Website optimalisatie gaat veranderen en dit is de reden

Inderdaad, de manier waarop wij websites gaan verbeteren en analyseren staat aan het begin van een nieuw stadium. De manier waarop wij online marketing inzetten is straks niet meer wat het is geweest. Door de toenemende inzichten in analyseprogramma’s en social media hebben wij als webshopshouders meer data dan ooit tot onze beschikking. Waaronder ook een vorm van data die voorheen minder toegankelijk was: psychografische data. In dit artikel lees je over het belang van deze vorm van data en wat je ermee kan voor jouw webshop. Ook duiken we in het verleden en schetsen we de verschillen tussen het toen en nu.

Een duik in het verleden van website optimalisatie en websitedata

De eerste webshophouders, vanaf 1994, hadden slechts in beperkte mate inzicht in de data van hun websites. De belangrijkste bron van data waren transactiegegevens: het totale aankoopbedrag, welke producten er besteld werden en het aantal producten. Transactiegegevens gaat over ‘wat’ jouw bezoekers kopen op jouw website.

De belangrijkste manier waarop wij de data van onze webshops inzien is via Google Analytics. Google Analytics is gestart met de overname van het bedrijf Urchin Software in april 2005 en was gratis beschikbaar. Een nieuwe fase is begonnen. Vanaf dat moment konden honderdduizenden webshophouders inzicht krijgen in demografische gegevens en later ook gedragsgegevens. Demografische gegevens laten zien wie je bezoekers zijn en waar ze vandaan komen. Gegevens als leeftijd, locatie, geslacht en meer. Gedragsgegevens daarentegen geven je inzicht in hoe bezoekers jouw website gebruiken en waar de verbeterpunten zitten. Denk aan bounce-ratio, aantal unieke bezoekers, paginaweergaven, maar ook bijvoorbeeld op welke links zij klikken.

Met deze gegevens kan er al een hoop verbeterd worden aan jouw webshop. Aan de hand van de demografische gegevens kan je doelgroepen schetsen. Kijken of je websitebezoekers overeenkomen met je gemaakte persona’s bijvoorbeeld. Inzicht in populaire producten met transactiegegevens. En je kan basis website optimalisatie toepassen zoals A-B-testing. Daarop kan je weer de gedragsgegevens van je bezoekers verder analyseren. Doet deze afbeelding het beter op de homepage of juist deze? Veel webshops gebruiken deze vormen al.

Psychographic marketing

De volgende fase: psychographic marketing 2.0

Tegenwoordig staan we echter op de grens van een extra dimensie. Naast de gebruikelijke drie soorten data: demografische-, transactie en gedragsgegevens komen er steeds meer psychografische gegevens beschikbaar. Psychografische gegevens gaan over het ‘waarom’ van mensen op jouw website en dat zijn gegevens als: personaliteit, hobby’s, motivators, houding en levensstijl. Hierdoor ontstaat psychografische marketing en kan de doelgroep gesegmenteerd worden op psychografische kenmerken. Volgens onderzoeker De Weerd ontstaat er een nieuwe situatie waarbij marketeers content kan creëren dat resoneert met de doelgroep. Deze psychografische gegevens konden wel bemachtigd worden door in contact te komen met de doelgroep: denk aan het opzetten van een enquête, interview of een vragenlijst. Helaas is het krijgen van deze resultaten zeer tijdrovend. Met de introductie van nieuwe functies van Google Analytics en social media zijn deze gegevens snel en binnen handbereik in te zien. Het loont nu des te meer om de stap te maken naar psychographic marketing.

Psychographic marketing gaat echt een stap verder dan de andere drie vormen van data. Waarom koopt jouw bezoeker dit product? Waar liggen zijn interesses? Waarom koopt jouw bezoeker het biologische katoenen truitje en niet de polyester variant? Dit kan zeer waardevolle informatie zijn. Waarom? ? In dit specifieke geval kan het laten zien dat deze persoon verantwoord met het milieu wil omgaan. Demografische gegevens kunnen zorgen voor een breed spectrum in doelgroepsegmentatie, waar psychografische gegevens inzicht geven in specifieke en/of individuele behoeftes. Welke onderdelen van je website kan jij gaan optimaliseren met psychographic marketing? Je kan de connectie tussen je bezoeker en je website optimaliseren. Je kan je homepage en andere landingspagina’s personaliseren. Je weet wat je doelgroep wilt en wat hun achterliggende motivatie is, dus je kan hier ook op inspelen met contentproducties. En tot slot kan je social media marketing en emailmarketing optimaliseren.

Heb jij interesse in de toepassingen van psychographic marketing?

Met de komst van de steeds verder geoptimaliseerde analysetools zijn psychografische gegevens toegankelijker dan ooit. Voor jou is het nu tijd om te oriënteren wat de mogelijkheden zijn voor jouw webshop. In mijn volgende artikel neem ik je mee hoe jij bovenstaande psychografische toepassingen kan inzetten aan de hand van een casus. Vervolgens is het plan dat jij hetzelfde gaat doen voor jouw webshop. Kijk begin november weer op de website van MICWatching. Laat in de comments weten of jij psychographic marketing gaat toepassen. En zo ja, of je hier al ideeën voor hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *