Fréderique Bosma

‘Waarom werkt een rode call-to-action beter dan een zwart-witte? En waarom is het beter om een menubalk bovenaan de pagina te plaatsen dan aan de linkerkant?’

Persuasive design. We hebben er allemaal wel eens van gehoord, maar wat houdt het nou precies in en hoe gaat het in zijn werking? En zijn wij er ons wel van bewust hoe design ons in een bepaalde, gewenste richting kan duwen?
Dit is een kleine greep uit de vraagstukken waar ik me de komende tijd aan ga onderwerpen.
Achter vrijwel alles wat wij op het internet zien, zitten hele strategieën en duizend gedachtes.
De lay-out van website is bijvoorbeeld niet geheel gemaakt op basis van persoonlijke voorkeuren en wat de designer en de opdrachtgever mooi vinden, maar hoe deze lay-out ervoor gaat zorgen dat bezoekers daadwerkelijk bijdragen aan conversiedoelen.
Dit intrigeert mij onwijs!

Ik ben Fréderique Bosma. Twintig jaar oud, derdejaars studente Media, Informatie en Communicatie en woonachtig in Amsterdam.
Tijdens mijn studie heb ik een enorme fascinatie ontwikkeld voor grafische vormgeving.
Ik vond het heerlijk om creatief bezig te zijn en mooie dingen te creëren.
Wanneer ik dit deed, deed ik dit altijd vanuit mijn persoonlijke voorkeur voor vormgeving en baseerde ik mijn ontwerpen op wat ik zelf het allermooiste vond.
Nooit dacht ik na over het feit of hetgeen wat ik had ontworpen, ook mooi gevonden zou worden door anderen en interessant zou kunnen zijn voor een potentiële klant.
Tot afgelopen schooljaar.
In het tweede jaar volgde ik tijdens mijn specialisatie ‘Digitale Media’ de vakken ‘Design en Psychologie’ en ‘Contentmarketing’. Hier leerde ik dat achter vrijwel alles wat ik op het internet zag, en mooi vond aan een website, met een bepaalde intentie op die bepaalde manier ontworpen was. Ik begon een steeds grotere fascinatie hiervoor te ontwikkelen en wist als snel dat persuasive design een onderwerp was waar ik heel veel meer over wilde leren en deze kennis met anderen wilde delen.
Sindsdien heb ik veel grafische vormgeving opdrachten op freelance basis mogen realiseren voor klanten. En niet alleen op basis van wat ik zelf mooi vond, maar met de gedachte in mijn achterhoofd wat tot de grootste conversiedoelen kon leiden.

Aangezien ik nu op dit vlak aardig wat ervaring en kennis heb opgedaan ben ik er eindelijk klaar voor om deze te delen met anderen. Dus bij deze!

Read on!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *