3 lessen van Airbnb om de juiste snaar te raken

Als er één bedrijf storytelling wel heeft begrepen is het Airbnb wel. Ze gebruiken de kracht van storytelling. Ondertussen zijn ze uitgegroeid tot ’s werelds grootste hotelketen, die tot de dag van vandaag geen enkel hotel bezit. Wat kunnen we leren van de storytelling van Airbnb?

Eind 2013 besloten de oprichter, Joe Gebbia en Nathan Bleckarczyk, op zoek te gaan naar hun merkverhaal. Destijds was de huidige storytelling gericht op het bieden van een service, die reizigers huizen bood, in plaats van alleen een accommodatie. ‘Belong Anywhere’ werd de nieuwe officiële slogan van Airbnb. Dit leidde tot de creatie van hun nieuwe logo en hun hele merkverhaal. De missie werd ‘’een wereld waarin iedereen zich overal thuis kan voelen, via magische reizen die unieke, authentieke en lokale ervaringen bieden.’’

Houd mensen centraal

Wat we kunnen leren uit de aanpak van Airbnb met betrekking tot storytelling is, dat de doelgroep altijd centraal staat. Jeff Timmons is één van de vele gastheren op Airbnb. In zijn verhaal vertelde hij hoe het aanbieden van zijn logeerkamer op de website, hielp betalen voor zijn expeditie naar Mount Kilimanjaro. Waar hij geld ging ophalen voor The Canadian Breast Cancer. Verhalen als Jeff moesten gedeeld worden, volgens Airbnb.

Airbnb was op zoek naar diegenen, die een reiziger wilden zijn, geen toerist. Voor dit publiek is er één fundamenteel ingrediënt belangrijk: authenticiteit. Ze interviewden 480 werknemers, gastheren en gasten over de hele wereld. Steeds opnieuw concludeerden de onderzoekers, dat het laatste wat ze wilden zijn, was een toerist.

Airbnb realiseerde zich, dat niemand meer over het bedrijf kon vertellen, dan de community zelf. De mensen vormen het hart van het bedrijf. Dit is ook wat Airbnb onderscheid, ten opzichte van de concurrent. Volgens Joanna Coles, Chief content Officer, is dit het menselijke element van het bedrijf.

Vertel via een logo je merkverhaal

In juli 2014 introduceerde Airbnb een rebrand met een nieuw logo genaamd Bélo. Het nieuwe logo was ontworpen om eenvoudig te zijn, zodat iedereen het kon associëren met Airbnb. Een goed logo vertelt het verhaal van een merk, zonder dat er woorden voor nodig zijn. Een vorm van visual storytelling. Het logo bestaat uit een hart, locatiepin en de ‘A’ in Airbnb. De gedachte hierachter is, dat de belangrijkste elementen van Airbnb zijn vertaald, namelijk: mensen, plaatsen, liefde en Airbnb.

‘Behoren is altijd een fundamentele drijfveer van de mensheid geweest. Dus om dat gevoel te vertegenwoordigen, hebben we een symbool voor ons als gemeenschap gecreëerd, ‘schreef Airbnb-CEO Brian Chesky in een blogpost. “Het is een iconisch kenmerk voor onze gedeelde waarden. Het is een symbool dat, net als wij, thuis kan zijn waar het ook is.”

Het bedrijf moedigde de doelgroep aan een eigen varianten van het logo te maken. Circa 80.000 mensen ontwierpen hun versie, wat weer terugslaat op de mate van verbonden- en betrokkenheid. Het doel van deze marketing campagne was om consumenten te koppelen aan hun eigen persoonlijkheden.

Maak gebruik van user generated content

Daarnaast biedt Airbnb hoogwaardige visuele inhoud aan. De inhoud draait volledig om verhalen vanuit de Airbnb-community. Deze vorm van content stilt de honger naar emotionele verhalen. Maak bijvoorbeeld kennis met Anna, die haar liefde voor IJsland deelt.

Er wordt enerzijds gebruik van verhalen van gasheren en gastvrouwen en anderzijds de verhalen van gebruikers. In de Airbnb stories onderstreept het merk zijn focus op verbondenheid.

Airbnb benadert gebruikers, met de vraag of de geplaatste content gebruikt kan worden voor de verschillende sites, sociale kanalen en promotiemateriaal. 77% van de geplaatste content in 2016 van Airbnb was user generated content. Door gebruik te maken van “user generated content”, bevordert Airbnb de authenticiteit van het bedrijf. Consumenten zien door gebruikers gegenereerde inhoud 2,4 keer zo vaak als authentiek.

Kortom, de storytelling van Airbnb helpt de doelgroep geen toerist te zijn, maar zich een local te voelen. Wat bedrijven hiervan kunnen leren is dat authenticiteit en de doelgroep centraal stellen, de belangrijkste twee elementen zijn voor een succesvol merkverhaal. Daarnaast levert het succes op, om via een logo je merkverhaal te vertellen. Hierdoor associeert de doelgroep het logo met de kernwaarden van het bedrijf.

Natuurlijk heeft Airbnb ook zijn succes te danken aan bedrijfsinnovatie en technologie. Maar er bestaat geen twijfel over het succes van de strategieën voor storytelling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *