Dirkje Meijer

Zonder dat je het door hebt, heb je er iedere dag mee te maken. Je gebruikt het, je kijkt ernaar, je loopt er langs of je koopt het…. Design. Bijna alles om je heen is designd/ vormgegeven. Zéker als je werkt of gaat werken in een creatieve sector zoals de media, kom je het iedere dag tegen. Maar ook als je niet in een creatieve sector werkt kom je het tegen. Posters op straat, magazines, websites of de voorkant van je schoolboek. 

Drie van de vier dingen die ik net heb genoemd zijn offline design producten, ofwel printdesign. Maar in het digitale tijdperk waarin we nu leven verdwijnt printdesign steeds meer. Posters op straat worden vervangen door digitale schermen, magazines komen online en scholieren leren vanaf hun laptop of IPad. Zal printdesign in de toekomst helemaal verdwenen zijn? Of zullen de printproducten blijven bestaan? 

Als digitale media student zou ik het niet erg moeten vinden dat de printproducten verdwijnen en worden vervangen door online designs. Maar door mijn liefde voor grafisch design en interesse in de toekomst van digitale media ben ik benieuwd hoe de toekomst van grafisch design zal zijn in dit digitale tijdperk. Ik vraag me af wat anderen vinden van de verdwijning van print. Missen zij oude, tastbare boeken, magazines, posters en flyers? En ik vraag me af wat er met deze producten gaat gebeuren in de toekomst. 

Ik ben Dirkje en ik ben student Media, Informatie & Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Zoals je misschien al door had, interesseer me in grafisch design. Ik neem je graag mee in mijn zoektocht naar het antwoord op mijn vragen over de toekomst van printdesign. Want is het wel verstandig om als bedrijf alleen nog maar te investeren in online producties? Of is heeft het nog zin om te geld uit te geven aan een papieren poster of advertentie in een papieren krant? 

Benieuwd naar antwoord op deze vragen en de toekomst van design? Volg dan mijn artikelen op MICWatching!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *