3 belangrijke trends van social media advertising

Een oud begrip in een compleet nieuw jasje. Adverteren komt al vele jaren voor in printmedia, maar sinds de opkomst van het internet en het daarbij horende social media zijn er meer opties van adverteren bij gekomen. Zo ook social media advertising. Maar met welke trends moet je als bedrijf rekening houden?

Waarom social media advertising?

Laten we beginnen met een kleine uitleg over social media advertising. Op geen enkel ander medium kan je je doelgroep het meest effectief bereiken als op social media. Via deze platformen beschikken wij over veel gegevens van onze doelgroep. Met deze gegevens weten wij op welke platformen ze zich bevinden, wat hun interesses zijn, welke devices ze gebruiken en ga zo maar door. Met social media advertising kan je jouw doelgroep bereiken op prominente plekken, bijvoorbeeld in hun tijdlijn. Door de advertenties zo goed mogelijk uit te werken, laat je onbekende kennis maken met je bedrijf, leid je bezoekers naar je website en kan je ze stimuleren om een aankoop te doen. Doordat de resultaten van de social media advertenties meetbaar zijn, weet je precies wat werkt en wat niet.

Om de advertenties zo goed mogelijk in te zetten, is het belangrijk dat je weet wat er zich op dit moment afspeelt in de advertentiewereld. Hieronder leg ik drie belangrijke advertentie trends uit waar je als bedrijf rekening mee moet houden.

Local advertising

De eerste trend is local advertising. Het is al enige tijd mogelijk om via Google winkelbezoek te stimuleren via lokale zoekopdrachten. Als je op Google zoekt naar een restaurant krijg je diverse opties voor restaurants via Google Maps. Je target dus op de doelgroep in nabijheid van je bedrijf. Door een nieuwe functie in Facebook is het mogelijk om ook hier lokaal op te adverteren. Deze advertenties heten store visit ads. De advertenties worden alleen getoond aan de doelgroep die zich binnen een bepaalde straal rondom de winkel bevindt en de gebruiker toevallig de Facebook app opent.

Door deze advertentie mogelijkheid wordt de customer journey van de klant verkort. Vindt de klant de advertentie namelijk interessant, dan is diegene al in de buurt. De store visit ads zijn erg interessant voor bedrijven in de supermarktbranche en detailhandel, maar ook voor autodealers en restaurants.

Social shopping

De tweede trend is social shopping. Deze advertentie geeft de consumenten de mogelijkheid om direct producten te kopen die zij in de advertenties op social media zien. Het doel van deze advertenties is om de stappen tussen social media en winkelwagen te verkleinen. Social shopping is vooral populair op de platformen Instagram en Pinterest. Zodra mensen een interessante advertentie zien op Pinterest kunnen zij omhoog swipen waardoor ze naar de website worden doorgestuurd. Hier kan het product direct worden aangeschaft door de consument.

Op Instagram stories geldt hetzelfde als bij Pinterest. Je kan omhoog swipen bij een advertentie en je wordt gelijk doorgestuurd naar de website. In de tijdlijn van Instagram zijn er twee opties van social shopping. Je kan adverteren in een advertentie zelf waarbij de consument de mogelijkheid heeft om op de shop knop te klikken. Nu denk je waarschijnlijk; dat is toch logisch? Maar een andere optie van social shopping op Instagram is in een post zelf.

Er is sinds kort de mogelijkheid om meerdere producten te promoten in één post. In de onderstaande Instagrampost hebben consumenten de mogelijkheid om de verschillende items los aan te klikken en vervolgens worden doorgestuurd naar de website.

Op dit moment worden de platformen nog gebruikt als doorverwijzing naar de website. De consumenten worden dus van het platform afgestuurd. Maar kanalen als Instagram, Facebook en Pinterest kunnen binnenkort ook gebruikt worden als daadwerkelijk verkoopplatform. Dit betekent dat je direct op het platform je producten kunt kopen.

In de Verenigde Staten wordt er een proefversie gedraaid op Instagram. Als deze optie een succes blijkt te zijn zal het binnenkort ook beschikbaar zijn in Nederland.

Programmic advertising

De derde trend is programmic advertising. Deze vorm van adverteren heeft alles te maken met relevantie en personaliseren. Door middel van artificial intelligence (AI) krijgen de adverteerders meer inzicht in het online gedrag van de consument. AI-systemen analyseren de informatie die de doelgroep heeft opgezocht en passen hierop de advertenties aan. Op deze manier wordt er een gepersonaliseerde en relevante advertentie getoond aan de consument. Door programmic advertising wordt er gelijk ingespeeld op de behoefte van de consument naar personalisatie. Uit een onderzoek van Salesforce blijkt dan 57% van de consumenten bereid is om hun gegevens in te ruilen voor persoonlijke aanbiedingen.

Social media advertising blijft zich ontwikkelen en er komen steeds meer opties bij. Dit geeft de kans om veel te experimenteren, maar blijf wel altijd jouw doel voor ogen houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *