de gedeelde interesse van het ondersteunen van goede doelen en maatschappelijke betrokkenheid. Maar toch kan het verkeerd inzetten van do good marketing juist slecht uitpakken voor een bedrijf. Hoe dat komt? Bedrijven vergeten dat deze generaties zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en elke dag worden overstroomd met commerciële berichtgeving. De consument is kritischer geworden en zal niet voor elk verkooppraatje vallen; er wordt steeds meer verwacht van het bedrijfsleven. Hoe zorg je er als bedrijf dan wel voor dat do good marketing goed wordt ingezet?

Bekende en betrouwbare keurmerken gebruiken

Keurmerken zijn er tegenwoordig in alle vormen en maten. Het is dan als bedrijf juist belangrijk om verstandig om te gaan met deze keurmerken. In de afgelopen vijftienjaar is er namelijk een wildgroei aan keurmerken ontstaan. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt blijkt dat 47% van de Nederlanders vindt dat er te veel keurmerken zijn.

Dit gaat bovenal ten koste van de betrouwbaarheid. Let daarom goed op met welk keurmerk jij je product of dienst wilt identificeren. Onderzoek of het echt meerwaarde heeft om dit keurmerk toe te voegen. Is dit keurmerk bijvoorbeeld bekend bij de consument? Let ook op of het label onafhankelijk wordt gecontroleerd. De consument zal de betrouwbaarheid van een keurmerk ook linken met de betrouwbaarheid van jouw merk. 

Kies voor een duidelijk doel

Deze zogenoemde do good marketing verbeterd niet alleen de merk perceptie, maar ook de gehele ervaring die de consument heeft met een merk of product. Uit onderzoek van Alexander Chernev en Sean Blair (2015) blijkt dat mensen merken beter ervaren als ze een goed doel steunen.

Do good marketing zorgt voor een goede connectie tussen consument en merk; en dat is iets waar elk bedrijf naar streeft. Echter moet de do good marketing dan wel goed worden uitgevoerd en duidelijk worden gecommuniceerd met de consument.

Een goed voorbeeld is Tony’s Chocolonely. Zij zetten zich in voor slaafvrije chocolade. Dit integreren ze door in hun bestaansreden, marketing en zelfs product. De consument weet welk goed doel wordt gesteund wanneer hij een Tony’s reep koopt. Het is daarom belangrijk om je te richten op een haalbaar statement die je als merk wil maken.

Dit doel heeft trouwens niet perse iets te maken met jouw product of dienst. Uit hetzelfde onderzoek van Chernev en Blair is namelijk gebleken dat er geen link nodig is tussen het product en het goede doel, om een effectieve boodschap over te brengen. Voel je vrij in het kiezen van een doel waar je als bedrijf achter wilt staan, maar zorg er wel voor dat het duidelijk wordt gecommuniceerd met de consument.

Wees transparant en eerlijk

Je hebt als bedrijf gekozen om je in te zetten voor een goed doel en wilt dit integreren in je marketingplan. Alleen is het niet een kwestie van woorden, maar natuurlijk ook daden. 20% van de millennials zijn sceptisch tegenover merken die goede doelen steunen blijkt uit onderzoek van ADWEEK. Want hoe word zo’n goed doel dan gesteund en in wat voor mate? Merken zijn vaak niet transparant genoeg en dat kan leiden tot wantrouwen.

Wees eerlijk tegenover de consument door te informeren hoe je als merk het goede doel steunt. Wordt er per aankoop een bedrag af gestaan of wordt er een algeheel percentage geïnvesteerd, en het belangrijkste; wat wordt er precies met dat geld gedaan? Dit kan op verschillende manieren gecommuniceerd worden; post erover op social media of maak een webpagina op de website. Tony’s chocolonely beeldt het zelfs volledig af op de verpakking. Door transparant te zijn zal de consument een veel positievere merk perceptie krijgen en zal ook de do good marketing veel beter overkomen. 

Zet de do good marketing actief in

Volgens de Deloitte Millennial Survey in 2015 geeft 91% van de millennials aan te willen switchen naar een merk dat zich associeert met een goed doel. Aarzel dan ook zeker niet om jouw do good marketing de wereld in te gooien. Dit kan bij de consument namelijk hét punt zijn om van de concurrent naar jou over te stappen. Zet de boodschap actief in op de mediakanalen en verwerk het waar mogelijk ook in het product of de dienst. Denk er zelfs over na om het te verwerken in je unique selling point, zodat je je als betrokken bedrijf beter kan onderscheiden van de concurrenten.

‘’Het aantal duurzame consumenten groeit en de verwachting is dat het blijft groeien,’’ zegt Casper Gijzen medeoprichter van duurzaam communicatiebureau Duurzability. Als verantwoord bedrijf is jouw afzetmarkt aan het groeien en dat maakt het ideaal om do good marketing actief in te zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *