Duurzaamheid beloont!

De branden in het Amazonegebied, het minder eten van vlees en de klimaatmars op 27 september 2019. Alles komt voorbij in de media en het zet je aan het denken. De trend is actueler dan ooit. Kijk bijvoorbeeld naar het feit dat steeds meer influencers en sterren zich uitspreken over maatschappelijke issues. Mensen vinden het klimaat steeds belangrijker en de normen en waarden veranderen door de generaties heen. Bij het kopen van producten en het gebruiken van diensten zijn de millenials dan ook alert. Uit het jaarlijkse marktonderzoek van SAMR en b-open blijkt dat bijna 50% van de consumenten bij aanschaf van een product of dienst naar de duurzaamheidsfactoren kijkt.

Veel bedrijven gaan hier al mee aan de slag en proberen zo duurzaam mogelijk te opereren, maar dit laten ze je niet altijd zien. Ze scheiden afval en lunchen zonder vlees, maar vind dit maar eens op hun website terug. Waarom zijn de meeste bedrijven zo terughoudend in de communicatie over hun duurzaamheidsinspanningen? Hoe kunnen we hier verandering in brengen? En hoe wordt het een logisch en overtuigend onderdeel van content voor bijvoorbeeld sociale media? Ik help je op weg!

Terughoudendheid

Veel bedrijven zijn nogal terughoudend in de communicatie over hun duurzaamheidsinspanningen, dit heeft een aantal oorzaken. Allereerst speelt het wantrouwen bij de consument een rol. Een groot deel van de consumenten vindt dat bedrijven alleen maar bezig zijn met het maken van winst. Als je wel communiceert over goede veranderingen in je bedrijf, zijn er altijd consumenten die iets vinden wat er nog niet duurzaam is of dat het nog beter kan. Je krijgt negatieve feedback. Daarnaast is geloofwaardigheid een factor die ook bijdraagt aan de terughoudendheid. Denk aan ‘greenwashing’. Dit ontstaat wanneer bedrijven zich duurzamer of groener voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Kortom, door deze factoren kan het imago van je bedrijf flink geschaad worden en dat risico neem je liever niet.

Kansen

Zet de angsten en doemscenario’s van de vorige alinea uit je hoofd, want het communiceren over maatschappelijk verantwoord ondernemen brengt ook veel kansen en positiviteit met zich mee. Kijk eens naar Unilever, 6 jaar nadat dit bedrijf begon met duurzaamheidsplannen groeide de duurzame merken 50% sneller dan de overige merken.

Oftewel, duurzaamheid verkoopt! Klanten zijn door de jaren heen loyaler aan bedrijven die een grotere maatschappelijke bijdrage leveren. Daarnaast levert het je een positieve merkperceptie op. Ook kun je door het inzetten van media ontzettend veel bereiken. Via sociale media kan je als bedrijf gemakkelijk een gesprek aangaan met je doelgroep. Dit heeft grote invloed op de geloofwaardigheid en zorgt voor transparantie, wat erg belangrijk is voor de consumenten. En dan hoor ik je denken: “Ja, makkelijk gezegd”, maar denk eens aan Tony Chocolonely, a.s.r en Ben & Jerry. Je ziet hoe zij hun maatschappelijke bijdrage in de wereld brengen en hoe succesvol dit kan zijn, dit kun jij natuurlijk ook!

Maar hoe?

Duurzaamheid gaat allang niet meer over minder schade veroorzaken maar meer over goede dingen doen. Het MVO kun je dan ook omzetten in MIO, maatschappelijk impactvol ondernemen. Dit is het oppakken van maatschappelijke problemen en ze ook daadwerkelijk proberen op te lossen. Oftewel, tijd voor actie! Een weloverwogen online communicatiestrategie is een factor om de aanpak, activiteiten en resultaten overtuigend over te brengen.

Om je duurzaamheidsinspanningen op een goede manier te communiceren stel je de klant centraal. Geef de doelgroep een gevoel dat ze veel bijdragen aan de wereld door jou bedrijf te kiezen en maak het tastbaar voor de doelgroep. Door de effecten van je duurzame initiatieven zo concreet, dichtbij en persoonlijk te maken gaat de doelgroep zich hierin herkennen. Het gevolg hiervan is dat de doelgroep het voor zich gaat zien en in beweging wil komen. Een mooi voorbeeld is dat van de app: To Good To Go. Dit is een app die in samenwerking met o.a. restaurants, bakkers en supermarkten voedselverspilling tegengaat. Je kunt hier bij een restaurant naar keuze een zogenoemde ‘Magic box’ bestellen. Hier zitten producten in die nog prima te eten zijn maar niet meer verkocht mogen worden (denk aan sushi, brood, etc.). Als je een ‘Magic box’ bij een van deze bedrijven ophaalt gaat het eten dus niet verloren en zie je dit in de app:

Tot slot moet je transparant zijn, dit voorkomt greenwashing en zorgt voor betrouwbaarheid. Kom met bewijzen door bijvoorbeeld online je feiten en cijfers te delen en zet eventuele negatieve feedback om in nieuwe ideeën. Wees niet bang om te communiceren want als je het op een goede manier brengt, levert het je zoveel voordelen op. Voordelen voor zowel je bedrijf als voor de planeet, wat wil je nog meer?

De bronnen waarop ik mijn artikel heb gebaseerd: Frankwatching, Marketingfacts en het AD.

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *