Wat is de impact van winkelleegstand op startende ondernemers?

Winkelleegstand. Een term van de afgelopen tijd die je vast niet is ontgaan. Het lijkt zo’n beetje het grootste probleem te zijn van de huidige maatschappij na de echt grote maatschappelijke thema’s. Als startende ondernemer brengt dit woord vast de nodige onrust met zich mee. Maar is dit eigenlijk wel nodig? En wat betekent de winkelleegstand voor de startende ondernemers van een fysieke winkel?

Loze voorspellingen

Het is een hoofdpijndossier dat vanaf 2008 groots besproken wordt in de media. Hoogleraren voorspelden lachend dat er vanaf dat moment 22.000 winkels zouden verdwijnen. Of dat gebeurde? Nee, ze zaten er een kleine 16.000 winkels naast. Ze zagen ook niet aankomen dat er veel vierkante meters aan winkelruimte bij zou komen. Dat is wel gebeurd.

Winkelvoorraad

Is het dan de winkelvoorraad die voor deze angst zorgt? Als we kijken naar het aantal winkelmeters, zien we dat dit tot en met 2015 toenam. Daarna daalde het geleidelijk. Die daling is gestopt in 2019, met zelfs een toenemende voorraad. De winkelvoorraad blijft al even hangen op 31 miljoen m2, om in augustus 2019 weer door te groeien naar 31,1 miljoen m2. Lijkt me ook geen echte reden tot paniek.

Wellicht is het dan een provinciaal probleem? Nee dat is het ook niet, in veel provincies neemt de leegstand op dit moment juist af. Natuurlijk zijn er een aantal gebieden waar de winkelleegstand wél een probleem is. Dit was alleen altijd al het geval en niet sinds kort. Ook weegt dit niet op tegen de overige gebieden. 

Paniekzaaiers

Eigenlijk is het heel duidelijk. De paniek om de winkelleegstand is dus onnodig. Door de crisis – in combinatie met demografische stappen en te veel stappen op plekken waar bevolking krimpt – is de leegstand tijdelijk opgelopen. Maar de leegstand neemt op dit moment in rap tempo af. 

Als de startende ondernemers het aanbod op de vraag blijven afstemmen, komt het helemaal goed met de winkelleegstand én met jou. Meer winkels moeten er komen op de juiste plekken. Voor bijvoorbeeld buitenlandse retailers. Dat houdt in dat er sprake zal moeten zijn van samenvoeging van winkelunits. En van een herverdeling van de kavels. 

En zo zullen we altijd in de weer blijven omtrent de verschuivingen. Een landelijk probleem is het alleen niet. De toekomst voor startende ondernemers en winkelpanden ziet er niet somber, maar positief uit. Er is een grote barrière tussen de winkels en de horeca, als die opgeheven wordt, is er al veel uit de lucht. Daarnaast is de heisa rondom de winkelleegstand wel een makkelijke opening voor het beginnen van je eigen onderneming. Veel gemeentes geven een startsubsidie aan startende ondernemer met een goed plan voor een leegstaand pand. Ook advies en coaching vallen onder het akkoord. Die subsidie en hulp vanuit de gemeente krijg je natuurlijk niet zomaar. Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen. Ook word je getoetst door een bank, een accountant, het starterscentrum en de gemeente zelf. Op deze manier kun je ook goed starten. 

De fysieke winkel anno 2019 

Waar moet je dan rekening mee bij het openen van een winkel anno 2019Consumenten willen steeds meer betalen voor een beleving met betekenis. Een belevenis is uitgegroeid tot een belangrijk economisch goed. Je moet het kunnen produceren en verkopen. In de vorm van voedsel, drank of bijvoorbeeld vermaak. Hoe zorg je voor betekenis? Door ervoor te zorgen dat de belevenis bij de winkel, plek en klant past.

Daarnaast gaat de consument steeds beter gebruik maken van eten en drinken. Blurring, ook wel genoemd. Het aanbod in winkels wordt vergroot met maaltijden en drankjes en restaurants gaan bepaalde producten verkopen. Een mix van horeca en winkel is iets wat de consument steeds meer wil zien. Het is immers een kunst om je gasten te verleiden om zo lang mogelijk in je winkel te blijven. Een langere verblijfstijd leidt namelijk tot hogere bestedingen.

Eigenlijk brengt die winkelleegstand alleen maar nieuwe inzichten voor de startende ondernemer. Als er goed ingespeeld wordt op de wensen en behoeften van de consument, bestaat het woord “winkelleegstand” over een paar jaar niet eens meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *