Sarissa Valk

Tijdens mijn stage een aantal maanden geleden werd er door zowel de nieuwe als de aanstaande moeders op kantoor volmondig gediscussieerd over babyartikelen en dan met name Pampers. Next thing I know, kreeg ik de weken daarop alleen nog maar reclames voor dit specifieke luiermerk in mijn tijdlijn te zien. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar in de digitale tijd waarin we nu leven is het vrijwel zeker dat ‘toeval’ niet meer bestaat op dit gebied. Één ding weet ik wel zeker, ik heb Google nooit een zoekopdracht gegeven voor deze bewuste luiers. Het is dus vrij duidelijk dat mijn eigen telefoon, die overigens ook aanwezig is bij vertrouwde gesprekken, mij afgeluisterd heeft. 

Het is steeds duidelijker te merken dat de technologie zich in een razendsnel tempo ontwikkeld. Jouw digitale apparaten zijn allang voorbij het stadium dat ze alleen je naam, adres en geboortedatum weten. Nee, tegenwoordig weten ze werkelijk álles van je. Zo zijn bijna alle reclames die je online tegenkomt gepersonaliseerd en dus gebaseerd op jouw zoekresultaten, klikgedrag en interesses. De vraag is, hoe gepersonaliseerd zijn deze reclames precies en hoe ver mag een bedrijf hierin gaan? En wat zijn de gevaren op dit gebied voor bedrijven zelf? Ik ben Media, Informatie en Communicatie gaan studeren niet alleen omdat het een hele brede studie is met veel verschillende beroepsmogelijkheden, maar ook om me te verdiepen in dit soort zaken en hier meer over te leren. 

Mijn naam is Sarissa Valk, nu alweer derdejaars student aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen bovengenoemde studie heb ik me eerst gespecialiseerd in mediamarketing, dit vak trok mij vanaf het eerste college gelijk en dit valt goed samen met mijn interesse voor de reclamewereld. Nu ben ik bezig met het ontdekken van digitale strategieën en wat er allemaal mogelijk is op dit gebied. Deze twee specialisaties gaan hand in hand samen en de combinatie hiervan wordt geïllustreerd in bovenstaand voorbeeld. In de artikelen die ik schrijf voor deze website ga ik dieper op dit soort onderwerpen in.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *