Ephemeral marketing zorgt voor een grotere naamsbekendheid van jouw modemerk

De jeugd van tegenwoordig dat foto’s en video’s maakt op Snapchat in de tram terug naar huis. Maar ook jijzelf die Instagram Stories rustig terugkijkt terwijl je net op de bank bent geploft, zijn voorbeelden van ephemeral marketing. Maar wat is dit nu precies? ‘Ephemeral’ is een Engelse term dat betekent dat iets van korte duur is. Het gaat hier over content dat gauw weer van het scherm verdwijnt. Dat is exact wat apps als Snapchat en Instagram Stories tegenwoordig doen. Bij Snapchat kan de content al na 1 seconde verdwijnen, terwijl de content op Instagram Stories 24 uur zichtbaar is (zeo.nl, 2018). 

Snapchat is de eerste applicatie geweest die gebruik maakte van ephemeral marketing en dit wist om te zetten tot een succesvolle formule. In de online marketing branche werd al gauw duidelijk dat deze marketingtrend enorm goed werkte. Later gingen namelijk grote namen als Facebook, Instagram en zelfs WhatsApp hier gebruik van maken. Echter brachten deze platformen alleen de ‘story’-feature tot stand, in tegenstelling tot wat Snapchat nog meer kan. Op Snapchat is het namelijk ook mogelijk om 1-op-1 content te sturen.

telefoon in openbaar vervoer - ephemeral marketing
Afbeelding 1: Pixabay.com

Wat is de invloed van ephemeral marketing op naamsbekendheid?

Nu je begrijpt wat ephemeral marketing inhoudt, kan worden toegelicht hoe dit van toepassing kan zijn op de naamsbekendheid van jouw modemerk. Deze marketingtrend lijkt echter iets kleins, maar er zit veel meer achter. Bij het gebruik van ephemeral marketing heerst er namelijk een gevoel van exclusiviteit. Gebruikers van bijvoorbeeld Snapchat willen het liefst helemaal niets missen, waardoor zij veel alerter zijn bij het openen van een ‘snap’ of story. In feite speelt men dus met de FOMO (fear of missing out) van de gebruiker (marketingfacts.nl, 2018). Het gevolg hiervan is, is dat de gebruiker sneller zal reageren én de content beter zal onthouden (in vergelijking met content die voor een langere tijd beschikbaar is). Deze marketingtrend biedt daarom het tegenovergestelde effect dan vele andere social media vormen. 

Je kan je voorstellen dat de psychologie achter ephemeral marketing enorm interessant kan zijn voor bedrijven. Voornamelijk voor het vergroten van naamsbekendheid. Maar hoe pas je het nu toe in de werkelijkheid? Via sociale media platformen zoals Instagram- en Facebook Stories kan je als bedrijf profiteren van de ‘sponsored’-feature. Dat betekent dat je als bedrijf-zijnde geld stopt in jouw story en hierdoor meer mensen kan bereiken. Het is belangrijk om hierbij de juiste doelgroep te targeten. Het gebruik van ephemeral marketing heeft effect op de naamsbekendheid doordat je kortdurige content laat zien. Er is dus geen tijd voor veel uitleg en overige context. Het gaat puur om imago en merkbinding. Daarnaast wordt de content in deze applicaties in full-screen laten zien, waardoor de focus volledig bij jouw content ligt. Ga dus van tevoren na wat je de doelgroep wilt vertellen en hoe je dat gaat laten zien. Tenslotte is het ook goed om te weten dat een groot deel van onze bevolking gebruik maakt van een smartphone, dat betekent dat er dus genoeg mensen zijn die jij als bedrijf kan bereiken. Al met al, genoeg redenen om aan de slag te gaan met ephemeral marketing voor jouw modemerk. 

snapchat festival - ephemeral marketing
Afbeelding 2: Pexels.com

Hoe pak je dit aan?

Het is vast lastig om nu te bedenken hoe je dit gaat aanpakken. Maar, dat is in werkelijkheid helemaal nog niet zo moeilijk. Je begint namelijk simpelweg met een doelgroeponderzoek. Welke kleuren spreken jouw doelgroep aan, op welk tijdstip zijn zij het meest actief op social media en welke modestijl is het meest populair onder deze doelgroep? Dit zijn voorbeelden van vraagstukken die je kan behandelen in het onderzoek en jou gegarandeerd verder zullen helpen. Met deze informatie kan je gaan beginnen aan het ontwerp van de contentproductie. Want ga je nu voor zelfgenomen afbeeldingen of grafische ontwerpen? Daarnaast kan je de informatie ook gebruiken voor het targeten van de juiste doelgroep in jouw gesponsorde story. 

Om een mode gerelateerd voorbeeld te noemen, zou je bijvoorbeeld kunnen gaan voor twee verschillende soorten fotografie. Aan de hand van de resultaten uit het onderzoek, blijkt dat de doelgroep wél of niet geïnteresseerd is in persoonlijke afbeeldingen. Je kan kledingstukken namelijk los fotograferen, bijvoorbeeld aan een hanger, of op een model fotograferen. Het ligt maar net aan wat de doelgroep het meest aanspreekt. Door op voorhand goed onderzoek gedaan te hebben, weet je precies hoe de doelgroep benaderd moet worden én hoe het modemerk dus in een positief daglicht kan worden gezet.

Kortom, door veel gebruik te maken van contentproducties met een korte duur wordt de naamsbekendheid van jouw modemerk automatisch al vergroot. De doelgroep zal jouw merknaam (en producten) namelijk steeds vaker voorbij zien komen en daardoor beter onthouden. Waar wacht je nog op? Ga direct aan de slag! 

iphone - ephemeral marketing
Afbeelding 3: Pexels.com

Meeus, E. (2018, 8 maart). Wat is Ephemeral Marketing? Kort én krachtig. Geraadpleegd op 25 september 2019, van https://www.zeo.nl/wat-is-ephemeral-marketing/

Udvardi, A. (2018, 19 maart). Exclusieve kansen met ephemeral content. Geraadpleegd op 25 september 2019, van https://www.marketingfacts.nl/berichten/exclusieve-kansen-met-ephemeral-content

Lees meer over de auteur Lauryn Stadhouder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *