Tien tips om meer conversie te generen op je webshop

In deze tijd zijn webshops niet meer uit het leven te denken. Iedereen bestelt tegenwoordig bijna alles online. Maar hoe zorg jij er als bedrijf zijnde nou voor dat je conversie door het plafond schiet? In dit artikel geef ik 10 basistips waarbij jij, als beginner, een betere conversie kan generen op je webshop!

Tip 1: Design


Allereerst is een heel belangrijk aspect op je webshop het design. Klopt het met elkaar en is de webshop te zien als één geheel? Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleurgebruik, fotografie en tekstopmaak. Zorg dat op elke pagina hetzelfde design te zien is zodat de gebruiker constant weet met welk merk hij of zij te maken heeft.

In figuur 1 is een voorbeeld te zien van een goed design waarbij alles bij elkaar past. In figuur 2 vind je een slecht design. Op de tweede afbeelding gebeurt te veel waardoor je niet meer ziet waar het merk voor staat.

figuur 1: design Ace & Tate webshop
figuur 2: slecht design LingsCars.com

Tip 2: Productpagina


Zorg dat de productpagina voorzien is van zo veel mogelijk relevante informatie. Zo moet je altijd zorgen voor een productomschrijving en ook dat je producten voorzien zijn van productspecificaties. Op deze manier kan de bezoeker alles vinden op deze pagina en hoeft hij of zij hier niet lang en uitgebreid onderzoek naar te doen.

Buiten het feit dat het voor het gemak van de bezoeker is, is het ook erg relevant voor je vindbaarheid. Hoe meer jij te vertellen hebt over je product, hoe groter de kans dat jij gemakkelijk te vinden bent.

Als laatste is het ook zeer belangrijk om binnen je productpagina kwalitatieve fotografie te gebruiken. Op deze manier wek je vertrouwen bij de consument en is de kans groter dat hij of zij sneller overgaat tot een aankoop.

Figuur 3: voorbeeld van een goede productpagina van Zalando

Tip 3: Call-to-action buttons


Een veel voorkomende fout op webshops is het weglaten of verstoppen van de call-to-action buttons. Met behulp van deze buttons kan de gebruiker gemakkelijk door je website navigeren en zal hij of zij sneller tot aankopen overgaan. Zorg er daarom voor dat je duidelijke call-to-action buttons op elke pagina van je website hebt staan. Daarnaast is het belangrijk om je call-to-action buttons een afwijkende kleur te geven zodat deze nog meer opvallen.

figuur 4: opvallende CTA-button

Tip 4: USP’s

Je Unique Selling Points, ook heel belangrijk om te laten zien op je website. Zorg er dus als bedrijf altijd voor dat je een aantal USP’s hebt die op meerdere plekken op de website te vinden zijn. Deze punten geven aan waar je bedrijf voor staat en wat er zo uniek is aan je bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld zijn: handmade in Amsterdam.

Het beste is om deze punten constant zichtbaar te hebben zodat de consument er telkens aan wordt herinnerd en op deze manier gemakkelijker over zal gaan op een aankoop. Zet ze bijvoorbeeld continu aan de bovenkant van je website, op de productpagina boven de CTA button en ook wanneer de consument bezig is met betalen.

Figuur 5: USP’s op verschillende plekken in de webshop

Tip 5: Devices


Een ander veel voorkomende fout is dat webshops hun website niet optimaliseren voor mobiel of tablet. Op dit moment worden er meer aankopen via mobiel gedaan dan via desktop. Zorg er dus altijd voor dat je webshop zowel op desktop als op mobiel goed leesbaar is. Gebruik koppen, opsommingen en voornamelijk witruimte. Op deze manier zorg je dat de website op mobiel goed leesbaar is.

figuur 6: verschillende devices waar je webshop op beschrikbaar moet zijn.

Tip 6: Video


Video is eigenlijk vanaf 2017 echt een hype geworden. Het is daarom heel verstandig om hier als webshop gelijk op in te spelen. Maak op je website dus gebruik van video. Dit kan je doen door middel van een hoofdvideo, gelijk wanneer je op de webshop komt, maar je kan ook zorgen voor kleine video’s op de productpagina. Op deze manier zorg je dat de bezoeker langer op je website blijft.

Tip 7: Pop up


Misschien wel een van de meest belangrijke elementen om je conversie te optimaliseren is het gebruik maken van een pop-up. Zorg hiervoor dat je een pop-up laat zien waar de klant ook écht iets aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscode bij zijn of haar eerste aankoop. Op deze manier zorg je gelijk dat de consument een reden heeft om langer op de website te blijven en uiteindelijk over te gaan tot een aankoop.

Figuur 7: Pop-up melding van Paul Evans inclusief kortingscode

Tip 8: Reviews


Een ander net zo belangrijk punt is het laten zien van reviews. Op deze manier zorg je ook voor een vertrouwd en betrouwbaar gevoel bij de gebruiker. Zorg er bij het plaatsen van reviews  ook voor dat er negatieve reviews te zien zijn, dit laat namelijk zien dat je eerlijk en transparant bent.

Figuur 8: reviews op de productpagina van Lush

Tip 9: Check-out


Zorg bij de check-out altijd dat je laat zien in welke stap van het proces de consument zich bevindt. Op deze manier weet de gebruiker precies hoe lang hij of zij nog bezig zal zijn met het afrekenen. Wanneer je dit niet doet kan de gebruiker midden in het proces afhaken, omdat hij of zij het te lang vindt duren.

Zorg er bij de check-out ook altijd voor dat dit in zo weinig mogelijk stappen te doen is. Maak het gemakkelijk voor de klant, dit is namelijk de laatste stap voordat de klant een aankoop voltooid. 

Figuur 9: check-out met broodkruimelnavigatie

Tip 10: Personalisatie


Als laatste is het belangrijk om personalisatie toe te voegen aan je marketingstrategie. Hoe je dit precies doet is te lezen in dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *