De nieuwe wereld van online content via Twitch

Als bedrijf wil je jouw doelgroep op een pakkende en originele manier aantrekken. Online content is tegenwoordig niet meer weg te denken en dus zoeken bedrijven naar steeds meer verschillende opties om dit voor elkaar te krijgen. Het online streamplatform Twitch, met maandelijks meer dan 140 miljoen unieke bezoekers, zorgt voor deze vernieuwende opties. Twitch heeft een ruim aanbod van content opties en daarbij kan je als bedrijf ook goed afstemmen welke streamer goed bij je doelgroep past. Maar hoe zorg je er als bedrijf voor dat je content past bij het kanaal van de streamer en het belangrijkste, de doelgroep?

Bron: Twitch (2019)

Verwachtingen

Consumenten verwachten steeds meer van bedrijven op het gebied van online content. De content moet een duidelijke boodschap overbrengen, waarbij de nadruk minder wordt gelegd op de commerciële doeleinden van het bedrijf. Hierbij gaat het om het leveren van toegevoegde waarde aan de doelgroep. Het leveren van engagement, entertainment en interactie. Voor deze waarden ben je bij Twitch op het juiste adres. De enorme groei van het platform heeft alles te maken met entertainend door streamers en daarbij de interactie door middel van de populaire Twitch chat.

Hoe ga je verder als bedrijf aan de slag met content? Het is belangrijk om een duidelijke boodschap over te brengen waar je als bedrijf voor staat, waarbij echtheid centraal staat. Kijkers van Twitch waarderen de echtheid van het platform, het is namelijk allemaal live en ongefilterd. Speel hier op in door geen valse beloftes te maken met je content, maar duidelijk te maken waar het bedrijf voor staat en hoe de consument hier van kan profiteren.

Connectie

Het voornaamste verschil tussen andere marketing platforms en Twitch, is de live factor. Als bijvoorbeeld een Instagram influencer een foto post van een sponsoring, is de promotie in feite afgerond. Op Twitch, de streamer én zijn kijkers zijn volledig betrokken bij de promotie. Als kijkers vragen of opmerkingen hebben over het product / de service die een streamer promoot, kan de streamer deze in realtime beantwoorden. Dit zorgt voor een omgeving die uitsluitend draait om het product, terwijl het wordt gepromoot. De mate van connectie tussen een Twitch streamer en zijn kijker is ook veel hoger dan waar dan ook. De gemiddelde Twitch kijker spendeert ruim 1,5 uur per dag aan het kijken van zijn favoriete streamers. Elk moment hiervan is een kans voor interactie. Dit zorgt toch voor veel meer betrokkenheid, zowel bij de streamers als bij de content. Het belangrijkste om hieruit te halen, is dat wanneer kijkers meer connectie hebben met de streamer, ze ook vaker productaanbevelingen aannemen.  

Bron: AMAZON (2019)

Influencer marketing en sponsoring

Twitch is dus niet passief kijken, maar de realtime interactie tussen kijker en streamer zorgt voor een gevoel van verbondenheid en creëert een band. Hier kan je als bedrijf zeker op inspelen, door een streamer bijvoorbeeld jouw producten aan te laten prijzen door ze gratis te laten gebruiken. Hier komen influencer marketing campagnes bij kijken. Hierbij krijg je als merk toegang tot een gerichte doelgroep en door de engagement krijg je een zeer authentieke partnerschap. Uit studies blijkt dat Twitch gebruikers zeer positief tegenover deze content staan. 82% van deze users vindt dat content van sponsorschappen goed is voor de gaming industrie, zelfs traditionele content. Kijkers krijgen hierdoor ook een interactieve sponsorervaring, doordat ze live vragen kunnen stellen over jouw product of dienst. De streamer geeft antwoord op deze vragen, omdat hij het zelf gebruikt en er dus veel van af weet. Dit zorgt voor vertrouwen bij de kijker.

Waar past jouw bedrijf bij?

Tegenwoordig draait Twitch al lang niet meer alleen om gamers. Sinds de overname van Twitch door Amazon in 2014 kan je streamers echt van alles zien doen. Van kookshows, podcasting, kamperen en live kunstenaars. Als bedrijf wil je er natuurlijk voor zorgen dat jouw merk past bij het kanaal van de streamer en de doelgroep. Er zijn zoveel kanalen, meer dan 9 miljoen tegenwoordig, waar je je als merk aan kan verbinden. Maar wat past nou bij jouw bedrijf of merk? Hier biedt Twitch je ook ondersteuning in door veel mogelijkheden te bieden voor ‘programmatic buying’. Dit houdt in dat het mogelijk is om via dataplatformen een afgebakende doelgroep te bereiken. Door het analyseren van data krijg je als bedrijf te zien waar jouw doelgroep zich bevindt en welke streamers bij jou passen. Je kan dus door dit soort programma’s in contact komen met streamers, maar je kan ook gewoon zelf contact opnemen met een streamer. Dit is simpel, bedrijven nemen vaak contact op via de mail, bespreken de promotie details en tekenen een contract. Als alles zover is, begint de streamer jouw merk te promoten. Als je denkt dat je de enige bent, heb je het mis. Bijna alle grote bedrijven van nu zijn er de afgelopen jaren op ingestapt. En nee, niet alleen gaming bedrijven maken hier gebruik van. Meer en meer andere bedrijven springen aan boord, zoals Gillette, KFC en Red Bull.

Bron: Medium (2019)

Het bereiken van een doelgroep op een interactieve en originele manier is dus iets wat steeds belangrijker wordt. Twitch is hét platform om hier mee aan de slag te gaan, dus kies een optie wat bij jouw bedrijf past en ga ervoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *